Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Xiaomi to najlepsza i najgorsza rzecz, jaka może się przytrafić Androidowi

Xiaomi to najlepsza i najgorsza rzecz, jaka może się przytrafić Androidowi

Eric Zeman / Urząd ds. Androida

Krajobraz Androida z 2011 roku nie był idealny dla kupujących z ograniczonym budżetem. Niektóre z najpopularniejszych telefonów to HTC Wildfire, Samsung Galaxy Mini i ZTE Blade. Współczesny sen z doskonałymi specyfikacjami w przystępnej cenie to właśnie marzenie. Powstanie Xiaomi miało na celu poprawę wartości smartfona, jaką znamy, a 11 lat później wpływ firmy na branżę smartfonów pozostaje niekwestionowany.

Zrozumienie zakresu wkładu Xiaomi w przestrzeń smartfonów wymaga pewnego kontekstu historycznego. Kiedy firma wprowadziła swój pierwszy telefon w 2011 roku, Nokia nadal była dominującym graczem z Symbianem jako wybranym systemem operacyjnym. Samsung jest już największym odtwarzaczem Androida, a HTC wciąż ma znaczenie. Jednak żadna z tych marek nie miała naprawdę atrakcyjnych i niedrogich smartfonów.

demokratyzacja sprzętu

Marka Redmi 9 Moc

Dhruv Bhutani / Urząd Androida

Dzisiejsza branża smartfonów ogólnie kręci się wokół koncepcji wartości. Z pewnością istnieją odstające cechy, takie jak najnowsze składane urządzenia, które są głównie, ale nie tylko, oceniane na podstawie innowacji, ale cena i to, co za to dostajesz, są w zasadzie podstawowymi względami.

Wszystko zaczęło się od Xiaomi Mi 1, który został wprowadzony na rynek z potężnym chipsetem Snapdragon S3, 1 GB pamięci RAM i wyświetlaczem HD. Podczas gdy jego główny konkurent, flagowy Samsung Galaxy S2 sprzedawany z podobną specyfikacją, Mi 1 był o setki dolarów tańszy. Wszystko zostało potem dostrojone.

Xiaomi zapoczątkowało koncepcję sprzętu wysokiej klasy w stromej cenie.

W 2014 roku Xiaomi było gotowe do działania na arenie międzynarodowej. Wraz z wprowadzeniem Mi 3, Xiaomi udoskonaliło swój model sprzedaży swoich telefonów przy minimalnych marżach zysku, a sprzedaż błyskawiczna za pośrednictwem sklepów internetowych stała się normą. Obie strategie pomogły obniżyć marże traderów i koszty utrzymywania dużych zapasów. Xiaomi przeniosło 18,7 miliona sztuk Mi 3 w ciągu roku, a międzynarodowe akcje wyprzedały się w ciągu kilku minut.

READ  Minilodówka Microsoft Xbox Series X w przedsprzedaży

Xiaomi szybko przejęło również Indie, a do 2017 roku chińska firma wyprzedziła Samsunga jako najbardziej rozpoznawalną markę. Dziś Xiaomi posiada 21% rynku smartfonów w Indiach, utrzymując swoją pozycję numer jeden. Globalnie Xiaomi wygodnie plasuje się na trzecim miejscu, po Samsungu i Apple.

Wprowadzenie przez Xiaomi podmarek Redmi i Poco przeznaczonych dla segmentów klasy podstawowej i wydajności pomogło w rozwoju marki na rynkach międzynarodowych. Od tego czasu marka drastycznie zmieniła swój paradygmat i ma teraz nowe opcje w przestrzeniach premium, a także w sklepach stacjonarnych. Pomimo tych zmian, oryginalny przewodnik po grze firmy, który debiutuje na żywo w sprzedaży online, wciąż jest powtarzany przez nawet najgorętszych nowych graczy.

za pomocą Zmniejszenie marż zysku Do zaledwie 5% po opodatkowaniu w 2018 roku Xiaomi zapewniło sobie stałą konkurencyjność. Ale droga do rentowności została utorowana nie tylko przez smartfony, a Xiaomi ma jeszcze jednego asa w rękawie.

strategia ekosystemu

Przegląd patchwalla Mi TV 5x 55 cali

Dhruv Bhutani / Urząd Androida

Gra Xiaomi w dzisiejszej przestrzeni ekosystemu składa się z setek marek partnerskich. Sprzedaje wszystko, od inteligentnych żarówek i robotów odkurzających po szczoteczki do zębów, telewizory, a nawet buty. Ale ekosystem wystartował z chleba i masła firmy – MIUI.

Jak widać, Xiaomi było bardzo wcześnie w radzeniu sobie z oprogramowaniem sprzedawanym na swoich urządzeniach. Chociaż Xiaomi nie zarobiło zbyt wiele na sprzęcie, dziedzina oprogramowania polegająca na sprzedaży dostępu do multimediów, motywów, tapet, dzwonków, strumieniowego przesyłania muzyki i nie tylko jest nadal dużym czynnikiem napędzającym przychody. W rzeczywistości firma nazywa siebie firmą internetową, a nie firmą zajmującą się sprzętem.

Kiedy firma weszła na giełdę w 2018 roku, zaledwie osiem lat po jej założeniu, Xiaomi wyceniono na około 50 miliardów dolarów, co czyniło ją trzecim co do wielkości producentem smartfonów na świecie. Gra Xiaomi w budowanie ekosystemu oprogramowania na szczycie sprzętu przyniosła marce realne dywidendy.

Niefortunny minus

Reklamy Xiaomi MIUI w lokalnej galerii wideo

Niestety fenomenalny rozwój Xiaomi polega na kojarzeniu oprogramowania z ciemną stroną. W pierwszych latach swojego rozwoju marka zyskała sławę reklamy push przez całe jego programowanie.

Od aplikacji systemowych po ekran blokady, sukces Xiaomi w sprzedaży sprzętu z reklamami otworzył drzwi innym cennym markom oprogramowania do replikacji modelu. Obecnie nawet flagowi nabywcy Samsunga nie mają gwarancji, że wypróbują oprogramowanie bez reklam.

Xiaomi może unikało reklam, ale pozostawiło trwałe szkody w postrzeganiu Androida jako systemu operacyjnego.

Dzisiaj Xiaomi wycofało się z umieszczania reklam na swoim telefonie. Jednak piętno oprogramowania wypełnionego reklamami przylgnęło do marki. W rzeczywistości można również powiedzieć, że spowodował trwałe uszkodzenie samej koncepcji Androida. Nawet dzisiaj budżetowe telefony z Androidem są krytykowane za tę praktykę, chociaż nie są już tak popularne jak kiedyś.

Sukces Xiaomi miał trwały wpływ na ekosystem Androida

Przesunięcie tylnego panelu Xiaomi 12 Pro w prawo

Eric Zeman / Urząd ds. Androida

Telefon Xiaomi 2022 znacznie różni się od firmy założonej przez Lei Jun w 2010 roku, ale nie odbiega zbytnio od podstaw. MIUI wciąż stanowi podstawę każdego telefonu Xiaomi, a ambicje firmy, aby zbudować połączony ekosystem, nigdy nie były wyższe. Jasne, ogromna konkurencja ze strony Realme i całej rodziny BBK oznacza, że ​​playbook Xiaomi został skopiowany do nudności.

Nie można zaprzeczyć spuściźnie Xiaomi jako króla wartości OG.