To może nie być przypadek, że aktor głosowy Mario, Charles Martinet, nie powrócił, aby użyczyć swoich talentów tej postaci lub obsadzie drugoplanowej we wszystkich trzech głównych występach, zamiast tego odszedł na emeryturę w roli ambasadora Mario (cokolwiek to znaczy).
Wygląda na to, że Nintendo traktuje rok 2023 jako bardzo publiczne odrodzenie swojej maskotki. Przebojowy film Mario i powrót hydraulika na platformę 2D, a także ostateczny cios Mario RPG, sygnalizują wyraźne zerwanie z dziesięcioleciami skrupulatnego projektowania wizualnego i standardów charakteryzacji. Tak, Mario wciąż mówi „Wahoo!” Nosi swoje charakterystyczne ubrania i rękawiczki, które mogą nigdy się nie zmienić. Jednak występ Chrisa Pratta w filmie animowanym nadał Mario bardziej płaski, mniej przesadny głos, zaczerpnięty z miejsca bardzo odległego od tego, jak Martinet postrzegał tę postać. I chociaż Kevin Afghani świetnie spisał się w roli Wondera, sama gra nadaje Mario i jego kumplom wystarczającą osobowość, aby seria New Super Mario Bros. stała się hitem. Wygląda całkiem drewniano.
[Nintendo] Gotowy zaryzykować i zmierzyć się z najsłynniejszą postacią z gier wideo na świecie, mając pewność, że niezależnie od jego głosu, wzrostu czy postawy, widzowie i tak będą wiedzieć, kim on jest.
Cuda nie zdarzają się nawet w Grzybowym Królestwie. Zamiast tego przenosi wesołą ekipę Mario do Królestwa Kwiatów, gdzie na każdym etapie pojawiają się Cudowne Kwiaty. Te elementy wywracają każdy poziom do góry nogami, pozwalając postaciom rozciągać się na absurdalne wysokości, przekształcać się w Goombasa do ukrytych misji lub zamieniać się w śluz, który przeciska się przez ciasne korytarze. Ale niektóre Wonder Flowers zmienią sam poziom, czasami zmieniając perspektywę z góry na dół lub zamieniając całość w musical. Możesz także wyposażyć się w odznaki, które jeszcze bardziej zmienią grę, od umożliwienia Mario unoszenia się w powietrzu po uczynienie go niewidzialnym.
Styl graficzny i animacja Wondera doskonale oddaje klimat „wszystko się da”, z estetyką przypominającą glinę i projektami, które bardzo przypominają oryginalną, ręcznie rysowaną grafikę postaci Yōichi Kotabe. Mario ma surową minę, kiedy biegnie, zmieniając pozy za jednym naciśnięciem przycisku, a jego stopy są umazane w kreskówkowy sposób. Po raz pierwszy w grze 2D Mario postacie opierają się nerwowo o półki i machają rękami, aby nie stracić równowagi.
Nawet plik audio został całkowicie przeprojektowany. Skoki i wzmocnienia są sygnalizowane ciepłymi, znanymi dźwiękami instrumentów, takimi jak struny gitarowe i wibrafony, w przeciwieństwie do ostrzejszych efektów dźwiękowych serii New Super Mario Bros.
Teraz wydaje się to nowe, ale taką dziką kreatywność widzieliśmy już wcześniej. Mario mógł być produktem w latach 80., ale nawet w latach 90. Nintendo wciąż się nim bawiło. I nie bał się pozwolić, aby inne zespoły również sobie z tym poradziły. Super Mario Land na Game Boy został stworzony pod kierunkiem producenta Metroid i projektanta Game Boya, Gunpei Yokoi, R&D1, a nie filarów Mario, Shigeru Miyamoto i R&D4, i w zabawny sposób odzwierciedlał stosunkowo nowe wówczas konwencje serii. W Mario Land trafnie nazwany Bombshell Koopas eksploduje po wskoczeniu, poziomy strzelania przerywają akcję, a ostatnim bossem jest kosmita. Ta gra z 1989 roku zdawała się stanowić precedens dla Mario na następną dekadę, pozwalając mu na swobodę poruszania się, gdziekolwiek i robienia, co chce. Wkrótce został lekarzem, kierowcą gokartowym i gospodarzem imprez.
Ale poza murami biura sytuacja stała się jeszcze dziwniejsza. Nintendo było znacznie bardziej liberalne w zakresie licencjonowania w erze Super Nintendo, nawiązując współpracę z firmami edukacyjnymi, firmą Philips i jej konsolą CD-i oraz umożliwiając zewnętrznym programistom, takim jak Rare i Square, udoskonalenie wszechświata Mario. Często był to rzut kostką – tylko w 1994 roku ukazał się zarówno niezwykle udany film Donkey Kong Country, jak i mokry hit hotelu Mario.
Przedstawiający chwiejnego Mario w grach takich jak Mario uczy pisania Wydaje się nieco odległa od dzisiejszych standardów, a czasami wydaje się, że tematyka za bardzo odbiega od dziwaczności. W przypadku wehikułu czasu Mario nasz dzielny bohater podróżuje przez wieki, aby zwrócić historyczne artefakty skradzione przez Bowsera, co prowadzi do zabawnego faktu, że obaj… Abrahama Lincolna I Mahatma Gandhi Wymaga całych stron na Wiki Super Mario.
Oczywiście mania Mario rozprzestrzeniła się także na świat telewizji i filmu, dając początek trylogii kreskówek DIC Entertainment i niesławnemu serialowi Anime. Super Mario Bros. W rolach głównych występują Bob Hoskins, John Leguizamo i Dennis Hopper. Film, w którym Yoshi zostaje dźgnięty nożem w gardło, w niewielkim stopniu przypomina gry, na których powstał. Jest powód, dla którego Nintendo czekało 30 lat, aby ponownie zaadaptować Super Mario na duży ekran i dlaczego tym razem zależało mu na tak dużej kreatywnej kontroli.
Ale chociaż Nintendo miało swoje wpadki w związku z różnymi partnerstwami i umowami licencyjnymi, chęć firmy sprawdzenia, kim Mario mógłby być jako maskotka, pomogła mu ukształtować się na zwykłego faceta, którego zna dzisiaj.
W przeciwieństwie do Myszki Miki Miyamoto nazwał Mario i jego przyjaciół aktorami odgrywającymi role. Mickey, w bardzo podobny sposób, był także o wiele bardziej szorstką postacią na początku swoich lat. Był kimś więcej niż tylko złośliwym łajdakiem z lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, przybierającym różne kostiumy i role, zgodnie z historią. Niedługo potem Disney wszystko uporządkował i uporządkował, tworząc uniwersalnie rozpoznawalną mysz, którą wszyscy znamy, i dokładnie to samo Nintendo zrobiło z Mario w pierwszej dekadzie XXI wieku.
W Super Mario Sunshine, Super Mario Galaxy i New Super Mario Bros. proporcje, maniery, głos i postawa Mario zostały ujednolicone w jego grach i grafikach promocyjnych (z pewnymi wyjątkami, takimi jak stylizowane Paper Mario i Mario & Luigiego). seria). Dawno minęły kreskówki, aspiracje filmowe i edukacyjne gry komputerowe. Mario pojawił się wyłącznie na konsolach Nintendo, a passa ta została przerwana dopiero w 2016 roku, wraz z premierą Super Mario Run na iOS. Od tego momentu śluzy zaczęły się powoli otwierać, szczególnie gdy Nintendo nawiązało współpracę z Ubisoftem przy Mario + Rabbids Kingdom Battle.
Ale nawet w Kingdom Battle wizerunek Mario został starannie wybrany, aby był spójny z przedstawieniem postaci przez Nintendo (pomimo całej strzelaniny). Animowany film Mario Wonder – na który prawdopodobnie w pewnym stopniu wpłynął film Illumination – wraz z Mario RPG reprezentują Nintendo w jego najbardziej pewnej i odważnej odsłonie. Jest gotowa zaryzykować w walce z najsłynniejszą postacią z gier wideo na świecie, mając pewność, że niezależnie od jej głosu, wzrostu i zachowania widzowie i tak będą wiedzieć, kim ona jest.
Rok 2023 może zmienić sposób, w jaki postrzegamy Mario na nadchodzące lata. Podobnie jak Mickey – który w podobny sposób zmienił i ożywił projekt swojej postaci w nagrodzonym nagrodą Emmy serialu – hydraulik wciąż ma w sobie mnóstwo życia. Oto najdziwniejszy, najbardziej absurdalny i najbardziej brutalny Mario 2024 roku.
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro