Od 1 października 2023 r. fałszowanie ofert, niezależnie od tego, czy są one „publiczne”, czy „prywatne”, jest obecnie przestępstwem.
Ponadto ingerencja w przetargi pociąga obecnie za sobą odpowiedzialność karną, podobnie jak ingerencja w jakiekolwiek postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – konkurencyjnego lub niekonkurencyjnego. Jednocześnie zaostrzono kary.
Ważny kontekst – wykonanie polecenia ECN+
Zmiany te należy rozumieć w kontekście wdrożenia Dyrektywy ECN+, która ma zwiększyć liczbę wspólnych przedsięwzięć objętych postępowaniami antymonopolowymi przez Szefa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK„).
Układ zbiorowy pracy jest jedyną praktyką ograniczającą konkurencję, która może skutkować odpowiedzialnością karną. Niemniej jednak UOKiK podaje, że dotychczas działań w zakresie decyzji o zawarciu układów zbiorowych było bardzo niewiele – pięć w 2021 r. i sześć w 2020 r.
Dzieje się tak głównie dlatego, że uczestnicy przetargów obawiają się składania wniosków o złagodzenie kary do UOKiK – łagodzenie kary pozwalało przedsiębiorcom uniknąć kar finansowych nakładanych przez UOKiK, ale nie wyłączało odpowiedzialności karnej.
Ustawa wdrażająca dyrektywę ECN+, która weszła w życie 20 maja 2023 r., reguluje tę kwestię poprzez dodanie § 6 do art. 305 Kodeksu karnego („CC„), przy czym osoba dopuszczająca się przestępstwa (zmowy) nie podlega karze, jeżeli:
- powiadomił o istnieniu postanowienia dotyczącego zmowy przetargowej organ ścigania lub organ ds. konkurencji państwa członkowskiego UE lub Komisji; I
- Ujawnia wszystkie istotne okoliczności przestępstwa, zanim prokurator się o nich dowie,
W świetle powyższego interesujące jest porównanie zmian wynikających z wdrożenia Dyrektywy ECN+ z przedstawioną poniżej nowelizacją KC.
co kiedy
Od 1 października 2023 r. obowiązują przepisy zmieniające art. 305 k.c. („Korekta„) zaczął działać.
Celem nowelizacji było „modernizowanie” i dostosowanie ustawy do aktualnych realiów rynkowych, a ustawodawca dokonał szeregu zmian, które znacząco rozszerzyły zakres stosowania art. 305.
Najważniejsze z tych zmian to:
- Od 1 października Ingerencja jest przestępstwem Z „przetargiem” – nie tylko organizowanym na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych („PBL”), ale także z Inne procedury wymienione przez PBLKonkurencyjne lub niekonkurencyjne, takie jak umowy o wyłącznym źródle i negocjacje bez powiadomienia.
- Usunięto wymóg publicznego charakteru przetargu, a tym samym zasadę Rozszerza ochronę na prywatnych oferentóww tym prowadzone na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.
- Ustawodawca wyróżnił także odmianę czynu zabronionego dotyczącą aukcji. To właśnie oznacza Sztuka. 305 chroni również oferty Odbywa się na podstawie przepisów Kodeksu Cywilnego.
- Korekta wyraźnie zabrania Czynności takie jak zawarcie umowy, przekazywanie lub rozpowszechnianie informacji lub milczenie na temat istotnych okoliczności (terminy zdefiniowane w akcie) Gdy odbywa się przetarg/aukcja/zamówienie publiczne gotowy. Przed nowelizacją panowała opinia, że powyższe działania dotyczą wyłącznie przetargów już ogłoszonych.
- Ustawodawca wprowadził pojęcie „interes publiczny„Jako jeden z przedmiotów ochrony art. 305 kk. Przed nowelizacją czyny wyrządzające szkodę właścicielowi nieruchomości, osobie lub firmie były przestępstwami, ale obecnie „czyny godzące w dobro publiczne” są również przestępstwami karnymi.
- Wcześniej maksymalna kara za zawarcie umowy, komunikowanie lub rozpowszechnianie albo przemilczanie istotnych okoliczności; To już pięć lat.
- Nowelizacja wprowadza zasadę, że gdy sprawca popełnia przestępstwo z art. 305 k.c. w celu uzyskania korzyści majątkowej lub osobistej, grozi mu długa kara – do ośmiu lat.
Jakie jest znaczenie tych zmian?
Przed nowelizacją istniał teoretyczny spór, czy pod pojęciem „przetargu publicznego” należy rozumieć przetarg organizowany przez podmiot publiczny, czy też przetarg organizowany w trybie Kodeksu cywilnego dla nieograniczonej liczby uczestników. .
Ponieważ dominował pogląd pierwszy, art. 305 dotyczył jedynie bardzo wąskiego zakresu form umów.
Nowelizacja uwzględnia jednak oba poglądy, rozszerzając odpowiedzialność karną na czyny związane z aukcjami oraz czyny popełnione w związku z wszelkimi postępowaniami w PPL.
Ponadto nowelizacja nie mówi nic o wartości przetargu/aukcji/postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Kto został ukarany?
Odpowiedzialność karną może ponieść każda osoba fizyczna, która usiłuje, wymusza lub nakazuje zakłócenie postępowania przetargowego/aukcji/zamówienia publicznego. Może nim być prezes zarządu spółki, pracownik spółki lub pracownik spółki organizującej postępowanie przetargowe/aukcja/zamówienia publiczne.
Osoba prawna może ponieść odpowiedzialność na podstawie ustawy o odpowiedzialności spółek wspólnych za przestępstwo (kara do 5 000 000 zł).
Jakie działania należy podjąć?
Nieprawidłowości prowadzące do zakazów z art. 305 kc mogą składać – jak dotychczas – nie tylko pracownicy zajmujący się zamówieniami publicznymi, ale także osoby zajmujące się zamówieniami prywatnymi (aukcjami lub przetargami), sprzedażą lub kupnem. Rozszerzenie przedmiotowego zakresu odpowiedzialności karnej na prywatnych oferentów oznacza, że osoby działające w imieniu nieobjętej nią kontrahenta PPL również mogą zostać uznane za winne tego rodzaju przestępstw.
W efekcie nowelizacji dotyczącej wcześniej wprowadzonych zmian w zakresie wniosków o złagodzenie kary, w ciągu najbliższych kilku lat możemy spodziewać się kilku działań związanych z przetargiem UOKiK oraz sprawami karnymi prowadzonymi przez organy ścigania.
Wewnętrzne polityki compliance powinny odpowiadać ryzykom związanym z nowym brzmieniem art. 305 cm3
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
10 spraw urzędowych, które załatwisz online z Profilem Zaufanym
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher