Koreański okręt podwodny KSS-III
zdjęcie. Okolice Hanwhy
Południowokoreańska firma Hanwha Ocean oferuje Marynarce Wojennej RP projekt własnego okrętu podwodnego KSS-III w ramach programu zakupowego „Orka”. Kluczowe cechy tego statku, które odróżniają go od konkurencyjnych projektów, obejmują integrację uzbrojenia, takiego jak system rakiet manewrujących VLS, napęd obejmujący podwodne rozwiązanie AIP oraz akumulatory litowo-jonowe.
Celem konferencji, która odbyła się 29 listopada 2023 roku w Warszawie, było zapoznanie polskich dziennikarzy z możliwościami, jakie oferuje południowokoreańska firma Hanwha Ocean (część Hanwha Business Group), ze szczególnym uwzględnieniem jej możliwości w zakresie budowy łodzi podwodnych. Kilka miesięcy temu Koreańczycy ogłosili gotowość udziału w programie „Orka”, oferując Marynarce Wojennej RP projekt okrętu podwodnego KSS-III.
Specjaliści z Hanwha Ocean twierdzą, że Polsce udało się uzyskać nie tylko zdolność do prowadzenia standardowych działań na łodziach podwodnych, ale także zdolność do stworzenia podwodnego systemu odstraszania. Jest to możliwe dzięki rakietom manewrującym, które znajdują się na prezentowanych statkach. Zdaniem Koreańczyków niewątpliwie podniosłoby to poziom bezpieczeństwa w regionie bałtyckim.

zdjęcie. Maksymilian Dora/Obrona 24
Hanwha Ocean zgromadziła już duże doświadczenie w budowie łodzi podwodnych. Zdolności te powstawały wspólnie z niemiecką firmą TKMS od 1983 roku. Początkowo firma budowała miniokręty podwodne klasy KSS-I Yang Bogo (na niemieckiej licencji Typ 209) o wyporności podwodnej 1400 ton. Do tej pory zbudowano ich dwanaście (9 dla Korei Południowej, trzy dla Indonezji).
Później, także przy pomocy Niemiec, zbudowano serię dziewięciu okrętów podwodnych KSS-III Sohn Wonyil – wypornych w zanurzeniu 1830 ton (Typ 214 zbudowany na licencji). Doświadczenie i wiedza zebrane w ramach tych dwóch programów pozwoliły Koreańczykom opracować własne projekty dla swoich flot. W ten sposób narodziła się klasa KSS-III Dosan Ahn Changho. Dwa statki są już w służbie, jeden przechodzi próby morskie.
Te okręty podwodne zaoferowano także Polsce. Okręty podwodne KSS-III powstały w ramach programu rozpoczętego w 2004 roku, który rozpoczął się od fazy koncepcyjnej. W 2008 roku powstał projekt podstawowy, równolegle rozpoczęły się prace nad akumulatorami Li-Ion, systemem VLS, CIC i innymi elementami statku. Pierwszy okręt podwodny KSS-III wejdzie do służby w 2021 r., drugi w 2023 r. Piąty i ostatni okręt podwodny wejdzie do służby w 2028 r.

Okręt podwodny KSS-III.
zdjęcie. Ministerstwo Obrony Korei Południowej
KSS-III są stosunkowo duże jak na okręty podwodne. Jego wyporność wynosi 3600 ton, a długość 90 metrów. Koreańczycy twierdzą jednak, że będą mogli bez problemu operować na Bałtyku. Przedstawiciele koreańskiej firmy zwrócili uwagę, że Półwysep Koreański otoczony jest od zachodu Morzem Żółtym, a jego średnia głębokość nie przekracza Morza Bałtyckiego (42 m wobec 54 m). Nie oznacza to, że chińskie, północnokoreańskie czy południowokoreańskie okręty podwodne nie prowadzą tam operacji.
Dostarczone do Polski okręty podwodne KSS-III mają trzy istotne zalety. Pierwszy to podwodny układ napędowy, który obejmuje system ogniw paliwowych AIP i zaawansowane akumulatory litowo-jonowe. Koreańczycy twierdzą, że wdrażając ten system, wyznaczyli nowy standard dla konwencjonalnych okrętów podwodnych. Ta kombinacja pozwala statkowi działać bez wynurzania się przez ponad trzy tygodnie.
Baterie litowo-jonowe nie tylko zapewniają dłuższy czas pracy, ale są także tańsze w obsłudze. W przypadku standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych żywotność jest ustalona na około 2000 cykli ładowania, a w przypadku akumulatorów Li-Ion liczba ta może zostać podwojona. Samo zapewnienie rozwiązania nie było łatwe. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych morska sieć elektryczna zasilana jest napięciem 250 V. W przypadku akumulatorów Li-Ion mamy do czynienia z napięciem 700 woltów.

zdjęcie. Miroslav Cyril Vojtović/DGRSZ
Zaawansowany system uzbrojenia to kolejna zaleta okrętu KSS-III. Oprócz standardowych torped i min dla okrętów podwodnych Koreańczycy wyposażyli te łodzie także w zintegrowane systemy wystrzeliwania rakiet balistycznych i rakiet manewrujących. Odpalane są za pomocą systemu VLS, co nie jest zbyt powszechne na okrętach podwodnych tej klasy. Pokazując nagrania filmowe nagrane podczas testów Koreańczycy pokazali, że rozwiązanie osiągnęło gotowość operacyjną.
Zmniejszona sygnatura dźwiękowa to trzecia cecha odróżniająca KSS-III od innych konstrukcji. Osiągnięto to poprzez ulepszoną konstrukcję podwozia, zastosowanie wentylatorów niekawitacyjnych i właściwą instalację wyposażenia wewnętrznego, a wszystko to przyczyniło się do zmniejszenia emisji hałasu. Hałas można również kontrolować za pomocą sonaru statku (w sumie 8, w tym sonar boczny i zestaw sonarów z liną holowaną).
Koreańczycy mają świadomość, że nie są członkiem Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), jednak podczas swojej wizyty w Warszawie podkreślali, że wykazali się już umiejętnością współpracy z sojusznikami, w tym ze Stanami Zjednoczonymi (na przykład podczas ćwiczenia PASSEX), Japonii i Rosji. Australii i Singapurze. Współpraca ta nie ogranicza się jedynie do faktycznych działań operacyjnych, ale obejmuje także przygotowanie do wspólnych akcji ratownictwa podwodnego. W tym obszarze, także dzięki wsparciu Niemiec, projekty południowokoreańskich okrętów podwodnych stały się kompatybilne z NATO.

zdjęcie. Miroslav Cyril Vojtović/DGRSZ
Co najważniejsze, koreańska oferta dla Polski obejmuje nie tylko dostawę nowoczesnych okrętów podwodnych, ale także szkolenie załóg. Szkolenie to ma być czteroetapowe i powinno obejmować podstawowy kurs obsługi łodzi podwodnej, kurs obsługi sprzętu, szkolenie w zakresie symulacji taktycznej oraz szkolenie morskie na pokładzie rzeczywistego statku. Nie będzie bariery językowej, ponieważ na statkach Korei Południowej powszechnie używa się języka angielskiego. Marynarka Wojenna Korei Południowej zapowiedziała także, że zapewni wsparcie podczas prób morskich, szkoleń obsługi technicznej, a także podzieli się wiedzą z Marynarką Wojenną RP.
Nie oznacza to, że Marynarka Wojenna RP nie zachowa samowystarczalności w wykorzystaniu okrętów podwodnych. Powstanie w Korei Południowej, ale Hanwha Ocean planuje utworzenie obiektu MRO w Polsce. Koreańczycy twierdzą, że placówka ta nie tylko zapewni wsparcie dzięki ekipie na miejscu, ale także zapewni terminową dostawę części zamiennych i zarządza procesem zapobiegania starzenie się łodzi podwodnej, a także gromadzi obszerną wiedzę, pozwalającą Polsce samodzielnie i skutecznie utrzymuje swoją flotę.Okręty podwodne.
MRO to nie jedyna inwestycja, którą Hanwha Ocean proponuje dla polskiego przemysłu. Koreańczycy poważnie mówią o utworzeniu silnego partnerstwa przemysłowego, które przyniesie Polsce znaczące korzyści gospodarcze i przemysłowe. Trzeba pamiętać, że to jedna z największych stoczni na świecie, która od chwili swojego powstania w 1973 roku, korzystając ze swojej stoczni na wyspie Geoye w prowincji Gyeongsang, dostarczyła ponad 1256 statków cywilnych, 108 systemów morskich (w tym platformy wiertnicze) oraz 88 okrętów wojennych (w tym niszczyciele i okręty podwodne).
Jesteśmy gotowi dostarczyć do Polski okręt podwodny KSS-III, jeden z najlepszych okrętów podwodnych na świecie, w ramach polskiego programu Orka. Korzystając z okazji, chcemy także podzielić się naszą długoterminową wizją partnerstwa z Polską.
Sung Keun-young – wiceprezes i dyrektor działu przemysłu stoczniowego ds. biznesu międzynarodowego w Hanwha Ocean
Współpraca z Polską może obejmować wszystkie te obszary, a także działania związane z ochroną środowiska naturalnego na szeroką skalę. Hanwha Ocean jest głęboko zaangażowana w prace mające na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych z napędów, a także w obszarze odnawialnych źródeł energii (słonecznej i wiatrowej). Koreańczycy chcą także współpracować w tym zakresie z polskimi instytutami i uczelniami.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Najważniejsze Wyzwania i Trendy Gospodarcze 2025: Co Czeka Polską Ekonomię?
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex