Statek towarowy przewożący ukraińskie zboże na krótko osiadł na mieliźnie Kanał Sueski przed spuszczeniem z wody i odholowaniem, zgodnie z egipskimi władzami, które zarządzają ważną drogą wodną.
Incydent z udziałem 225-metrowego Marshall Islands M/V Glory wzbudził obawy przed powtarzającym się samolotem Zatkany w 2021 rokukiedy duży kontenerowiec Ever Given utknął po przekątnej w kanale.
To tygodniowe zamknięcie sztucznej drogi wodnej łączącej Azję i Europę kosztowało miliardy dolarów opóźnień w dostawach. Pracownik Urzędu Kanału Sueskiego zginął podczas próby uwolnienia gigantycznego statku.
Szef Urzędu Papierów Wartościowych i Giełd Osama Rabie złożył w poniedziałek uniewinnienie, dodając, że ruch na Kanale Sueskim odbywa się normalnie po tym, jak władze zmobilizowały cztery holowniki do holowania statku, umożliwiając mu wznowienie podróży.
„Kanał jest w drodze do zarejestrowania 51 statków przepływających w obu kierunkach w poniedziałek” – powiedział.
Sprawny ruch w poprzek kanału ma kluczowe znaczenie EgiptKtóry został poddany kryzysowi gospodarczemu, podczas którego jego waluta straciła 75% swojej wartości w niecały rok.
Droga wodna, która jest wykorzystywana przez około 10% światowego handlu morskiego, jest jednym z głównych źródeł dochodów kraju w walutach obcych, przynosząc ponad 7 miliardów dolarów rocznie.
Prezydent Egiptu, Abdel Fattah al-Sisi, w zeszłym roku zatwierdził projekt poszerzenia i pogłębienia południowej części kanału, gdzie kanał Ever Given załamał się.
Statek utknął w poprzek drogi wodnej, gdy widoczność gwałtownie spadła podczas burzy piaskowej, zakłócając przepływy handlowe przez około tydzień.
Według Urzędu Papierów Wartościowych i Towarów Egipt tracił codziennie od 12 do 15 milionów dolarów z powodu blokady, podczas gdy firmy ubezpieczeniowe oszacowały, że światowy handel morski codziennie traci miliardy przychodów.
Poniedziałkowy wypadek wzbudził obawy przed kosztowną blokadą.
Według Urzędu Nadzoru Giełdowego i Giełdowego Glory przepływał przez kanał w drodze z Turcji do Chin, kiedy napotkał awarię techniczną.
Statek przewoził ładunek kukurydzy UkrainaWedług Black Sea Grain Initiative, porozumienie z udziałem Rosji, Ukrainy, Turcji i Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Blokada została po raz pierwszy zgłoszona na Twitterze przez norweską firmę Leth, która jest agencją żeglugową dla kilku statków w Kanale Sueskim.
„M/V Glory na ziemi podczas dołączania do konwoju zmierzającego na południe w pobliżu Kantary” – napisała na Twitterze. Lokomotywy Urzędu Kanału Sueskiego próbują ponownie unosić statek.
Leth później poinformował, że statek został ponownie wypłynięty i że 21 statków płynących na południe rozpocznie lub wznowi tranzyt z oczekiwanymi jedynie niewielkimi opóźnieniami.
Według władz we wrześniu tankowiec Affinity V na krótko zatkał się z powodu technicznego uszkodzenia steru.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce