„To jest coś, czego jako gracz pragnąłem przez długi czas, prawda? Kiedy zaczniesz grać w gry komputerowe, będziesz chciał, cóż, chcę czegoś, co zapewni mi pełne oddanie do tego doświadczenia, naprawdę wspaniałego dane wejściowe, które mogę wykorzystać w przestrzeni mobilnej. Pierwszy raz, myślę, że chciałem czegoś takiego w latach 90., wiesz, kiedy po raz pierwszy grałem w gry komputerowe.
Myślę, że można uczciwie powiedzieć, że Gabe Newell jest bardzo podekscytowany Steam Deckiem. Po krótkim opóźnieniu i wielu emocjach laptop wreszcie jest dostępny i jest prawdopodobnie najbardziej ekscytującym elementem sprzętu Valve. Albo najbardziej ekscytujący element sprzętu Valve od ostatniego, przynajmniej — szeroko zapowiadane maszyny Steam, które wywołały wiele emocji, gdy zostały ogłoszone w 2013 roku, ale nie zyskały przyczółka, gdy Valve wprowadziło się, aby zapewnić ludzi, że platforma nie była całkowicie martwa, zaledwie trzy lata po wprowadzeniu maszyn w 2015 roku.
Zainteresowanie Steam Deckiem wyraźnie kontrastuje z lekceważeniem, z jakim w tamtym czasie spotykały się maszyny Steam, ale podejście to nie różni się zbytnio – w rzeczywistości Deck jest jedynie przedłużeniem pracy wykonanej wraz z wprowadzeniem wielkiego tryb obrazu, który położył podwaliny pod maszyny i bardziej skoncentrowane skupienie się na grach Komputer znajduje się z dala od pulpitu.
„Myślę, że wszystko, co próbujemy zrobić, jest rodzajem bloku” — mówi Newell o tym, jak Steam Machines informuje Decka. „Budujesz ścianę i musisz budować zestaw komponentów w miarę postępów. Konsola Steam miała ogromny wpływ na nasze myślenie o technologiach wejściowych i myślę, że jednym z najważniejszych punktów, które otrzymaliśmy od Steam, jest to, że przyszliśmy do wniosku, że jeśli chcemy promować tego rodzaju inicjatywy, naprawdę musimy to zrobić wewnętrznie, gdzie możemy rozwiązać wszystkie problemy, które naszym zdaniem są bardzo interesujące dla graczy i programistów”.
Spędziłem kilka tygodni ze Steam Deckiem i byłem pod wrażeniem tego, co osiągnął Valve, chociaż sprzęt nie jest pozbawiony kilku zastrzeżeń. Jest to trudne, a czasem niepraktyczne — niepoważna część terytorium, jeśli chodzi o gry na PC, a także jeśli chodzi o kłótnię o tyle, o ile dotyczy to biblioteki Steam na urządzeniu mobilnym. Część zabawy — i frustracji — wynika z tego, jak na urządzeniu wyświetla się Twój wsteczny katalog, ale zastanawiam się, ilu jest nowicjuszy w ekosystemie Valve i czy może on poszerzyć grono odbiorców w taki sam sposób, jak Switch po pierwszym uruchomieniu w 2017r.
„Myślę, że jeśli zignorujemy fakt, że jest to maszyna do gier i po prostu spojrzymy na nią pod kątem ceny, wydajności oraz procesora i karty graficznej, jest to świetne urządzenie” – mówi Newell. „Myślę więc, że czujemy się komfortowo, ignorując fakt, że jest to urządzenie do gier, które pasowałoby właśnie tam. Ale to urządzenie do gier i właśnie tam są jego najbardziej przekonujące aplikacje”.
„Jedną z rzeczy, która była dla nas naprawdę interesująca, jest to, że jesteśmy naprawdę wybredni, jeśli chodzi o punkt wejścia, a potem nasi klienci wracają do nas i żądają najdroższego SKU, jaki mogą dostać daleko. To interesujące, to wszystko pierwsi użytkownicy, wiesz, ale mówią, że tak powinno być”. To daje nam więcej miejsca na dane, wiesz, wydajność, więcej pamięci i prawdopodobnie byśmy to kupili. To interesujące i prawdopodobnie przesunięcie, gdy zaczniemy rosnąć i nadążać za popytem, a z czasem zobaczymy przesunięcie w kierunku niższych cen. Co więcej woluminów metadanych na poziomie podstawowym”.
Jednak naprawdę fajne jest to, że Valve widzi w następnej kolejności Steam Deck. Jest to projekt długoterminowy – i mający lepsze perspektywy niż Steam Machines – który może przenieść gry na PC w kilka interesujących miejsc, jeśli rozmyślania Newella o tym, gdzie zobaczy następne pięć lat maszyny, będą musiały się udać.
„Niektóre rozmowy, które prowadzimy z programistami, brzmią: OK, fajnie, ale spróbujmy dowiedzieć się, jaka jest następna generacja tej grupy”, mówi. „Czego chcemy, jeśli chodzi o rozwiązania do gier mobilnych, gier na laptopie? Czy to otwiera drzwi do nowych rzeczy? Od dawna jesteśmy wielkimi fanami biometrii, jeśli chodzi o korzystanie z tego, i to dobry sposób, biorąc pod uwagę gdzie kładziesz rękę — to daje ci szansę na zrobienie rzeczy tam ”.
„Wiesz, wszystkie te rzeczy są ze sobą powiązane, prawda? Wiele technologii, których możemy używać i przyszłe wersje, pochodzi, wiesz, z technologii, którą musimy opracować dla wirtualnej rzeczywistości. I to jeśli odwrócisz się i spojrzysz na to jako na laptop do gier o wysokiej wydajności, powiesz: cóż, dlaczego nie mogę mieć tego w kompletnym rozwiązaniu VR bez uwięzi?
„Dzięki słuchawkom masz większą zdolność do wykonywania takich rzeczy, jak modulacja neuronowa lub bezpośrednie czujniki i rzeczy na głowach ludzi, lub szukasz informacji, które można łatwo przekazywać przez czujniki znajdujące się blisko czyichś rąk. Wszystkie te rzeczy mają tendencję do śnieżnej kuli. I kiedy każdy z nich myśli o tym, czego się dowiemy, w czym pomożemy deweloperom, jak to się przekłada na tworzenie atrakcyjnych rozwiązań dla graczy?
„Na dłuższą metę możemy odkryć, że istnieją naprawdę interesujące możliwości związane z urządzeniami mobilnymi. Jeśli zaczniesz umieszczać kamery na tych rzeczach, może się okazać, że istnieją kategorie gier, które naprawdę od nich zależą… Pokémon GO to przykładowa gra Świetna dla bezsensownej aplikacji w jakikolwiek sposób na komputer stacjonarny.
„Ale opiera się na zestawie narzędzi, które nie istnieją dzisiaj w grach na komputery PC, a nowsze wersje Steam Deck pozwalają zacząć szukać tego rodzaju aplikacji lub tego rodzaju możliwości i zobaczyć, jakie aplikacje umożliwiają. Kiedy już zaczniemy korzystać z unikalnych technologii gier w przyszłych wersjach Deck, warto spróbować stworzyć własne aplikacje”.
Pokemon GO na PC? Nie jest to ostatnia gra, jakiej się spodziewałem, kiedy zapytałem Newella o długoterminowe plany Steam Decka, ale warto też zobaczyć, gdzie widzi trend sprzętowy i logiczny krok dla Steama, aby wejść w jeden z najbardziej lukratywnych i popularnych obszarów gier . Jest jeszcze do zrobienia, plus kilka iteracji sprzętowych, więc nie wygląda na to, żeby miało się to wydarzyć w najbliższym czasie — a Valve będzie dość zajęty w ciągu najbliższych kilku miesięcy, aby nadążyć za popytem na nowy sprzęt.
„Zdecydowanie zwiększymy produkcję tak szybko, jak to możliwe”, mówi. „Właściwie to było wiele z tego, co robiliśmy przez ostatnie sześć miesięcy, współpracując z naszymi dostawcami, aby się tego dowiedzieć. Całkowicie się spodziewamy – i to jedna z najlepszych rzeczy na rynku komputerów osobistych – miejmy nadzieję, że będziemy zobacz inne osoby, które na to patrzą i mówią, że możemy również wysyłać takie produkty. Więc nie tylko postaramy się zaspokoić popyt, ale miejmy nadzieję, że inni producenci komputerów zdają sobie sprawę, że elementy są na miejscu. A popyt na tego rodzaju rozwiązanie jest wystarczająco wysoki wiedzieć, jak wysyłać podobne urządzenia.
„Dobra wiadomość jest taka, że popyt jest wysoki. A zła wiadomość jest spowodowana pandemią, popyt na wszelkiego rodzaju elektronikę gwałtownie wzrósł – jeśli rozmawiasz z Intelem, AMD, Nvidią lub Ford Motor Company, popyt konsumencki się zmienił. Nie możesz chodzić do restauracji i nie możesz. Do kina kupisz ładniejsze domy, kupisz droższą elektronikę. Był ogromny boom i trochę mi zajęło, żeby zdolność nadrobiła zaległości ”.
„Nieuleczalny entuzjasta muzyki. Piwo. Totalny odkrywca. Wichrzyciel. Oddany fanatyk sieci”.
More Stories
Połączenia na Twitterze są teraz domyślnie włączone. Oto jak to wyłączyć
Electronic Arts zwalnia 5% siły roboczej, zamyka studio i odwołuje gry
Remedy Entertainment kupuje prawa do serii Control od 505 Games za 17 milionów euro