Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Zepchnij polską prasę pod kontrolę rządu | Głos Ameryki

Kiedy w zeszłym miesiącu warszawski sąd zablokował państwowej rafinerii ropy naftowej możliwość budowy ważnego regionalnego serwisu informacyjnego, wielu świętowało tę decyzję jako zwycięstwo wolności prasy.

Ale uroczystości mogą być krótkotrwałe. Następnego dnia Daniel Obajtek, prezes PKN Orlan Refinery, poinformował, że umowa przejęcia Polka Press będzie obowiązywać.

„Nie ma podstaw prawnych do ograniczenia praw spółki w wyniku nabytych akcji” – napisał na Twitterze Obajtek. Kilka dni później PKN Orlan opublikował roczne sprawozdanie finansowe, z którego wynika, że ​​przejęcie miało miejsce przed orzeczeniem sądu i było prawomocne.

Zdjęcie pliku: Logo PKN Arlan, najlepszej polskiej rafinerii ropy naftowej, zostało sfotografowane 25 kwietnia 2019 roku na stacji paliw w Warszawie.

I tak trafia do Polski, gdzie analitycy traktują wysiłki organizacji prorządowych zmierzające do nacjonalizacji mediów prywatnych jako część strategii rządzącej prawicowej partii Prawo i Sprawiedliwość (PIS) mającej na celu trzymanie dziennikarzy w ryzach.

– W przeszłości widzieliśmy podobne sytuacje, gdy (lider partii) Jarosław Kokzyaski kwestionował niektóre orzeczenia – powiedział VOA Roman Emielski, redaktor naczelny największego polskiego nadawcy. „Taki jest dziś stan prawny w Polsce: urzędnicy nie przestrzegają orzeczeń sądów, kiedy nie chcą”.

Wolność mediów Szybka reakcja na naruszenia wolności prasy w państwach członkowskich UE, a Zgłoś się na początku tego roku Wraz z przejęciem Bosca Press, Pius był „prekursorem wyjątkowego zdobycia mediów w UE”.

Taktyka jest inspirowana przez węgierskiego lidera Viktora Orbana, który podobno wykorzystywał kontakty z węgierskimi liderami biznesu, aby uzyskać kontrolę nad niezależnymi organizacjami prasowymi.

Premier Węgier Viktor Orban opuszcza budynek Rady UE podczas szczytu UE w Brukseli 20 lipca 2020 roku.

Kagzyaski publicznie pochwalił model węgierski, mówiąc, że w 2011 roku nadejdzie dzień, w którym Warszawa będzie podobna do Budapesztu. W ciągu dziesięciu lat Prawo i Sprawiedliwość było pod kontrolą parlamentu, a media są w jego opinii stanowcze.

Jako główny architekt polityki rządu, Koxiaski powiedział, że media będą następne w kolejce po produkt po wejściu w życie reform prawnych.

Plik Przejęcie Polka Press, Której właścicielem jest niemiecka firma Verloxgroup Passa, wydaje się pasować do tego planu.

„Partia rządząca próbuje nakłonić wydawców medialnych do przyjęcia bardziej konsekwentnego stanowiska wobec rządu, ale nie mogą tego zrobić wobec zagranicznych firm” – powiedział Lessek Jadevsky, publicysta i redaktor naczelny polskiej gazety Liberte. .

„Próbują ich nacjonalizować, w rzeczywistości mówią, że są” restrukturyzowani „, ale w praktyce jest to ożywienie, ponieważ w Polsce nie ma prywatnego finansowania, które pozwoliłoby odebrać te media firmom zagranicznym” – powiedział Jadevsky. .

„Restrukturyzacja” – termin, który krąży po przejęciu władzy przez partię rządzącą – odnosi się do starań o przejęcie polskich mediów i banków w tym kraju.

Konto inwestorów zagranicznych Według niemieckiego nadawcy publicznego Deutsche Welle około 40% polskich mediów jest własnością, a 75% jest w obiegu. Według Polka Press, która obejmuje 20 gazet regionalnych, 120 lokalnych tygodników i liczne serwisy informacyjne, jest to główna część mediów na kluczowych obszarach bitew wyborczych.

Narzekał, że media należące do Niemiec i Ameryki są „obsługiwane” przez polityków w tych krajach i że w mediach tego kraju są wpływy zagraniczne. Po serii krytycznych artykułów polskich reporterów podczas ubiegłorocznych wyborów prezydenckich w Polsce, The Wezwano Ministerstwo Spraw Zagranicznych Członek niemieckiej ambasady powiedział im, że Polska „zdecydowanie sprzeciwia się niemieckim kłamstwom i manipulacjom”.

W oświadczeniu dla VOA Kancelaria Prezesa Rady Ministrów zaprzeczyła, jakoby jej celem było sprawowanie kontroli politycznej nad wydawcami.

