Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

„Współistnienie przestrzeni oceanicznej ma zasadnicze znaczenie”, informuje DNV

otwarty obszar śródziemnomorski

Wysłano 12 marca 2023 09:52 przez

Dyrektor morski

„Współistnienie jest niezbędne”, jak wynika z raportu DNV, zapotrzebowanie na przestrzeń oceaniczną wzrośnie pięciokrotnie do 2050 r.


• Morska energia wiatrowa będzie stanowić 80% stałej infrastruktury morskiej do 2050 r., w porównaniu z 15% obecnie.
• Europa stanie w obliczu znacznej presji na przestrzeń oceaniczną ze szczególnie wysokim popytem na Morzu Północnym, Celtyckim Szelfie Biskajskim i Morzu Bałtyckim
• Wielkie Chiny zbudują większość infrastruktury morskiej (obejmującej 112 000 km2 do 2050 r.), a następnie Europę (70 000 km2). W skali globalnej obiekty oceaniczne do połowy wieku obejmą 335 000 kilometrów kwadratowych, czyli więcej niż powierzchnia Polski
• DNV zdecydowało się również poprowadzić projekt mający na celu poprawę planowania przestrzennego obszarów morskich u wybrzeży Norwegii


Współpraca między przemysłami morskimi będzie musiała zostać zintensyfikowana, aby szybka budowa morskiej energii wiatrowej i akwakultury mogła w sposób zrównoważony współistnieć z innymi gałęziami przemysłu i ekosystemem. Zgodnie z przewidywaniami konkurencji przestrzennej DNV, do 2050 r. powierzchnia oceanów zajmowana przez obiekty zwiększy się pięciokrotnie. Będzie to napędzane przez morskie wiatry, które do połowy stulecia będą stanowić 80% stałej infrastruktury morskiej, a następnie przez akwakulturę (13 proc. %) oraz ropy i gazu (5%).


Podczas gdy przestrzeń oceaniczna jest obfita, działalność przemysłowa będzie prowadzona głównie w pobliżu brzegu, co zwiększy potrzebę symbiozy oceanicznej. Aby umożliwić zainteresowanym stronom pomiar zapotrzebowania na przestrzeń oceaniczną, DNV opracował Indeks Konkurencji Przestrzennej. Według tego wskaźnika Morze Północne jest regionem w Europie, w którym będzie największa konkurencja ze względu na dużą liczbę szlaków żeglugowych i portów, a także silną obecność przemysłu rybołówstwa, akwakultury, ropy i gazu oraz energetyki wiatrowej . Morskie zakłady produkcji żywności i energii zajmą 23% obszaru w odległości od 2 do 50 km od brzegu na wodach o głębokości mniejszej niż 50 metrów.


Pojawienie się Wielkich Chin jako potęgi niebieskiej gospodarki znajduje odzwierciedlenie w budownictwie morskim. Do 2050 r. będzie stanowić jedną trzecią całej globalnej infrastruktury budowanej na morzu, głównie z powodu gwałtownego wzrostu morskich wiatrów, które będą odpowiadać za 13% produkcji energii elektrycznej w regionie. Subkontynent indyjski doświadcza najsilniejszego wzrostu w regionie objętym stałą infrastrukturą, ponieważ region ten doświadcza szybkiego rozwoju morskiej energii wiatrowej, który wymaga ogromnych obszarów, podczas gdy historycznie morska ropa naftowa i gaz oraz akwakultura na morzu są w tym regionie znikome.


W skali globalnej obszar zajmowany przez stacjonarne morskie wiatry wzrośnie z około 9 000 kilometrów kwadratowych obecnie do około 242 000 kilometrów kwadratowych do połowy stulecia. Pływająca morska energia wiatrowa wzrośnie z obecnych 15 kilometrów kwadratowych do ponad 33 000 kilometrów kwadratowych do 2050 r. W porównaniu z instalacjami położonymi niżej na lądzie, pływająca morska energia wiatrowa może złagodzić niektóre napięcia między morską energią wiatrową a rybołówstwem, ponieważ eliminuje produkcję energii odnawialnej z Sposób działania floty rybackiej na płytkich brzegach.


