Statek towarowy przewożący ukraińskie zboże na krótko osiadł na mieliźnie Kanał Sueski przed spuszczeniem z wody i odholowaniem, zgodnie z egipskimi władzami, które zarządzają ważną drogą wodną.
Incydent z udziałem 225-metrowego Marshall Islands M/V Glory wzbudził obawy przed powtarzającym się samolotem Zatkany w 2021 rokukiedy duży kontenerowiec Ever Given utknął po przekątnej w kanale.
To tygodniowe zamknięcie sztucznej drogi wodnej łączącej Azję i Europę kosztowało miliardy dolarów opóźnień w dostawach. Pracownik Urzędu Kanału Sueskiego zginął podczas próby uwolnienia gigantycznego statku.
Szef Urzędu Papierów Wartościowych i Giełd Osama Rabie złożył w poniedziałek uniewinnienie, dodając, że ruch na Kanale Sueskim odbywa się normalnie po tym, jak władze zmobilizowały cztery holowniki do holowania statku, umożliwiając mu wznowienie podróży.
„Kanał jest w drodze do zarejestrowania 51 statków przepływających w obu kierunkach w poniedziałek” – powiedział.
Sprawny ruch w poprzek kanału ma kluczowe znaczenie EgiptKtóry został poddany kryzysowi gospodarczemu, podczas którego jego waluta straciła 75% swojej wartości w niecały rok.
Droga wodna, która jest wykorzystywana przez około 10% światowego handlu morskiego, jest jednym z głównych źródeł dochodów kraju w walutach obcych, przynosząc ponad 7 miliardów dolarów rocznie.
Prezydent Egiptu, Abdel Fattah al-Sisi, w zeszłym roku zatwierdził projekt poszerzenia i pogłębienia południowej części kanału, gdzie kanał Ever Given załamał się.
Statek utknął w poprzek drogi wodnej, gdy widoczność gwałtownie spadła podczas burzy piaskowej, zakłócając przepływy handlowe przez około tydzień.
Według Urzędu Papierów Wartościowych i Towarów Egipt tracił codziennie od 12 do 15 milionów dolarów z powodu blokady, podczas gdy firmy ubezpieczeniowe oszacowały, że światowy handel morski codziennie traci miliardy przychodów.
Poniedziałkowy wypadek wzbudził obawy przed kosztowną blokadą.
Według Urzędu Nadzoru Giełdowego i Giełdowego Glory przepływał przez kanał w drodze z Turcji do Chin, kiedy napotkał awarię techniczną.
Statek przewoził ładunek kukurydzy UkrainaWedług Black Sea Grain Initiative, porozumienie z udziałem Rosji, Ukrainy, Turcji i Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Blokada została po raz pierwszy zgłoszona na Twitterze przez norweską firmę Leth, która jest agencją żeglugową dla kilku statków w Kanale Sueskim.
„M/V Glory na ziemi podczas dołączania do konwoju zmierzającego na południe w pobliżu Kantary” – napisała na Twitterze. Lokomotywy Urzędu Kanału Sueskiego próbują ponownie unosić statek.
Leth później poinformował, że statek został ponownie wypłynięty i że 21 statków płynących na południe rozpocznie lub wznowi tranzyt z oczekiwanymi jedynie niewielkimi opóźnieniami.
Według władz we wrześniu tankowiec Affinity V na krótko zatkał się z powodu technicznego uszkodzenia steru.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Szokujący moment Bezlitosny nastoletni syn czeczeńskiego watażki Ramzana Kadyrowa brutalnie bije Ukraińca zatrzymanego pod zarzutem spalenia Świętego Koranu.
Kanadyjski parlament błędnie honoruje nazistów – a Zełenski i Trudeau oklaskują
Trzy krokodyle ratują bezdomnego psa, który wpada do rzeki pełnej niebezpieczeństw