Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Znowu w akcji: Skagway na Alasce wita sezon na statki wycieczkowe

Znowu w akcji: Skagway na Alasce wita sezon na statki wycieczkowe

Martwy w zimie, hałaśliwy w lecie.

Tak niektórzy mieszkańcy Skagway na Alasce opisują miasto, które przygotowuje się na przyjęcie setek tysięcy turystów latem.

Społeczność powitała we wtorek swój pierwszy statek wycieczkowy sezonu, a jeden z właścicieli firm powiedział, że miasto nie jest jeszcze gotowe.

„Myślę, że to najbliższy statek, jaki mamy” – powiedziała Carla Ray ze Skagway w rozmowie z CBC News. „Większość z nas nie jest na to gotowa… Jesteśmy tym bardzo podekscytowani po długiej zimie”.

Wielu lokalnych właścicieli firm, w tym Ray, twierdzi, że spodziewa się, że nadchodzące miesiące będą pierwszym „w pełni naturalnym latem” od czasów sprzed pandemii.

Według Skagway Development Corporation, branża turystyczna gminy przekazała prawie 9 milionów dolarów podatku od sprzedaży w 2019 roku. Jednak w latach 2020-2022 ruch statków wycieczkowych na Alasce dramatycznie spadł, a gmina podjęła kilka środków w zakresie zdrowia publicznego, które nałożyły ograniczenia liczby odwiedzających.

Zdjęcie pokazuje port Skagway z góry, z pojedynczym statkiem wycieczkowym w doku.
Skagway na Alasce w 2019 r. Miasto odniosło poważny cios finansowy podczas pandemii, kiedy ruch turystyczny i ruch statków wycieczkowych dramatycznie spadł. (Steve Silva/CBC)

W tym roku Skagway spodziewa się powitać cztery statki wycieczkowe dziennie. Być może pospieszny początek sezonu, ale mimo to jest więcej niż mile widziany, jak twierdzi lokalny mieszkaniec Sam Welsh.

„To było miasto duchów… i samo zobaczenie naszego pierwszego statku… było naprawdę fajne” – powiedział Welch, który pracuje w Mountain Shop.

„Wielu właścicieli firm, których widziałem, płakało, widząc, wiesz, wszyscy są w mieście. Bo to jest nasza sprawa. Stąd czerpiemy środki do życia”.

Przygotowywanie się

Steve Jaklitsch jest właścicielem Back Alley Rock Shop, kolorowego butiku, który przypomina muzeum skał z całego świata, pełne skamielin i biżuterii. Mówi, że przygotowuje się do sezonu turystycznego z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.

„Idę na Tucson Gem Show, kupuję kilka kamieni, wysyłam je tutaj, napełniam ciężarówkę tyle, ile mogę, a potem, kiedy wracam do domu, tnę je, poleruję i odkładam na półkę ”, powiedział Jaklitsch w niedawnym wywiadzie.

Jaklic opisuje swoje letnie dni jako „trudne”, ale możliwe do opanowania.

„To szalony harmonogram” – powiedział. „Wiesz, od ósmej rano do ósmej wieczorem. To pracowity sezon”.

Zdjęcie przedstawia śmiejącego się mężczyznę stojącego przed sklepem rockowym.
Steve Jaklic stoi przed swoim sklepem w Skagway. (Virginie Ann/CBC)

Zgadza się z tym mieszkaniec Skagway, Ray Tsang. Samozwańczy – nieoficjalny – ambasador miasta mówi, że istnieje niezrównana różnica między zatłoczonymi sklepami latem a nieskazitelnymi ulicami zimą.

Zapytany o sezon na statkach wycieczkowych i co on reprezentuje, zażartował: „Pieniądze!”

Tsang dodał, że to coś więcej niż biznes. Mówi, że lato w Skagway daje możliwość dzielenia się kulturą, językami i historią portu w Skagway.

Nowy sezon, nowy rozdział

Ten sezon statków wycieczkowych przejdzie do historii, mówi burmistrz Skagway, Andrew Cremata, gdy gmina przejęła kontrolę nad nabrzeżem na początku marca od White Pass & Yukon Route Railroad, firmy, która czarterowała je przez ponad pięć dekad.

A gmina uczciła to osiągnięcie w środę uroczystością poświęconą swojemu portowi. W wydarzeniu wzięło udział kilkuset mieszkańców i urzędników państwowych, w tym burmistrz Whitehorse Laura Cabott.

W przemówieniu Cremata powiedział, że był to największy tłum, jaki widział od jakiegoś czasu.

„Z tego jestem najbardziej dumny w tej społeczności” – powiedział Karimata.

„Takie osiągnięcia nie są zasługą rządu. To nie jest osiągnięcie dla Zgromadzenia Skagway. To nie jest osiągnięcie dla kierownika dystryktu i na pewno nie jest to osiągnięcie dla burmistrza. To jest wynik społeczności pracując razem jednym harmonijnym, elastycznym i potężnym głosem”.

Cremata twierdzi, że w jednym z obiektów portu trwa już budowa nowego, wielofunkcyjnego doku – częściowo w celu przyjęcia większych statków wycieczkowych. Ale Karimata mówi, że gmina poczeka do końca sezonu statków wycieczkowych na dalsze renowacje.

Zdjęcie przedstawia szorstki chodnik przed górami.
Zagłębie rudy Skagway, z którego niektóre firmy wydobywcze z Jukonu korzystają do transportu materiałów. (Virginie Ann/CBC)

W międzyczasie trwają negocjacje w sprawie doku rudy Skagway między gminą a rządem Jukonu.

Obiekt ten był używany przez dziesięciolecia jako ważny port dla firm wydobywczych w Jukonie, aby móc wysyłać rudę. Rząd Jukonu niedawno zgodził się przeznaczyć miliony dolarów na modernizację doków na Alasce w zamian za preferencyjny dostęp do portu.

Na środowym przyjęciu Cabott zdaje sobie sprawę, że posiadanie nabrzeża to „wielka sprawa dla Skagway”, ale także dla Jukonu.

Dodała, że ​​pełne ponowne otwarcie Skagway dla turystyki oznaczało również, że Whitehorse – dwie godziny jazdy od gminy – zobaczy korzyści z odnoszącego sukcesy przemysłu turystycznego.

„Wspaniale jest widzieć, że drzwi są teraz ponownie otwarte i przywracamy te relacje” – powiedziała. „Zarówno dla przemysłu wydobywczego… dla turystyki. Wspaniale jest znowu być razem”.