W zeszłym miesiącu współgospodarzami wystawy były John Hansard Gallery i UP Projects konferencja Eksploracja współtworzenia przestrzeni publicznej. Ponad 300 delegatów z całej Wielkiej Brytanii zebrało się w Southampton na intensywny dzień dyskusji i warsztatów na temat czasu, władzy i zasobów społeczności.
Jedną z najważniejszych lekcji wyciągniętych z konferencji i szerszego programu* jest zrozumienie, że praca ze społecznościami wymaga zmieniania się relacji w czasie. Artyści często muszą pracować na przecięciu wielu, czasem sprzecznych, czasowości. Oto niektóre z najważniejszych wydarzeń dnia.
Co najważniejsze, konferencja rozpoczęła się i zakończyła głosami artystów i społeczności na czele. Liderka społeczności, Vicky Cheng z Chińskiego Towarzystwa w Southampton, opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy z artystką Grace Lau nad jej portretami w chińskim studiu: „Nasza współpraca… była żywą realizacją naszej wspólnej misji tworzenia przestrzeni, w których różnorodne głosy i kultury mogą zjednoczcie się i znajdźcie wspólną płaszczyznę.Sztuka publiczna jest dla społeczności szansą na wyrażenie swojej zbiorowej tożsamości i kultury.To sposób na demokratyzację ekspresji artystycznej i uczynienie jej integralną częścią społeczeństwa.
Zmiana naszego wyobrażenia o czasie
Pierwszy obraz – Zmiana naszego wyobrażenia o czasie – Prowadził go Sepak Angyama, który ugruntował publiczność poprzez uczestniczące ćwiczenia oddechowe i pochodzenie słowa „społeczny” (z łac. socjalista(lub angażuj partnerów, żyj w związku partnerskim, należ do wspólnoty lub zrzeszaj się z sojusznikami).
Zmiana naszego wyobrażenia o ramach czasowych we współtworzeniu przestrzeni publicznej: jak możemy prosperować? Od lewej: Sepak Angyama, Owen Griffiths, Helen Cammock, Susan Lacey. Zdjęcie: Noosa Malcolm.
artysta Helena Camock Podzieliła się fragmentem swojego filmu Zachowam swoją duszę Gdzie stworzyła i utrzymuje przestrzeń radykalnego słuchania społeczności w Nowym Orleanie. Po wywiadach odbyła się prezentacja poetycka na temat inwestowania w uczestników i wydłużania czasu w ich praktyce.
Owena Griffithsa Opowiadał o swoich hiperlokalnych projektach i inwestycjach w długoterminowe relacje ze społecznościami od czasu powrotu do rodzinnego miasta Swansea. Odzwierciedlił swoje doświadczenie spowolnienia czasu i wciągające podejście do pracy ze społecznościami. Jego projekty ogrodnicze i wydarzenia społeczne zapewniają nowe możliwości życia wspólnotowego i kolektywnego.
Artysta i pionier społeczny, Zuzanna LacyPoszerz swoje spojrzenie na czas. Opowiadała o swoim projekcie Niepewna przyszłość W Manchesterze. Harmonogramy projektów i finansowanie często kolidują z harmonogramami pracy ze społecznościami. Ten wieloletni projekt przywrócił możliwości spójności między społecznościami, w których zniknęły wspólne przestrzenie dla przemysłu.
Podkreśliła wartość czasu artystów i społeczności, ale stwierdziła też, że w swojej karierze pedagogicznej musi wspierać projekty. Zarówno Helen, jak i Owen podkreślili znaczenie płacenia artystom i społecznościom za ich czas.
Wszyscy jesteśmy ekonomistami
Dyskusje na temat wartości i płac doprowadziły bezpośrednio do drugiej sesji – We Are All Economists – której przewodniczył Fatos Ostik. Biorąc pod uwagę alternatywne modele ekonomiczne, Turang Khonsariwspółzałożyciel i dyrektor robót publicznych, podkreślił różne i przecinające się obszary między sektorami publicznym, prywatnym i wspólnym.
