Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Piękne znaczki świętują historię podróży transatlantyckich – The First News

Piękne znaczki świętują historię podróży transatlantyckich – The First News

Trzy statki, przedstawiające Bolonię (na zdjęciu), Kościuszkę i Pułaskiego, reprezentują najbardziej romantyczną erę żeglugi międzynarodowej.
poczta-polska.pl

Złoty wiek transatlantyckich podróży parowych jest uhonorowany zestawem znaczków przedstawiających trzy najwspanialsze przedwojenne polskie statki.

Znaczki zostały wydane pod koniec zeszłego miesiąca i zostały zaprojektowane przez Marzannę Dąbrowską, artystkę wizualną z długą historią tworzenia tego typu dzieł dla Poczty Polskiej.

Trzy statki zostały przekazane polskiej monarchii w 1930 roku i stały się dumą polskiej floty.poczta-polska.pl

Znaczki, uderzające złożonością, przedstawiają trzy statki reprezentujące Bolonię, Kościuszki i Pułaskiego, trzy statki reprezentujące najbardziej romantyczną epokę żeglugi międzynarodowej.

Polonia została zbudowana w 1910 roku przez firmę Barclay, Curle & Co., Ltd. na zamówienie duńskiej firmy z Azji Wschodniej i zarejestrowana w jej filii w Rosji. Sp. z o.o. w Glasgow. Pierwotnie nazywany Kurskiem, został sprzedany w 1930 r. Polskiemu Transatlantyckiemu Stowarzyszeniu Statków (PTTO), po tym, jak pozostawił poprzednich właścicieli, cierpiąc z powodu załamania amerykańskiej gospodarki.

Na zdjęciu wjazd do Gdyni w 1930 roku, później Polska przeniosła wielu polskich Żydów do nowego życia w Palestynie.domena publiczna

Polonia została szybko przemianowana, a linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork obsługiwał i dowodził Mamert Stankiewicz.

Trzy lata później łódź została przekierowana na trasę obejmującą takie porty jak Stambuł, Jaffa, Hajfa i Pireus i przetransportowała wielu polskich Żydów do nowego życia w Palestynie.

To właśnie na pokładzie „Kościuszki” cztery żubry zostały przetransportowane do Polski, dając początek temu, co później stało się znane jako Europejskie Centrum Hodowli Żubrów.domena publiczna

7500-tonowa łódź odbyła 123 rejsy tą trasą i została wycofana w 1939 roku i sprzedana na złom do Włoch na kilka miesięcy przed wojną.

Polonia była jednak jedną z czterech łodzi pierwotnie zamówionych w tym samym czasie przez Kompanię Wschodnioazjatycką, a dwie z nich zostały również sprzedane Polsce w 1930 r. podczas panicznej wyprzedaży pożarowej wywołanej przez Wielki Kryzys.

Kapitan Kościuszki, Eustazy Borkowski, pomógł uratować zatopioną niemiecką łódź Horst Wessel. Na zdjęciu po prawej niemiecki konsul trzymający flagę statku.domena publiczna

Jednym z nich był SS Kościuszko, zwany najpierw carycą. Wcześniej wykorzystywany jako transport wojskowy w czasie I wojny światowej, jego późniejszym dowódcą został Yustazi Borkowski, barwna i charyzmatyczna postać znana z zabawiania pasażerów.

W 1933 roku on i jego łódź trafiła na pierwsze strony gazet po tym, jak pośpieszył na ratunek ludziom na pokładzie niemieckiego statku rybackiego Horst Wessel, który zatonął. W następnym roku jego łódź pomogła przetransportować cztery żubry z Kanady do Polski, dając początek temu, co później stało się znane jako Europejskie Centrum Hodowli Żubrów.

SS Pułaski przywiózł polską drużynę na igrzyska olimpijskie w 1932 roku, a także odegrał bohaterską rolę w uratowaniu 102 pasażerów z płonącego statku.poczta-polska.pl

Wysłany do Wielkiej Brytanii na kilka dni przed oddaniem pierwszych strzałów II wojny światowej SS Kościuszko brał udział w różnych misjach wojskowych, w tym w lądowaniu na Sycylii. Sprzedany Brytyjczykom w 1946 roku, wkrótce przemianowano go na Empire Helford, zanim został złomowany w Blythe w 1950 roku.

Nie mniej ważny był ostatni z zasłużonych trio. Wchodząc do służby w 1912 roku, początkowo nazywany Car (a później Estonia, a w końcu SS Pułaski), miał dramatyczny początek życia po tym, jak został okrzyknięty bohaterską rolą w uratowaniu 102 pasażerów z brytyjskiego statku Volturno. zapalił się na Północnym Atlantyku.

Na zdjęciu przed wojną pomagała później transportować polskie oddziały z Węgier i Rumunii, aby mogły dalej walczyć we Francji.domena publiczna

Dowiózł polską drużynę na Igrzyska Olimpijskie 1932 w Los Angeles, a później wyróżnił się jako niezawodny przewoźnik na drogach do Buenos Aires, jednak to jego wojenna rola naprawdę się wyróżniała.

Aby pomóc w brawurowej operacji transportu polskich sił oblężonych na Węgrzech i w Rumunii do Francji, został ostatecznie pochowany w Konakry w 1941 roku, gdzie w dużej mierze „uciekł” z portu będąc pod ostrzałem z baterii przybrzeżnych.

Twórcą malarstwa trzech łodzi był nieżyjący już Adam Werka.muzeummmw.pl

Następnie pracowała głównie na Oceanie Indyjskim i służyła w azjatyckim teatrze wojny. Zacumowany w Bombaju w 1944 roku eksplozja na pobliskim statku przewożącym amunicję zatonęła w pobliżu dziewięciu statków i zabiła 1500 osób, ale Pułaski jakoś przeżył, a jej załoga odnotowała tylko najbardziej powierzchowne uszkodzenia – zepsuty dok i pęknięte lustro.

Został przekazany Brytyjskiemu Departamentowi Transportu w 1946 roku i cieszył się krótkim drugim życiem jako Empire Penryn, zanim został usunięty w 1949 roku.

Dla całej trójki był to haniebny koniec. Ufundowane w dużej mierze przez Marię Romanową, księżniczkę, która pomogła sfinansować jego budowę, sprzedając swoje klejnoty, trzy łodzie (i siostrzany statek, który nigdy nie pływał pod polską banderą) były często nazywane „Księżniczkami Klejnotami” ze względu na ich wczesne zaangażowanie. moja wiedza.

Wizerunki Wirki uzupełniają ilustracje Marka Twardowskiego przedstawiające naczynia tak, jak wyglądały w czasie wojny.poczta-polska.pl

Ale chociaż stracili łaskę, ich czysty blask jest pięknie uchwycony w tym nowym zestawie znaczków.

Chociaż projekt został zaprojektowany przez Marzannę Dąbrowską, dużą zasługę przypisuje się również zmarłemu Adamowi Werce, artyście stojącemu za faktycznymi obrazami trzech łodzi.

Płodny Wirka, który zmarł w Warszawie w 2000 roku, jest uważany za jednego z najlepszych artystów żeglarskich w historii, a jego misterne portrety zostały uhonorowane ilustracjami Marka Twardowskiego, które przedstawiają statki tak, jak wyglądały w czasie wojny.