Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Vaya Space i bluShift zmieniają kolor na zielony, aby uniknąć czerwieni – Parabolic Arc

Vaya Space i bluShift zmieniają kolor na zielony, aby uniknąć czerwieni – Parabolic Arc

Dyrektor generalny Brent Willis (źródło: Vaya Space)

Ze scenariuszem Davida Bullocka
pracownik załogi

Dwie firmy rakietowe ze Wschodniego Wybrzeża starają się być bardziej odpowiedzialne za środowisko podczas wystrzeliwania rakiet. Vaya Space i bluShift z siedzibą na Florydzie mają unikalny zielony przepis na paliwo rakietowe.

Dyrektor generalny Vaya Space, Brent David Willis, powiedział, że opatentowany przez firmę hybrydowy silnik wirowy Star-3D jest bezpieczniejszy niż poprzednie wersje silników hybrydowych, ponieważ ma mniej ruchomych części i ma lepszą stabilność.

Willis dodał, że łączny ciąg 600 kN ze Star-3D stawia Vaya w wyższej klasie ładowności i bezpieczeństwa pocisków wśród wszystkich dostawców rakiet nośnych w branży.

Star-3D wykorzystuje 2 miliony plastikowych butelek do stworzenia cylindrycznego termoplastycznego paliwa stałego 3D podczas jednego startu. Główną emisją jest para wodna z 17,5 tonami dwutlenku węgla, powiedział Willis, ale bez sadzy.

Silnik rakietowy jest testowany w ramach przygotowań do pierwszego lotu rakiety Dauntless Vaya Space w 2023 roku. Ładunek Dauntless będzie wynosił około 1000 kg na niską orbitę okołoziemską i 600 kg na orbitę synchroniczną ze słońcem.

bluShift aerospace wykorzystuje biopaliwo do swojego silnika hybrydowego. Dyrektor generalny, Sasha Deere, powiedział, że propelent pochodzi z biopaliwa wytworzonego na farmie jego brata w Maine. Silnik wykorzystuje również ciekły podtlenek azotu.

Firma bluShift z powodzeniem uruchomiła booster Stardust 1 podczas lotu suborbitalnego w styczniu 2021 roku. Firma planuje wejść na orbitę z rakietą nośną o nazwie Red Dwarf w 2024 roku.

CEO Sascha_Deri (napis: BluShift Aerospace)

bluShift przeprowadziła badanie klientów, w którym okazało się, że chcą więcej czasu w przestrzeni, większej przestrzeni ładunkowej i wygodniejszej jazdy. Badanie wykazało również, że klienci z ładunkiem byli sfrustrowani opóźnieniami, które wynikały z tego, że nie byli głównym ładunkiem podczas lotu. bluShift i inne małe firmy zajmujące się uruchamianiem mogą zapewnić niestandardowe uruchomienia.

READ  Naukowcy po raz pierwszy odkryli, że plemniki przeczą jednemu z praw fizyki Newtona

BluShift i Vaya Space mają różne podejścia do pozyskiwania kapitału. Deri powiedział, że jego firma korzystała z platformy crowdfundingowej, gdzie „pozyskała więcej pieniędzy szybciej niż typowa inwestycja aniołów”. Willis z Vaya Space trzymał w tajemnicy zbiórkę pieniędzy swojej firmy.

bluShift szuka rundy nasiennej. Firma stara się działać tak wydajnie, jak to możliwe, szukając, jak powiedział Deriy, „minimalnie opłacalnego produktu, aby przejść do następnego kroku”.

Obie firmy znajdowały się dopiero w fazie testów, a żadne komercyjne ładunki nie zostały jeszcze wystrzelone w lot suborbitalny. Vaya spodziewa się, że przychody pojawią się, gdy jego premiera rozpocznie się w 2023 roku. Firma bluShift zarejestrowała już swojego pierwszego płacącego klienta, MaxIQ, na nadchodzącą premierę.

MaxIQ jest instruktorem Space STEM z Wirginii i pośrednikiem w kosmosie, który będzie głównym klientem pierwszego komercyjnego lotu bluShift z półorbitalną rakietą Starless Rogue Beta firmy.

Obie firmy twierdzą, że mogą zrobić więcej za mniej. Willis powiedział, że pociski Faya byłyby co najmniej o 20% bardziej trwałe, niezawodne i tańsze niż podobne dopalacze. Wyjaśnił to, mówiąc, że chociaż elektron Rocket Lab jest tani, jest droższy za kilogram ładunku. W przeciwieństwie do tego, Faya będzie mogła wystrzeliwać cięższe ładunki po niższych kosztach.

Deri powiedział, że bluShift jest w stanie utrzymać niskie koszty, ponieważ biopaliwa firmy są mniej gęste i kosztują mniej za kilogram niż paliwa konwencjonalne.

Zrównoważony rozwój jest również kluczowy dla obu firm. „To najbardziej odpowiedzialny sposób prezentowania biznesu na świecie” – powiedział Deri.

Ponieważ wielu dostawców małych pojazdów startowych rewolucjonizuje branżę, szukając taniego dostępu do przestrzeni kosmicznej, bluShift i Vaya Space przekonają się, czy zielony jest właściwą drogą.