„Rząd nie ma planów nacjonalizacji mediów, a takich planów jeszcze nie ma. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę na znaczenie pochodzenia kapitału przeznaczonego na finansowanie mediów jako czynnika determinującego suwerenność informacyjną kraju” – Sebastian Kozic, dyrektor Departamentu Premiera ds. Programów Międzynarodowych powiedział VOA.

Przed przejęciem Bosca Press Kozic powiedział, że 17 z 20 największych regionalnych dzienników jest własnością niemieckiej firmy i określił tę transakcję jako siłę napędową organizacji medialnej.

„Niemiecki inwestor chciał zbyć swoje udziały w Polska Press. Polska firma była skłonna je nabyć. Inwestycja polskiego kapitału pozwoli uratować wielu z nich przed bankructwem” – powiedział Kozic VOA.

Jak dotąd zaproponowano tylko jedno inne przejęcie. Agora, która jest właścicielem Gazety Viborza, starała się przejąć Euroset, co dałoby jej 70% kontrolę nad rynkiem. Ale polski organ antymonopolowy udaremnił posunięcie.

23 listopada 2005 Osoba czyta polską gazetę „Gazette Vyborka” w Warszawie. Dwa czołowe polskie dzienniki przecięły swoje pierwsze strony w proteście przeciwko naruszaniu wolności prasy na Białorusi.

Pod ostrzałem

Pomimo różnorodności wolności mediów partia rządząca kontynuowała ataki na niezależne media, próbując sprowokować krytyczne doniesienia i podważyć strażnika, ostrzegła misja Media Freedom Quick Response Mission.

Władze z wyprzedzeniem wprowadziły grzywny i kary podatkowe, wszczęły beznadziejne dochodzenia w celu zablokowania połączeń i zastosowały presję administracyjną, Powiedziały grupy monitorujące media. Rząd wcześniej zapowiedział, że będzie pracował nad proponowaną ustawą ograniczającą zagraniczną własność, ale dalsze szczegóły nie zostały ujawnione.

Kiedy Paes doszedł do władzy w 2015 r., Liberalny tygodnik Politica i Newsweek wraz z krytycznym wobec rządu „Gazette Vyborksa” straciły wszelkie reklamy przedsiębiorstw państwowych.

Wydrukuj subskrypcje W sądach większość ministerstw i innych podmiotów sektora publicznego została wycofana w wyniku ruchu przez organy monitorujące media, które wydawały się być częścią strategii.

Gazette Viborza walczy z naporem wyzwań prawnych od 2015 roku.

Jedna z pierwszych niezależnych gazet, która powstała po upadku komunizmu w 1989 roku, nie waha się publikować raportów śledczych ujawniających korupcję. Ale doprowadziło to do prawie 70 pozwów sądowych, w tym przez posłów i polityków, w tym ministra sprawiedliwości Gbigno Geopro.

„Wygraliśmy 99% spraw, ale wiele energii czerpie z naszego zespołu prawnego, dziennikarzy i redakcji” – powiedział Emilsky VOA.

Imielski powiedział, że każda gazeta pełni rolę strażnika rządowego i naraża na ryzyko pomówienia lub oszustwa. „Ale przed 2015 rokiem nie widzieliśmy lawiny działań prawnych rządu” – powiedział.

Kozulin, członek Kancelarii Premiera, powiedział agencji VOA, że obecność Gazette Vyborg jest dowodem na to, że rząd nie próbuje ograniczać wolności prasy.

„Największy polski dziennik i tygodnik, Gazeta Vyborka i Politica, są własnością Polski, ale obaj nieustannie krytykują rząd prawa i sprawiedliwości” – powiedział.

Zapytał, co widzi Największe zagrożenie dla wolności mediów W Polsce Imiyalsky szybko wskazał na Węgry, gdzie jest kilka prawdziwie niezależnych placówek.

Libertin Jadowski zrobił to samo.

„Jeśli chcesz zrozumieć, co może zrobić prawo i sprawiedliwość, musisz przyjrzeć się organowi” – powiedział dziennikarz. Orban okazał się zdolny do uniknięcia kary UE za zniszczenie instytucji demokratycznych i wolności mediów.

Jednak zdaniem Imielskiego Polska musi sięgnąć aż do Węgier, a ostatnie podziały wewnętrzne w koalicji rządzącej mogą powodować przeszkody. Ale nie ma wątpliwości, że władze będą nadal próbowały zacieśnić kontrolę nad mediami biznesowymi.

„Ich marzeniem jest zbudowanie kraju, w którym prawie nie ma krytyków, a wszystkie główne media polegają na władzach, by nie ogłaszać publicznie swojej roli, ale działać na rzecz partii rządzącej” – powiedział Emielski.

READ  Przewodnik po kapitale podwyższonego ryzyka 2021 r. - Polska | Komitet Prawa Światowego