Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Wiadomości dotyczące przepisów antymonopolowych i konkurencji z Holandii, Polski i Włoch, kwiecień 2021 r

Holandia

Krajowy Urząd ds. Konkurencji (NCA)

1. Przejęcie PGB przez Global Automotive.

Po przeprowadzeniu szczegółowego badania rynku wśród producentów opon, konkurentów i nabywców, ACM ustalił, że na rynku opon dla sprzedawców detalicznych pozostaną wystarczające alternatywy. ACM spodziewa się, że nadal będzie wywierana odpowiednia presja konkurencyjna, a nowa grupa nie podniesie cen ani nie obniży jakości usług. ACM ocenił również konsekwencje dla rynku kół zamiennych. ACM wykazał, że również na tym rynku pozostanie odpowiednia konkurencja. W dniu 10 marca 2021 r. Holenderski Urząd ds.Konsumentów i Rynków (ACM) wydał Ankieta Przejęcie PGB przez Global Automotive. Global Automotive i PBG zajmują się głównie dystrybucją opon zamiennych i kół zamiennych do samochodów osobowych i dostawczych.

2. Konieczne jest dalsze dochodzenie w sprawie przejęcia trzech firm transportujących rośliny przez holenderską spółdzielnię Royal Flora Holland.

Jeśli strony zdecydują się kontynuować proponowane przejęcia i ubiegać się o licencję w ACM, ACM będzie dalej badać konsekwencje planowanego przejęcia i przyjrzeć się rynkowi zarówno dla transferu upraw kwiatów, jak i handlu uprawami kwiatów. ), Holenderska spółdzielnia hodowców kwiatów, poszukuje trzech przewoźników – De Winter, Van Marrewijk (Wematrans) i Van Zaal – specjalizujących się w obróbce kwiatów i roślin. Wspólne działania będą się odbywać w nowej firmie: Floriway. 5 marca 2021 r.ACM stwierdził, że nie może wykluczyć potencjalnych obaw antykonkurencyjnych dotyczących transportu kwiatów i roślin. Więc powiedziała: Dalsze dochodzenia W tym przejęciu jest uzasadnione.

3. Europejskie Terminale Kontenerowe (ECT) realizują zobowiązania podjęte wobec ACM.

22 marca 2021 roku ACM Reklamować ECT wypełniło swoje zobowiązania wobec ACM na lata 2019 i 2020 dotyczące standardów planowania ECT dla śródlądowych barek towarowych, które przemieszczają kontenery między dalekomorskimi terminalami ECT w porcie w Rotterdamie a odległymi obszarami. ECT uczyniła swoje standardy planowania bardziej przejrzystymi, a także wdrożyła te standardy. W wyniku nowych standardów planowania operatorzy barek wiedzą, jak planować i jakie wymagania muszą spełnić, aby nadać im priorytet.

Wdrożenie dyrektywy ECN +

Holenderskie prawo wykonawcze weszło w życie 18 lutego 2021 r. Ustawa ma na celu ochronę niezależności krajowych organów ochrony konkurencji i ich zdolności do skutecznego egzekwowania prawa konkurencji. Główne dostosowania to:

  • Bardziej ograniczone wykorzystanie informacji uzyskanych z danych dotyczących obiektów i uzgodnień;

  • Zezwolenie sądowe wymagane w przypadku wszystkich inspekcji;

  • Obowiązek zasięgnięcia opinii uczestników rynku przed podjęciem zobowiązań;

  • Rozszerzone kompetencje ACM:

(1) Podjęcie decyzji stwierdzającej naruszenie w przeszłości bez konieczności nałożenia grzywny;

READ  5 notatek z prognozy rynkowej Goldman Sachs 2023

(2) Nakładanie środków tymczasowych na fundacje i związki przedsiębiorstw, za opłatą lub bez okresowej grzywny, jeżeli ryzyko poważnych i nieodwracalnych szkód dla konkurencji wymaga podjęcia pilnych działań.

Sanoma – Sąd Apelacyjny cofnął zgodę Iddink na fuzję w fazie drugiej.

W rzadkich przypadkach Decyzja o unieważnieniu (Link w języku holenderskim) Sąd Rejonowy w Rotterdamie w dniu 4 marca 2021 roku uchylił zezwolenie na połączenie wydane przez ACM w dniu 29 sierpnia 2019 roku, w związku z realizacją drugiej fazy przejęcia Grupy Iddink przez Sanoma. Obie firmy oferują systemy zarządzania uczniami (SIS) do celów kształcenia zawodowego i dostępu do cyfrowych zasobów edukacyjnych. W odwołaniu wniesionym przez konkurencyjnego wydawcę Noordhof sąd orzekł, że ACM nie wyjaśniła, dlaczego nie ma zachęt do aktywowania łączenia, podczas gdy znaczna część szkół (główny klient produktów) chce się zebrać w celu osiągnięcia wydajności.

Polska

Prezes UOKiK rozpatrzy planowane połączenie Grup Energetycznych Orlen i PGNiG.

26 marca 2021 roku UOKiK ogłosił, że dokona przeglądu połączenia dwóch polskich grup energetycznych powiązanych z PKN Orlen w celu przejęcia bezpośredniej kontroli nad PGNiG (umowa). PKN Orlen jest wiodącą polską firmą na rynku przemysłu naftowego i petrochemicznego, zajmującą się wydobyciem i przeróbką gazu ziemnego i ropy naftowej oraz handlem asfaltem i paliwami (w tym paliwem do silników odrzutowych). Wcześniej w 2021 roku PKN Orlen uzyskał zgodę UOKIK na przejęcie Polska Press, jednego z największych wydawnictw prasowych w Polsce. PGNiG jest spółką publiczną zajmującą się poszukiwaniem i wydobyciem gazu ziemnego i ropy naftowej, a także importem, dystrybucją, magazynowaniem i dostawami gazu ziemnego, dostawami ciepła oraz wytwarzaniem energii elektrycznej i cieplnej.

Ze względu na skutki tej umowy na poziomie społeczności, pierwotnie podlegała ona jurysdykcji Komisji Europejskiej. Jednak zgodnie z prawem Unii Europejskiej uczestnicy transakcji mogą żądać zbadania transakcji przez krajowy organ ochrony konkurencji, jeżeli transakcja ma znaczący wpływ na konkurencję w danym państwie członkowskim. Na wniosek PKN Orlen Komisja Europejska skierowała sprawę do UOKiK.

Procedura połączenia rozpocznie się po złożeniu formalnego wniosku do UOKiK; Według zapowiedzi PKN Orlen nastąpi to wkrótce. Jak podał UOKiK, jest to pierwsza transakcja w 2021 roku, w której zastaw wezwał UOKiK do przejęcia od Komisji Europejskiej.

Dystrybutor sprzętu sportowego ukarany mandatem za kontrolę cen.

Prezes UOKiK 4 marca 2021 r. Wydał wyrok przeciwko Spokey, dystrybutorowi hulajnóg, buggy i mat sportowych, sprzedawanych pod własną marką, i nałożył zobowiązanie w wysokości ponad pół miliona złotych (ok. 120 tys. Euro) za wejście do antykonkurencyjnych porozumień cenowych ze swoimi partnerami detalicznymi. W momencie powstania UOKiK Spokey prowadzi sprzedaż swoich produktów za pośrednictwem własnego sklepu internetowego oraz sieci partnerów biznesowych, którzy prowadzą sprzedaż sprzętu sportowego Spokey w Internecie za pośrednictwem różnych serwisów, w tym platformy Allegro. W toku postępowania, na podstawie dowodów zebranych w wyniku kontroli w siedzibie Spokey, Prezes UOKiK uznał, że Spokey ustalił ceny minimalne na swoje produkty. Praktyka ta obowiązywała przez osiem lat (2010-2018), w którym to czasie Spokey nie tylko ustalał ceny minimalne, ale także opracował mechanizmy wywierania wpływu na swoich partnerów w zakresie stosowanych przez nich cen.

READ  Mój ojciec zrobił fortunę w Polly Pocket i wysłał mnie do Eton.

Spokey skorzystał z programu odpustów Unii Europejskiej. Dzięki ścisłej współpracy Spokey z UOKiK, UOKiK ustalił okres obowiązywania umowy i zasady jej obowiązywania, a spółce obniżono wysokość kary o 50%. Zamiast ponad 1,1 mln zł kara wyniosła 568 679 zł. Gdyby Spokey nie wycofał się z deklarowania dobrowolnej kary, kara byłaby niższa nawet o 10%.

Włochy

Włoski Urząd ds. Konkurencji (ICA)

1. Włoski Urząd ds. Konkurencji unieważnia przejęcie przez Intesa Sanpaolo dwóch towarzystw ubezpieczeniowych.

Włoski Urząd ds. Konkurencji (ICA) wydał w dniu 15 marca 2021 r. Okólnik stwierdzający, że zezwolił na przejęcie dwóch firm ubezpieczeniowych przez duży włoski bank Intesa Sanpaolo: Aviva Vita SpA (Aviva), który ma obroty w wysokości 2/3 miliardów euro. i Lombarda Vita SpA (Lombarda).), której obrót wynosi 1/2 miliarda euro.

Oba cele były częściowo własnością Intesa Sanpaolo poprzez UBI Banca SpA (UBI), która nabyła 20% udziałów w Aviva i 40% w Lombarda. Przedmiotowe transakcje umożliwiły Intesa Sanpaolo uzyskanie wyłącznej kontroli nad dwoma celami, zwiększając tym samym jej rolę jako dystrybutora produktów ubezpieczeniowych. Tak czy inaczej, potrzebna była pozytywna opinia. Obie transakcje zostały zatwierdzone przez włoski organ ds. Ubezpieczeń w pierwszej fazie: uznano, że nie wzbudzają one poważnych obaw o konkurencję, biorąc pod uwagę obecność silnych konkurentów we włoskim sektorze ubezpieczeniowym, takich jak Generali, Unipol, Gruppo Assicurativo Poste Vita i Allianz.

2. ICA dostosowuje progi obrotów do celów depozytu amalgamacyjnego.

W dniu 9 marca 2021 r. ICA zrewidowała odpowiednie progi obrotów dla celów depozytów połączeniowych, aby odzwierciedlić zmiany wskaźnika deflatora cen PKB. Po tej korekcie obowiązek depozytu we Włoszech zostanie aktywowany, jeśli zostaną spełnione następujące skumulowane limity:

(1) Całkowity obrót wszystkich uczestniczących projektów przekroczył 511 mln euro (podczas gdy poprzedni limit wynosił 504 mln euro);

READ  PKO Bank Polski tworzy swój wirtualny oddział na Decentrali przy wejściu do Metaverse

(2) Wielkość sprzedaży co najmniej dwóch z uczestniczących instytucji przekroczyła 31 milionów euro.

3. Egzekwowanie przepisów imigracyjnych i celnych proponuje rządowi zmianę włoskiego prawa antymonopolowego (ustawa nr 287/1990).

23 marca 2021 roku ICA przedstawiła rządowi coroczną rekomendację przedstawiającą propozycje tzw. Legge Annuale per il Mercato e la Concorrenza (Coroczne Prawo Rynków i Konkurencji). W rekomendacji ICA poradziła między innymi rządowi, aby dokonał następujących zmian we włoskiej ustawie antymonopolowej (L. 287/1990):

  • Zmiana egzaminu Basic Assessment w celu dostosowania go do egzaminu stosowanego obecnie przez Komisję Europejską zgodnie z rozporządzeniem w sprawie integracji UE, w ten sposób rozwiązując problem „luki oligopolistycznej, która nie jest współistniejąca”;

  • Aktualizacja metodologii obliczania obrotów instytucji finansowych w celu dostosowania przepisów krajowych do przepisów obowiązujących na szczeblu Unii Europejskiej;

  • W celu zapobieżenia uniknięciu kontroli połączeń przez niektóre transakcje OWP upoważnia do zażądania powiadomienia o transakcjach, które nie osiągają limitu obrotów, pod warunkiem że (1) każda z połączonych stron osiągnie jeden z dwóch progów obrotu przewidzianych w prawie włoskim lub ich całkowity obrót przekracza 5 miliardów euro; (2) ICA składa wniosek w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia transakcji oraz (3) ICA stwierdza, że ​​istnieje znaczne ryzyko skutków antykonkurencyjnych.

  • Wydłużenie maksymalnego czasu trwania etapu 2 przeglądu połączenia (tj. Dogłębnego dochodzenia) z 45 do 90 dni.

  • Przedstawienie obalającego założenia, że ​​zobowiązania są ekonomicznie zależne od platform cyfrowych w zakresie, w jakim te ostatnie „odgrywają kluczową rolę w docieraniu do użytkowników końcowych i / lub dostawców, uwzględniając jednocześnie wpływ sieci i / lub dostępu do danych”.

  • Przyznanie Międzynarodowemu Urzędowi Handlu uprawnień do nakładania strukturalnych lub behawioralnych środków zaradczych na przedsiębiorstwa działające na wieloaspektowych rynkach, takich jak platformy cyfrowe, które świadczą usługi pośrednictwa między przedsiębiorstwami a użytkownikami końcowymi / dostawcami;

  • Wprowadzenie procedur ugodowych do postępowań antymonopolowych;

  • Wzmocnienie uprawnień Międzynarodowej Administracji Cywilnej do nakładania sankcji za niezastosowanie się do wniosków o udzielenie informacji, nawet jeśli takie wnioski nie są składane w związku z dochodzeniem.

© 2021 Greenberg Traurig, LLP. Wszelkie prawa zastrzeżone. National Law Review, tom jedenaście, nr 98