Przytoczyła teorię Kate Raworth na temat doktoraGospodarka, łącząc sferę prywatną z rynkiem sztuki, sferę publiczną z rządem, władzą i instytucjami lokalnymi, a dobro wspólne ze zbiorowymi i opartymi na współpracy możliwościami praktyki zaangażowanej społecznie. Jednak w tych szerszych modelach ekonomicznych rodzina nie jest uwzględniana, podobnie jak wartość praktyk społecznie zaangażowanych nie jest łatwa do zmierzenia i skwantyfikowania.
Dostęp do języka i ustawodawstwa może umożliwić społecznościom korzystanie z istniejących struktur i systemów w celu kontrolowania własnych przestrzeni. Mając na uwadze zbiorową wartość i obopólne korzyści, Raluca Voinha, współdyrektor tranzit.ro, bada innowacyjne praktyki zbiorowej pracy i powrót do modeli rolnictwa w Rumunii. Mówiła o modelach niehierarchicznych i horyzontalnych oraz o redystrybucji dostępu dla zbiorowej korzyści i dobra wspólnego.
Uczynienie dostępu do warsztatu priorytetem we współtworzeniu przestrzeni publicznej: jak możemy się rozwijać? Uczestnicy z panią Kate (w środku). Zdjęcie: Noosa Malcolm.
Po południu odbyły się warsztaty tematyczne: dotyczące dostępności, struktur władzy, jazdy na łyżwach w mieście, propagandy i sprzecznych agend. Przestrzeń jest tworzona dla nowych rozmów, współpracy i sieci.
Pinky Taylor poprowadziła ostatni panel, aby zastanowić się nad najważniejszymi spostrzeżeniami tego dnia. Razem z artystami przemawiały członkinie społeczności Beverley Dowdell z Black Heritage Southampton i Vicki Cheng Michaela Elliota (Odwiedziny z Kingston na Jamajce) i Susan Lacey. Beverley podzieliła się swoimi doświadczeniami z pracy jako pielęgniarka w Wielkiej Brytanii oraz tym, jak nauczyła się naprawdę słuchać, dzięki czemu słyszy więcej, niż zostało powiedziane. Pacjenci często mówią, że wszystko u nich w porządku, choć tak nie jest.
Claire Whittaker, dyrektor generalna Napastnik SouthamptonuZakończyła konferencję swoją wizją Southampton i ogłoszeniem otwartych zaproszeń do składania wniosków dla artystów oraz utworzenia nowej grupy sterującej ds. sztuki publicznej. Ogólnie rzecz biorąc, był to dzień ponownego skupienia się na pracy ze społecznościami i przestrzenią publiczną, współtworzeniu i możliwości wspólnego osiągnięcia nowej, bardziej sprawiedliwej przyszłości.
Woodrow Kernohan jest dyrektorem Galerii Johna Hansarda na Uniwersytecie w Southampton.
Galeria Johna Hansarda | Projekty UP | Udział w kreowaniu przestrzeni publicznej
@JHansardGallery | @upprojekty | @CoCreateSoton |
*Współtworzenie przestrzeni publicznej: Jak możemy prosperować? Konferencja została zorganizowana przez UP Projects i prezentowana we współpracy z John Hansard Gallery. Jest częścią Co-Creating Public Space, dwuletniego programu zamówień publicznych na rzecz sztuki prowadzonego przez John Hansard Gallery, przy wsparciu Arts Council England, Southampton City Council, GO! Southampton i Uniwersytet w Southampton.
*Kontynuacja zdjęć Grace Lau w chińskim studiu Brytyjskie Centrum FotografiiLondyn do 17 grudnia, Mary Evans i Michael Elliott Zdjęcia Windrush Akcja trwa do 4 lutego 2024 r. w centrum Southampton. Nagrania wideo konferencji będą dostępne w John Hansard Gallery, UP Projects oraz serwisach zajmujących się kreowaniem przestrzeni publicznej.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Firma zajmująca się planowaniem powierzchni handlowych CADS postrzega technologię jako odpowiedź na Święta Wielkanocne i inne sezonowe wyzwania w 2024 r. — Retail Technology Innovation Hub
Astronomowie odkryli, że woda unosi się w części przestrzeni, która tworzy planetę
Tęskniłam za nim bardzo długo! Satelita NASA i martwy rosyjski statek kosmiczny zbliżają się do siebie na swojej orbicie