Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Zachęty, logistyka i jakość: europejskie firmy wybierają Turcję do produkcji

Zakłócenia światowej gospodarki podczas pandemii zakłóciły łańcuchy dostaw na całym kontynencie, jednocześnie skłaniając niektórych globalnych gigantów do przeniesienia produkcji do Turcji, która jest główną alternatywą dla Chin pod względem jakości produkcji, infrastruktury logistycznej i systemu motywacyjnego. Ten trend prawdopodobnie się utrzyma, ponieważ kraj ten przyciąga więcej inwestorów z Europy.

Szwedzki gigant mebli płaskich IKEA i polska firma modowa LPP poinformowały na początku tego miesiąca, że ​​planują przenieść część swojej produkcji do Turcji, aby zmniejszyć problemy z globalnymi łańcuchami dostaw i zwiększyć koszty wysyłki. Niemiecki gigant farmaceutyczny Boehringer Ingelheim i belgijska firma opakowaniowa DW Reusables również zapowiedzieli nowe inwestycje w kraju.

Marek Novakowski, prezes Turecko-Polskiej Izby Gospodarczej, powiedział, że Turcja – kraj, do którego trafiają bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) z całego świata, w tym z Europy, ma korzystne środowisko inwestycyjne z kompleksowymi zachętami. Powiedział, że Polscy inwestorzy są również zainteresowani krajem.

Nowakowski powiedział, że chemikalia stosowane w samochodach i budownictwie są w czołówce rozważanych przez polskie firmy, które chcą zainwestować w Turcji, podczas gdy więcej pracy można by również wykonać w sektorze rolniczym.

Kontynuował, że infrastruktura logistyczna została rozwinięta w Turcji, zaznaczając, że linia kolejowa, która połączy Polskę i Turcję, zostanie wkrótce otwarta.

„Nasze firmy rozważają (inwestowanie w) Turcji zamiast w Chinach”. powiedział polski przedstawiciel handlowy, który podkreślił, że jakość produktów jest również wyższa w Turcji, a produkcja jest tutaj opłacalna.

Tymczasem przedstawiciel Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej Koray Akcaloglu stwierdził, że polscy inwestorzy interesują się również branżą sprzętu medycznego i kosmetyków: „Polscy inwestorzy mają świadomość szybkiego rozwoju tych sektorów w Turcji. Niektóre polskie firmy planują otwierać w kraju sklepy sieciowe, a nawet produkować tutaj.”

Są to wysokiej jakości lokalne polskie marki, powiedział Akguluğlu: „Oni już handlują z tureckimi partnerami. Następnym krokiem jest inwestowanie, ponieważ rynek w Turcji jest dwa razy większy niż rynek w Polsce”.

READ  NENT zdobywa więcej praw do Premier League | C21Media | Aktualności

Odnotowując, że w przyszłym miesiącu planują zorganizować wideokonferencję z branżą kosmetyczną i potencjalnymi partnerami w Turcji, Akoglulu powiedział, że wzmocnienie obszarów działalności w Turcji oznacza zwiększenie wymiany handlowej z Bliskim Wschodem i Afryką Północną dla polskich firm.

Wskazując na dążenie firm do wykorzystania bliskości geograficznej Turcji i innych atutów, Akcilioğlu powiedział, że powodem decyzji inwestycyjnej polskiego przedsiębiorstwa konfekcjonowanego LPP w Turcji są wieloletnie relacje z tureckimi producentami odzieży oraz silna sieć dostaw firmy w kraju.

„Firma chciała otworzyć tutaj sklepy i wykorzystać Turcję jako pomost, aby dotrzeć do turystów z sąsiednich krajów i dotrzeć do innych rynków” – powiedział Akcaloglu. Planują najpierw rozwijać swoją infrastrukturę i sieć dostaw w Turcji, a następnie eksportować do krajów Bliskiego Wschodu i Afryki”.

Inwestycje rosną

Tuğrul Şeremet, prezes zarządu Turecko-Belgijsko-Luksemburskiej Izby Handlowej (TBLTO), stwierdził, że z wielką przyjemnością, że firma DW Reusables z siedzibą w Belgii dokonuje bezpośrednich inwestycji w Turcji, kupując firmy Etap Plastik i Etap Doğan.

Odnosząc się do istotnych zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw po okresie pandemii, który był punktem zwrotnym w stosunkach gospodarczych Europy i Turcji, Eremet powiedział: „Podobne inwestycje będą nadal rosły i nastąpią pozytywne zmiany w wolumenie handlu zagranicznego Tureckie firmy również dokonują nowych inwestycji i zrealizują je w Belgii.

Ponieważ problemy z zaopatrzeniem kontenerów spowodowane niepewnością spowodowaną zmienną delta wpłynęły na prognozowanie i planowanie, Şeremet zauważył, że firmy zagraniczne szukają obecnie alternatywnych źródeł produkcji w sąsiednich regionach.

Powiedział, że doświadczenie sektora w produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych, szybkie reagowanie i umiejętności zarządzania tureckich firm w czasach kryzysu, wysokiej jakości siła robocza i wysoka zgodność z normami UE były mocnymi argumentami za niedawnymi decyzjami inwestycyjnymi firm. .

Niedawno w dniach 18-21 października delegacje sektora prywatnego z belgijsko-flamandzkich, walońskich i brukselskich specjalnych stref ekonomicznych spotkały się z przedstawicielami tureckiego sektora prywatnego, aby omówić takie tematy jak inwestycje, współpraca handlowa, eksport i import.

READ  Branża targowa prosi PM o zmianę klasy katalogu kluczy publicznych

Korzyści kosztowe

Kadir Kurtulç, Prezes Rady Dyrektorów Rosyjsko-Tureckiego Domu Handlowego, wyjaśnił, że oprócz przewag gospodarczych i pozycji geopolitycznej Turcji oferuje ona również inwestorom wiele korzyści w zakresie nowoczesnej infrastruktury logistycznej i elastycznych pakietów motywacyjnych.

Zauważając, że kraj ten jest bezpieczną i niezależną drogą przesyłu surowców energetycznych do krajów europejskich w korytarzu wschód-zachód, Kertuluş powiedział: „Turcja, ze względu na swoje położenie geograficzne, zapewnia przewagę kosztową pod względem frachtu nie tylko kontenerami ale także Ro-Ro oraz transport towarowy i ciężarowy.”

Kurtulus powiedział, że około 2130 firm działających w Turcji ma rosyjski kapitał, zauważając, że współpraca między dwoma krajami w sektorze rolniczym się rozwija, podczas gdy wciąż istnieje wiele obszarów handlowych, które trzeba zmobilizować.