Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Świt nowej rzeczywistości dla polskiego e-commerce w 2023 roku – Osborne Clark

Świt nowej rzeczywistości dla polskiego e-commerce w 2023 roku – Osborne Clark

Przedsiębiorcy i konsumenci w Polsce będą musieli dostosować się do wejścia w życie trzech nowych regulacji europejskich

Nowy rok przyniósł szereg istotnych zmian dla polskiego e-commerce i związanych z nim biznesów oraz konsumentów. Nowe przepisy implementujące dyrektywy wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku.

Nowe przepisy w dużym stopniu wpłyną na bieżącą działalność wielu przedsiębiorców; W szczególności, jeśli pracują w branży e-commerce. Jednak agencje marketingowe, marketerzy czy zwykli konsumenci muszą być świadomi zmian.

Prace nad długo oczekiwanym wdrożeniem tych dyrektyw w Polsce przyspieszyły pod koniec 2022 r. i obejmowały dyrektywę 2019/2161 w sprawie poprawy egzekwowania i unowocześnienia przepisów dotyczących ochrony konsumentów w Unii, czy też dyrektywę kompleksową; dyrektywa 2019/771 w sprawie aspektów umów sprzedaży towarów, czyli dyrektywa dotycząca sprzedaży towarów; oraz dyrektywa 2019/770 w sprawie aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, czyli dyrektywa w sprawie treści cyfrowych.

Regulacje te w dużej mierze podyktowane są chęcią zabezpieczenia interesów konsumentów w związku z rozwojem nowoczesnych technologii i cyfryzacją gospodarki, co przekłada się na możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów oraz oferowania nowych i coraz bardziej złożonych usług lub produktów . .

Wszechkierunkowy

Dyrektywa Omnibus nakłada na firmy szereg obowiązków informacyjnych dotyczących promocji i obniżek cen, wiarygodności opinii konsumentów, rankingu produktów w wynikach wyszukiwania, statusu przedsiębiorcy oraz personalizacji opartej na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji. Obejmuje również funkcjonalność i interoperacyjność produktów cyfrowych, treści cyfrowych i usług cyfrowych.

Dyrektywa ogólna zabrania lokowania towarów, które są wprowadzane do obrotu jako identyczne, ale znacznie różnią się składem lub właściwościami. Zakazuje również odsprzedaży konsumentom biletów na wydarzenia kulturalne i sportowe uzyskanych w sposób zautomatyzowany w celu obejścia jakichkolwiek ograniczeń dotyczących liczby biletów, które dana osoba może kupić, lub jakichkolwiek innych zasad mających zastosowanie do zakupu biletów; Na przykład za pomocą botów.

READ  USA ostrzegają, że Rosja może wystawić wideo jako pretekst do inwazji na Ukrainę

Dwie kolejne dyrektywy

Dyrektywa w sprawie sprzedaży towarów i dyrektywa w sprawie treści cyfrowych oferują szereg innych poprawek. Obejmują one zmiany w zakresie rękojmi i rękojmi dla konsumentów, a także wprowadzenie idei towarów z elementami cyfrowymi, a także uporządkowanie nowej klasy umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych. Nowe przepisy będą również regulować umowy opłacane danymi osobowymi.

Obowiązki właściciela projektu

Wejście w życie przepisów wykonawczych do tych dyrektyw pociąga za sobą szereg obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach, które muszą być terminowo wywiązywane, aby nie ponieść kary finansowej. Przez źle opracowane przepisy właściciele sklepów e-commerce mogą stracić nawet 10% ubiegłorocznych przychodów. Jednocześnie termin jego wdrożenia w przedsiębiorstwach jest stosunkowo krótki, biorąc pod uwagę konieczność dostosowania nie tylko dokumentów wewnętrznych, ale także procesów sprzedażowych, w tym marketingowych, a także sposobów komunikacji z klientami. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia kształtowania wizerunku marki. Obecnie istnieje wiele szeroko dyskutowanych przypadków witryn sklepów internetowych, w których ujawniono fałszywe promocje, gdy cena z rabatem była w rzeczywistości wyższa od ceny regularnej.

pracy UOKiK

Ponadto Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w coraz większym stopniu monitoruje to, co aktualnie dzieje się w Internecie i przeciwko czemu zaczął podejmować działania. Fałszywe komentarze w Internecie. UOKiK ukarał już dwie firmy za handel fałszywymi recenzjami i ocenami. Szef UOKiK powiedział: „Publikowanie fałszywych recenzji w Internecie jest zjawiskiem szczególnie mile widzianym. W ten sposób konsumenci są wprowadzani w błąd i wpływają na ich decyzje zakupowe. To również nie fair w stosunku do konkurencji – uczciwi ludzie biznesu nie kupują ocen, co może prowadzić np. do gorszej pozycji w wyszukiwarkach.

UOKiK zbadał również popularne serwisy internetowe pod kątem uchybień związanych z tagowaniem treści reklam. UOKiK postawił dwóm przedsiębiorcom zarzuty, za które grozi kara do 10 proc. Dochodzenie jeszcze dwa podmioty. organizator też Analizowałem praktyki Jedna z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce z punktu widzenia ochrony konkurencji i konsumentów. Pierwsza decyzja dotyczyła nadużycia pozycji dominującej, druga dotyczyła stosowania klauzul abuzywnych w umowach z konsumentami.

READ  Rozwój śródmieścia zapewnia dodatkowy impuls dla turystyki – wewnątrz Indiana Business

Komentarz Osborne’a Clarka

Ponadto Komisja Europejska intensywnie pracuje w tym obszarze. Obecnie Komisja prowadzi konsultacje, czy istniejące horyzontalne narzędzia prawa konsumenckiego są nadal wystarczające do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w środowisku cyfrowym.

Unijne „badanie adekwatności” prawa konsumenckiego w zakresie sprawiedliwości cyfrowej zbada adekwatność obowiązujących przepisów w odniesieniu do kwestii ochrony konsumentów, takich jak: podatność konsumentów na Użyj ciemnych wzorówpraktyki personalizacji i influencer marketingu. Inne obszary zainteresowania będą obejmować możliwość anulowania umowy (w niektórych jurysdykcjach istnieje przycisk anulowania, co znacznie ułatwia konsumentowi ten proces), umowy o świadczenie usług abonamentowych, marketing przedmiotów wirtualnych – na przykład tzw. „skórek” w grach wideo, uzależnienie od korzystania z produktów cyfrowych.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że krajowe organy ochrony konkurencji i konsumentów będą nadal badać działalność przedsiębiorców internetowych, więc nikt nie może kontynuować bez dostosowania się do nadchodzących zmian.