Dostawcy usług logistycznych z krajów Europy Środkowej i Wschodniej (CEEC) zacieśniają swoje relacje z rynkiem chińskim w ramach wysokiej jakości rozwoju Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI), zapewniając wzrost handlu dwustronnego pomimo spowolnienia światowej gospodarki i słabej międzynarodowej środowisko handlowe.
Na terenie targów usługowych 3. China-CEEC Expo i International Consumer Goods Exhibition w Ningbo, w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach, zebrało się 22 dostawców usług portowych i logistycznych, którzy nie mogą się doczekać znalezienia większej liczby partnerów i klientów na rynku.
Choć po raz pierwszy targi mają wyspecjalizowaną strefę usługowo-handlową, wiele firm logistycznych z Europy Środkowej i Wschodniej to starzy przyjaciele tego wydarzenia. „Mamy nadzieję, że dzięki platformie zwiększymy naszą popularność na rynku chińskim” – powiedział w czwartek Global Times Dylan Feng, dyrektor sprzedaży oddziału austriackiej firmy logistycznej Gebrüder Weiss w Ningbo.
Feng powiedział, że wraz z promocją Inicjatywy Pasa i Szlaku, przesyłki kolejowe za pośrednictwem kolei dużych prędkości Chiny-Europa gwałtownie wzrosły w ostatnich latach, zauważając, że ma ona większą zdolność dostawczą, a jednocześnie jest tańsza niż transport lotniczy.
W 2022 roku między Chinami a Europą będzie kursować 16 000 pociągów towarowych, co oznacza wzrost o 9 procent w stosunku do poprzedniego roku. Chiński wiceminister handlu Li Fei powiedział na konferencji prasowej 5 maja, że Polska, Węgry, Słowacja i inne kraje stały się głównymi celami podróży pociągów towarowych między Chinami a Europą.
Inny wystawca reprezentujący polskie linie lotnicze Sky Taxi powiedział Global Times, że rynek chiński „ma bardzo duży potencjał i dlatego się rozwijamy”.
„Tak jak mówiłem, dodamy trochę samolotów” – powiedział.Przewoźnik pracuje też nad rejestracją nowej firmy w Chinach.
Na marginesie wystawy rozpoczęła się Piąta Międzynarodowa Wystawa Logistyki Towarowej w Chinach (Ningbo) od specjalistycznej powierzchni wystawienniczej dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej. W wystawie wzięli udział przedstawiciele branży z Polski, Czech, Rumunii, Słowenii, Serbii, Grecji i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Chińscy gracze zwiększyli też swoje inwestycje w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestycja firmy COSCO Shipping z siedzibą w Chinach w Pireusie, największym porcie Grecji, w ostatnich latach jest tego przykładem. Xinhua poinformował, że port w Pireusie zajął obecnie wiodącą pozycję pod względem produkcji kontenerów w regionie europejskim.
Tymczasem Środkowoeuropejska Strefa Współpracy Handlowej i Logistycznej w Budapeszcie na Węgrzech, zbudowana przez Chiny w 2012 roku, stała się dwukierunkową interaktywną platformą dla chińskich i europejskich firm, poinformował Xinhua.
Port Ningbo Zhoushan uruchomił 14 tras żeglugowych do krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Ruch towarowy portu przekroczył w 2022 roku 1,25 miliarda ton, zajmując pierwsze miejsce na świecie czternasty rok z rzędu.
Ponadto Chiny i kraje Europy Środkowej i Wschodniej współpracują w śródlądowej żegludze rzecznej, co świadczy o przewadze geograficznej krajów Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Global Times Liu Zhukui, pracownik naukowy studiów europejskich w Chińskiej Akademii Nauk Społecznych. .
Wraz z przyszłym ożywieniem handlu i światowej gospodarki, powiedział Liu, współpraca między Chinami a krajami Europy Środkowo-Wschodniej w dziedzinie logistyki i frachtu z pewnością będzie zawierała nowe możliwości rozwoju.
Z danych MOFCOM wynika, że od 2012 r. handel między Chinami a krajami Europy Środkowo-Wschodniej rósł w średnim rocznym tempie 8,1 proc.
Źródło: Global Times
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex