Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Zakup śmigłowców szkolno-szkoleniowych polskich oczu

Zakup śmigłowców szkolno-szkoleniowych polskich oczu

PZL SW-4 (Zdjęcie: Wikimedia/Cezary_P)

Polska poszukuje systemu szkolenia w oczekiwaniu na rozwój swojej floty śmigłowców.

Agencja Uzbrojenia MON poinformowała 16 stycznia 2024 r. o rozpoczęciu konsultacji w zakresie badań rynku, których celem będzie uzyskanie zintegrowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców. Wymóg ten mógł być podyktowany faktem, że MON dokonał w ostatnim czasie dużych zakupów w domenie wiropłatów i trwają dalsze akwizycje (w tym zakup do 96 samolotów AH-64 Apache).

W ostatnich latach Polska zakupiła dla Marynarki Wojennej 4 samoloty AW101 Merlin, 8 samolotów S-70i Black Hawk i 32 samoloty AW149 – głównie jako zamienniki starszych samolotów. Istnieje zatem potrzeba stworzenia zmodernizowanego systemu szkolenia pilotów śmigłowców, tak aby Siły Powietrzne RP mogły prowadzić szkolenia wewnętrznie, bez outsourcingu.

W publikacji wydanej przez dział zakupów MON czytamy, że w procesie konsultacji w zakresie badań rynku istnieje możliwość otrzymania kompleksowego programu szkoleniowego, który obejmuje następujące elementy:

  • 24 helikoptery są skonfigurowane tak, aby umożliwić szkolenie w zakresie broni;
  • Kompleksowy system szkoleniowy obejmujący symulatory i trenerów;
  • Pakiet wsparcia logistycznego;
  • pakiet wsparcia materialnego;
  • pakiet szkoleniowy;
  • Wykonanie lub instalacja odpowiedniej infrastruktury pomocniczej dla powyższych aktywów.

Proces konsultacji rynkowych odbędzie się w dniach 14 lutego – 15 marca 2024 r.

W tej chwili Polskie Siły Powietrzne użytkują PZL SW-4 Puszczyk i starsze Mi-2 Hoplity w roli szkoleniowej. Oferentami mogącymi zapewnić odpowiednie platformy szkoleniowe dla pilotów polskich śmigłowców są Airbus Helicopters (z H145M – który od jakiegoś czasu jest reklamowany w Polsce, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na lekki śmigłowiec; w szczególności ten typ jest eksploatowany przez polskie HEMS) oraz Leonardo Helicopters (ze swoją platformą AW109, tegoroczna edycja Radom Air Show i pokazana podczas MSPO w Kielcach). Nie można wykluczyć innych ofert – Bell może być poważnym kandydatem w tym procesie.

Stały współpracownik TheAviationist. Fotoreporter lotniczy. Współzałożyciel DefensePhoto.com. Ekspert w zakresie językoznawstwa, retoryki zimnej wojny, historii i polityki zimnej wojny oraz relacji z mediami.

READ  MSZ odradza wyjazdy na Ukrainę - First News