„Ocean jest niezbędny do zrównoważonej produkcji żywności i energii, ale jednocześnie musimy postępować ostrożnie, ponieważ wiele ekosystemów oceanicznych już teraz znajduje się pod ogromną presją” powiedział Bent Breitloff, dyrektor Ocean Space Program w DNV. W niniejszym sprawozdaniu podkreśla się pilną potrzebę zrównoważenia celów w zakresie ochrony, produktywności i rozwoju społecznego na rzecz zrównoważonej niebieskiej gospodarki. Deweloperzy najbardziej biegli w angażowaniu interesariuszy na wczesnym etapie, efektywności przestrzennej, elastycznym współistnieniu i dążeniu do zrównoważonego rozwoju prawdopodobnie będą najbardziej konkurencyjni. Współistnienie ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego wzrostu niebieskiej gospodarki”.



Przestrzenna prognoza konkurencji DNV opiera się na wynikach opublikowanego wcześniej raportu „Przyszłość oceanu do 2050 roku”. Wyniki opierają się na przewidywaniach DNV, które będą najbardziej prawdopodobnym miksem energetycznym w 2050 r., a nie na tym, co jest potrzebne do osiągnięcia zera netto. Aby ograniczyć globalne ocieplenie do 2 stopni, na przykład ilość morskiej energii wiatrowej w Europie musi się podwoić.


DNV poprowadzi projekt badawczy mający na celu usprawnienie planowania współistnienia morskiej i morskiej energii wiatrowej


Norweskie wybrzeże również będzie musiało stawić czoła presji przestrzennej, ponieważ ekspansja morskiej energii wiatrowej i akwakultury współistnieje z ruchem morskim, statkami rybackimi oraz infrastrukturą naftową i gazową. Aby ułatwić współpracę między branżami i umożliwić zainteresowanym stronom znalezienie synergii, rozwiązywanie konfliktów i ochronę oceanów, DNV otrzymało ostatnio grant w wysokości 8,8 miliona NOK od Norweskiej Rady ds. Projekt ma na celu stworzenie wspólnego fundamentu wiedzy wśród interesariuszy oceanicznych poprzez wprowadzenie nowych metod generowania scenariuszy współistnienia w morskich projektach planowania przestrzennego i rozwoju w branżach oceanicznych.


Jednym ze studiów przypadku będzie obszar koncesji na morską energetykę wiatrową Utsira Nord w Norwegii. Partnerami są deweloper morskiej energii wiatrowej Mainstream Renewable Power, SalMar Aker Ocean, Norweski Instytut Badań Morskich i Norweskie Stowarzyszenie Rybaków.

O DNV

DNV jest niezależnym ekspertem w dziedzinie zarządzania ryzykiem i gwarancjami, działającym w ponad 100 krajach. Dzięki ogromnemu doświadczeniu i głębokiej wiedzy DNV zwiększa bezpieczeństwo i zrównoważoną wydajność, wyznacza standardy branżowe oraz inspiruje i wprowadza innowacyjne rozwiązania.


Niezależnie od tego, czy oceniamy projekt nowego statku, optymalizujemy wydajność farmy wiatrowej, analizujemy dane z czujników z gazociągu, czy certyfikujemy łańcuch dostaw firmy spożywczej, DNV umożliwia swoim klientom i interesariuszom podejmowanie kluczowych decyzji z pewnością.


Kierując się swoim celem, jakim jest ochrona życia, mienia i środowiska, DNV pomaga sprostać globalnym wyzwaniom i przemianom, przed którymi stoją jej klienci i dzisiejszy świat, i jest zaufanym głosem wielu odnoszących największe sukcesy i patrzących w przyszłość firm na świecie.
www.dnv.com

Produkty i usługi opisane w niniejszym komunikacie prasowym nie są zatwierdzone przez Urząd Morski.

READ  Wulkany na Wenus? Znajdź „uderzające” wskazówki we współczesnej działalności