Przedsiębiorcy i konsumenci w Polsce będą musieli dostosować się do wejścia w życie trzech nowych regulacji europejskich
Nowy rok przyniósł szereg istotnych zmian dla polskiego e-commerce i związanych z nim biznesów oraz konsumentów. Nowe przepisy implementujące dyrektywy wejdą w życie 1 stycznia 2023 roku.
Nowe przepisy w dużym stopniu wpłyną na bieżącą działalność wielu przedsiębiorców; W szczególności, jeśli pracują w branży e-commerce. Jednak agencje marketingowe, marketerzy czy zwykli konsumenci muszą być świadomi zmian.
Prace nad długo oczekiwanym wdrożeniem tych dyrektyw w Polsce przyspieszyły pod koniec 2022 r. i obejmowały dyrektywę 2019/2161 w sprawie poprawy egzekwowania i unowocześnienia przepisów dotyczących ochrony konsumentów w Unii, czy też dyrektywę kompleksową; dyrektywa 2019/771 w sprawie aspektów umów sprzedaży towarów, czyli dyrektywa dotycząca sprzedaży towarów; oraz dyrektywa 2019/770 w sprawie aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych, czyli dyrektywa w sprawie treści cyfrowych.
Regulacje te w dużej mierze podyktowane są chęcią zabezpieczenia interesów konsumentów w związku z rozwojem nowoczesnych technologii i cyfryzacją gospodarki, co przekłada się na możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów oraz oferowania nowych i coraz bardziej złożonych usług lub produktów . .
Wszechkierunkowy
Dyrektywa Omnibus nakłada na firmy szereg obowiązków informacyjnych dotyczących promocji i obniżek cen, wiarygodności opinii konsumentów, rankingu produktów w wynikach wyszukiwania, statusu przedsiębiorcy oraz personalizacji opartej na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji. Obejmuje również funkcjonalność i interoperacyjność produktów cyfrowych, treści cyfrowych i usług cyfrowych.
Dyrektywa ogólna zabrania lokowania towarów, które są wprowadzane do obrotu jako identyczne, ale znacznie różnią się składem lub właściwościami. Zakazuje również odsprzedaży konsumentom biletów na wydarzenia kulturalne i sportowe uzyskanych w sposób zautomatyzowany w celu obejścia jakichkolwiek ograniczeń dotyczących liczby biletów, które dana osoba może kupić, lub jakichkolwiek innych zasad mających zastosowanie do zakupu biletów; Na przykład za pomocą botów.
Dwie kolejne dyrektywy
Dyrektywa w sprawie sprzedaży towarów i dyrektywa w sprawie treści cyfrowych oferują szereg innych poprawek. Obejmują one zmiany w zakresie rękojmi i rękojmi dla konsumentów, a także wprowadzenie idei towarów z elementami cyfrowymi, a także uporządkowanie nowej klasy umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych. Nowe przepisy będą również regulować umowy opłacane danymi osobowymi.
Obowiązki właściciela projektu
Wejście w życie przepisów wykonawczych do tych dyrektyw pociąga za sobą szereg obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach, które muszą być terminowo wywiązywane, aby nie ponieść kary finansowej. Przez źle opracowane przepisy właściciele sklepów e-commerce mogą stracić nawet 10% ubiegłorocznych przychodów. Jednocześnie termin jego wdrożenia w przedsiębiorstwach jest stosunkowo krótki, biorąc pod uwagę konieczność dostosowania nie tylko dokumentów wewnętrznych, ale także procesów sprzedażowych, w tym marketingowych, a także sposobów komunikacji z klientami. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia kształtowania wizerunku marki. Obecnie istnieje wiele szeroko dyskutowanych przypadków witryn sklepów internetowych, w których ujawniono fałszywe promocje, gdy cena z rabatem była w rzeczywistości wyższa od ceny regularnej.
pracy UOKiK
Ponadto Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w coraz większym stopniu monitoruje to, co aktualnie dzieje się w Internecie i przeciwko czemu zaczął podejmować działania. Fałszywe komentarze w Internecie. UOKiK ukarał już dwie firmy za handel fałszywymi recenzjami i ocenami. Szef UOKiK powiedział: „Publikowanie fałszywych recenzji w Internecie jest zjawiskiem szczególnie mile widzianym. W ten sposób konsumenci są wprowadzani w błąd i wpływają na ich decyzje zakupowe. To również nie fair w stosunku do konkurencji – uczciwi ludzie biznesu nie kupują ocen, co może prowadzić np. do gorszej pozycji w wyszukiwarkach.„
UOKiK zbadał również popularne serwisy internetowe pod kątem uchybień związanych z tagowaniem treści reklam. UOKiK postawił dwóm przedsiębiorcom zarzuty, za które grozi kara do 10 proc. Dochodzenie jeszcze dwa podmioty. organizator też Analizowałem praktyki Jedna z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce z punktu widzenia ochrony konkurencji i konsumentów. Pierwsza decyzja dotyczyła nadużycia pozycji dominującej, druga dotyczyła stosowania klauzul abuzywnych w umowach z konsumentami.
Komentarz Osborne’a Clarka
Ponadto Komisja Europejska intensywnie pracuje w tym obszarze. Obecnie Komisja prowadzi konsultacje, czy istniejące horyzontalne narzędzia prawa konsumenckiego są nadal wystarczające do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony konsumentów w środowisku cyfrowym.
Unijne „badanie adekwatności” prawa konsumenckiego w zakresie sprawiedliwości cyfrowej zbada adekwatność obowiązujących przepisów w odniesieniu do kwestii ochrony konsumentów, takich jak: podatność konsumentów na Użyj ciemnych wzorówpraktyki personalizacji i influencer marketingu. Inne obszary zainteresowania będą obejmować możliwość anulowania umowy (w niektórych jurysdykcjach istnieje przycisk anulowania, co znacznie ułatwia konsumentowi ten proces), umowy o świadczenie usług abonamentowych, marketing przedmiotów wirtualnych – na przykład tzw. „skórek” w grach wideo, uzależnienie od korzystania z produktów cyfrowych.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że krajowe organy ochrony konkurencji i konsumentów będą nadal badać działalność przedsiębiorców internetowych, więc nikt nie może kontynuować bez dostosowania się do nadchodzących zmian.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex