Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

UE rezygnuje z planów zakazu dostaw rosyjskiej ropy w obliczu sprzeciwu

UE rezygnuje z planów zakazu dostaw rosyjskiej ropy w obliczu sprzeciwu

Bruksela wstrzymała plany zablokowania unijnemu przemysłowi żeglugowemu transportu rosyjskiej ropy, ponieważ ma problemy z uchwaleniem najnowszego pakietu sankcji z powodu obaw niektórych państw członkowskich o gospodarcze skutki tych środków.

Kilka osób zaznajomionych z rozmowami powiedziało, że propozycja dotycząca żeglugi złożona w zeszłym tygodniu została odrzucona przez Komisję Europejską po silnych naciskach ze strony Malty i Grecji, gdzie znajduje się ponad połowa tonażu bandery UE.

Niezależnie od tego, Węgry nadal wstrzymują swoje poparcie dla proponowanego embarga UE na import rosyjskiej ropy, nawet po rozmowach w poniedziałek wieczorem między przewodniczącą Komisji Ursulą von der Leyen i premierem Węgier Viktorem Orbanem. Rzecznik komisji podkreślił, że dyskusje pokazały, że „istnieje droga naprzód”.

Unia Europejska próbuje zwiększyć presję gospodarczą na reżim Władimira Putina, atakując lukratywny przemysł naftowy, ale proponowane środki Ryzyko ciężkiego uderzenia w wiele gospodarek Unii Europejskiejco oznacza, że ​​Bruksela jest zmuszona zgodzić się na wiele cięć i zwolnień, aby wygrać wszystkie 27 państw członkowskich.

Proponowany zakaz żeglugi jest postrzegany jako sposób na utrudnienie Putinowi złagodzenia skutków proponowanego unijnego embarga na ropę naftową poprzez transport ropy naftowej do innych krajów na całym świecie.

Jednak niektóre państwa członkowskie argumentowały podczas rozmów w ostatnich dniach, że skuteczny zakaz żeglugi powinien obejmować inne kraje, takie jak Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, zwłaszcza jeśli Waszyngton może wywierać wpływ na kraje, w których pływa wiele statków, takie jak Liberia i Wyspy Marshalla i Panama. Brak porozumienia między narodami G7 był kluczowy w odrzuceniu tej propozycji.

Organ wykonawczy UE proponuje również zakaz świadczenia przez europejskie firmy usług, w tym ubezpieczeń, niezbędnych do transportu rosyjskiej ropy w dowolne miejsce na świecie. Ludzie mówili, że to orzeczenie ma być kontynuowane pomimo niechęci niektórych państw członkowskich.

READ  Francuzi udają się do sondaży, gdy Emmanuel Macron zmierzy się z Marine Le Pen o prezydenturę

Odmawianie unijnego ubezpieczenia tankowców przewożących rosyjską ropę i produkty rafineryjne „pozostałoby podstawowym zakazem dla rosyjskiej ropy na całym świecie” – powiedział David Semark, prawnik morski w Quadrant Chambers.

Ukierunkowanie na ubezpieczenia morskie jest skutecznym narzędziem, ponieważ większość rosyjskiego eksportu ropy jest transportowana tankowcami, a najwięksi wyspecjalizowani ubezpieczyciele sektora działają głównie w krajach zachodnich.

Wszystkie 13 klubów P&I Grupy Międzynarodowej, połączonych ubezpieczycieli frachtu, obejmujących odpowiedzialność osób trzecich, w tym wycieki paliwa bunkrowego, usuwanie wraków i obrażenia ciała, są obsługiwane z Wielkiej Brytanii, UE, Norwegii, USA i Japonii i obejmują 90% statków oceanicznych .

Większość portów wymaga, aby statki posiadały certyfikat P&I, a nabywcy rosyjskiej ropy bardzo niechętnie wpadliby w kłopoty z powodu roszczeń, które bez takiej ochrony mogłyby sięgnąć setek milionów dolarów.

Dyplomaci mają nadzieję przekonać Wielką Brytanię do przystąpienia do procedury usług finansowych, która będzie kluczowa ze względu na znaczenie rynku ubezpieczeń Lloyd’s w Londynie.

Jeśli w UE, USA i Wielkiej Brytanii zostanie wprowadzony skoordynowany zakaz usług finansowych na morzu, niektórzy eksperci ds. żeglugi przewidują, że handel rosyjską ropą będzie w coraz większym stopniu opierał się na taktykach „flot ukrycia” stosowanych w handlu ropą irańską i wenezuelską, takich jak umieszczanie statków pod fałszywymi dziennikami , fałszowanie sygnałów lokalizacyjnych, kilkakrotne mieszanie oleju i transportowanie towarów.

Jako kolejny znak zawiłości związanych z zawarciem unijnego porozumienia w sprawie pakietu, von der Leyen poleciała w poniedziałek do Budapesztu na spotkanie z Orbanem, który odmówił podpisania embarga na ropę.

Komisja stara się przekonać Węgry i szereg innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej do zarejestrowania się, dając im więcej czasu i potencjalne wsparcie finansowe na przyłączenie się do blokady.

Węgry należą do krajów, które mają nadzieję na dłuższy okres stopniowej interwencji niż większość państw członkowskich zakazu; Poszukuje również wsparcia finansowego z Unii Europejskiej, aby pomóc w odejściu od rosyjskich paliw kopalnych i w inwestowaniu w alternatywną infrastrukturę.

READ  Wizyta Pelosi na Tajwanie – LIVE: GOP rzadko chwali mówcę, gdy krytykuje Chiny

Węgry obawiają się również, że staną się zbyt zależne od ropy wpompowanej do kraju rurociągiem z Chorwacji, gdy pozbędą się rosyjskich dostaw. Oczekuje się, że inne państwa członkowskie, w tym Słowacja i Czechy, również otrzymają specjalne warunki sankcji energetycznych ze względu na ich zależność od rosyjskiej ropy naftowej.

Von der Leyen powiedziała na Twitterze, że jej rozmowa z Orbánem była „pomocna w wyjaśnieniu kwestii związanych z sankcjami i bezpieczeństwem energetycznym”. Ale chociaż poczynili postępy, dodała, „potrzeba więcej pracy”.

Prezydent dodała, że ​​przeprowadzi telefon z regionalnymi graczami w celu zacieśnienia współpracy w zakresie infrastruktury naftowej. Współpraca Komisji z Węgrami i ich partnerami będzie teraz koncentrować się na infrastrukturze transportu i magazynowania ropy naftowej, sektorze rafineryjnym oraz sposobach ułatwienia transformacji sektora energetycznego w Budapeszcie.

Rzecznik Komisji powiedział, że Węgry koncentrują się na zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego w kraju, podczas gdy ze strony Komisji chodzi o stworzenie odpowiednich warunków do osiągnięcia konsensusu między państwami członkowskimi w sprawie pakietu sankcji.