Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Świąteczna Gorączka Zakupów – Kredyty i Reklama Kredytowa w Polsce

Świąteczna Gorączka Zakupów – Kredyty i Reklama Kredytowa w Polsce

Święta Bożego Narodzenia to jeden z tych okresów, kiedy konsumenci dokonują większych zakupów niż zwykle. Wielu z nich zaciąga w tym okresie pożyczki lub pożyczki, aby przynosić szczęście swoim bliskim. Reklama w obu przypadkach wiąże się z dodatkowym obowiązkiem informacyjnym konsumenta.

Produkty finansowe typu „tanie”, „szybko” czy – w stosunku do rat: „0%” są często reklamowane z przesadą. Używanie takich terminów w reklamie nie jest zabronione, chociaż ich bezpieczne użycie zależy od wielu czynników. Konkurent i Prezes Urzędu Ochrony Konsumentów (UOKiK) mogą zostać uznani za naruszających zbiorowe interesy konsumentów poprzez wprowadzanie konsumentów w błąd lub niedopełnienie obowiązków informacyjnych konsumentów.

UOKiK promuje np. pożyczkę związaną z kredytem w ciągu 15 minut, tworząc nieuzasadnioną praktykę rynkową, nie dając do zrozumienia, że ​​czas będzie liczony od momentu rozpatrzenia wniosku kredytowego. Jeżeli pożyczkodawca lub firma pożyczkowa, w tym pośrednik (broker), nie jest wymieniony w ogłoszeniu, wszystkie koszty związane z rozwiązaniem umowy lub takie koszty są ujawniane, ale w sposób, który wskazuje, że mogą one w rzeczywistości wszczynać postępowania przeciwko UOKiK i nakładać kary pieniężne. Wysokość kary uzależniona jest m.in. od wagi naruszenia i może wynosić do 10% dochodów przedsiębiorcy w roku poprzedzającym publikację decyzji.

Być zmuszonym W reklamie kredytów i pożyczek

Prawo o kredycie konsumenckim dotyczy zarówno pożyczek, jak i pożyczek. Wymaga to pożyczkodawcy lub pożyczkodawcy Podaj informacje reklamowe o koszcie pożyczki Jasna, zrozumiała i widoczna metoda. Obowiązkowe jest podanie informacji o:

  1. Oprocentowanie pożyczki W tym informacje o tym, czy stawka jest stała, zmienna, czy też mają zastosowanie obie stawki;
  2. Całkowita kwota pożyczki;
  3. Roczna stawka opłaty (APR)

Ponadto, w stosownych przypadkach, konsument musi zostać poinformowany o: okresie obowiązywania umowy, całkowitej kwocie do zapłaty przez konsumenta oraz wysokości poszczególnych rat, cenie towaru lub usługi oraz wysokości wszystkich ulepszeń – w przypadku umowy pożyczki z odroczonym terminem płatności.

READ  UE z zadowoleniem przyjmuje polski plan rozwiązania obaw związanych z odstępstwem od demokracji

Przejrzystość informacji

Informacja o całkowitym koszcie kredytu/pożyczki powinna być przekazana konsumentowi w sposób przejrzysty, jasny i słyszalny, np. dane o wydatkach kredytu konsumenckiego, np. przez przedstawiciela.

Ze względu na dużą ilość przekonujących informacji uwzględnienie np. reklamy audiowizualnej lub radiowej może być trudne. Powinno to być łatwe w przypadku reklam graficznych, np. W magazynach czy na billboardach, ale nawet w takich chwilach mogą wystąpić pewne problemy. Chociaż są one technicznie wykonalne, ich widoczność lub czytelność może być problematyczna, aw przypadku reklam radiowych mogą wystąpić problemy ze zrozumieniem i integracją konsumenta, gdy tekst jest czytany zbyt szybko przez mówcę. . Ocena, czy zbiorowe interesy konsumentów zostały naruszone, polega na ocenie każdego przypadku i często przechodzeniu przez „odcienie szarości”.

wbrew przepisom o oznakowaniu i pakowaniu wyrobów tytoniowych, Polskie przepisy nie określają minimalnego limitu (lub czasu – w przypadku reklamy radiowej) powierzchni zajmowanej przez informację o rzeczywistym koszcie kredytu/pożyczki w stosunku do całkowitej powierzchni reklamowej, niezależnie od „informacji”. Wymagany Często informacje o rzeczywistych kosztach produktów finansowych umieszczane są na małej osi, poniżej lub na stronie graficznej. Każdorazowo dokonywana jest ocena, czy nie zostały naruszone zbiorowe interesy konsumenta, a informacje podane w sposób niejasny, zrozumiały i widoczny Ocena osobista.

Jeżeli informacje podane konsumentowi w ogłoszeniach są niezgodne z prawem, pożyczkodawca lub pożyczkodawca może zostać oskarżony o naruszenie zbiorowych interesów konsumenta lub stosowanie nieracjonalnych praktyk rynkowych. W rezultacie będzie to wymagane Aby zapłacić grzywnę A w niektórych przypadkach Zwrot konsumentowi nieprawidłowo naliczonych odsetek.