Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Sukienka księżniczki i gwiazdy

Od ikon filmów po osoby z towarzystwa, Christian Dior ubrał ich wszystkich. Justin Picardie mówi, że jego największą muzą była księżniczka Margaret

Księżniczka Margaret po raz pierwszy spotyka Christiana Diora w jego salonie w Paryżu w 1951 roku

Christian Dior pisał w swoich wspomnieniach: „Kobiety instynktownie rozumiały, że marzyłem o tym, by uczynić je nie tylko piękniejszymi, ale i szczęśliwszymi”. Po pierwszej kolekcji jego tytułowego domu mody 12 lutego 1947 roku, w którym wylansował „nowy wygląd”, który słynny redaktor Harper’s Bazaar, Carmel Snow, nazwał „nowym wyglądem”, kobiety gromadziły się, by go ubrać. W maju 1949 roku status Christiana Diora jako króla mody został potwierdzony w wyniku wizyty księżniczki Małgorzaty w jego salonie haute couture.

Margaret miała 18 lat i była na swoich pierwszych europejskich wakacjach. Księżniczka wszędzie robiła furorę, przyciągając rzesze fotografów i dziennikarzy, bo – jak wspomina Christian – „skrystalizowała szalone powszechne zainteresowanie rodziny królewskiej… Była prawdziwą księżniczką wróżek, delikatną, zgrabną, cudowną”. Margaret otaczało takie szaleństwo, że dawniej była śledzona w całych Włoszech przez paparazzi, którzy zrobili jej zdjęcia w bikini na wyspie Capri, które następnie zostały rozesłane po całym świecie. W międzyczasie reporter wkradł się do apartamentu Margaret i powiedział, że zawierał kryminał (Bossman’s Honeymoon autorstwa Dorothy L. Sayers), butelkę tweedowych perfum i butelkę lakieru do paznokci Peggy Sage.

Zdjęcie Cecila Beatona z 21. urodzin w 1951 r. przedstawiające księżniczkę ubraną w jedwabną sukienkę z organzy od Diora

Zdjęcie Cecila Beatona z 21. urodzin w 1951 r. przedstawiające księżniczkę ubraną w jedwabną sukienkę z organzy od Diora

Margaret była już postrzegana jako świadoma mody. Na srebrnej ceremonii ślubnej jej rodziców, króla Jerzego VI i królowej Elżbiety rok wcześniej, miała na sobie strój zaprojektowany przez królową krawcową, Normana Hartnella: pełną spódnicę i bodycon w niezapomnianym niebieskim kolorze. Jest bardzo podziwiana w prasie. Margaret była również uroczo piękna, z dużymi niebieskimi oczami, gładką brzoskwiniową skórą i zmysłową figurą klepsydry, która idealnie pasowała do sylwetki New Look.

31 maja Christian Dior sfotografował księżniczkę w swoim domu przy 30 Avenue Montaigne. Po wycieczce pokazano jej sukienki z kolekcji Trompe l’oeil, która obejmowała słynną obecnie stylizację Miss Dior, i wybrała sobie romantyczną suknię wieczorową. Po latach wspominała: „Moja ulubiona sukienka nigdy nie była fotografowana. To była moja pierwsza sukienka od Diora, biały tiul bez ramiączek i szeroka satynowa kokardka z tyłu. Pod ogromną spódnicą był rodzaj ula umocowanego jak odległy… [a hooped petticoat]. Oznaczało to, że mogłem poruszać się w dowolny sposób, nawet chodzić do tyłu, bez potykania się.

Dior był zadowolony, że pozyskał tak głośnego klienta i podziwiał zaufanie Margaret do ubrań. W swoich pamiętnikach zauważył, że „była głęboko zainteresowana modą, a także, w przeciwieństwie do wielu kobiet, dokładnie wiedziała, jaki rodzaj mody pasuje do jej delikatnego wzrostu i figury przypominającej Titanię”. Księżniczka Margaret jest jedynym klientem Diora zidentyfikowanym z imienia w jego pamiętnikach, jakby jej patronat był najwyższym uznaniem, innym niż jakakolwiek gwiazda filmowa lub zamożna osoba z towarzystwa.

Jednak sukienka Diora uniosła brwi, gdy Margaret po raz pierwszy założyła ją na przyjęcie zorganizowane przez jej ojca. Wygląda na to, że jej mama zaproponowała dodanie ramiączek i podniesienie niskiego dekoltu na bardziej subtelny poziom.

Chociaż królowa była zaniepokojona, towarzyszyła swojej najmłodszej córce w spotkaniu z projektantem mody i obejrzeniu jego ostatniej kolekcji, kiedy przyjechał do Londynu w kwietniu 1950 roku. Dior był tam podczas swojego brytyjskiego debiutu w hotelu Savoy. Bilety na koncerty 25 kwietnia wyprzedały się tak szybko, że dodano trzeci bilet. Następnego dnia w ambasadzie francuskiej odbyła się specjalna parada dla członków rodziny królewskiej. Uczestniczyła w nich królowa, księżniczka Małgorzata, księżna Kentu i jej siostra, księżna Olga z Grecji i Danii. Według Diora procedury były owiane tajemnicą. „Obszerne sukienki imprezowe, z masywnymi spódnicami ukrytymi pod kapturami, zostały przemycone ze służby w Savoyu” – wspomina. Cały proces odbywał się przy szmerze emanującym ze statycznego ssh.

Z królową w Royal Ascot, 1952

Z królową w Royal Ascot, 1952

Po przybyciu do ambasady odbyła się „ostatnia, chaotyczna, nieco emocjonalna próba”. Manekiny ćwiczyły wychodzenie tyłem z pokoju, zgodnie z królewskim protokołem, ale królowa poprosiła ich, aby odwrócili się, aby ona i jej towarzysze mogli zobaczyć ubrania w całej okazałości. Po przedstawieniu Dior rozpoznał królową: „Od razu uderzyła mnie jej elegancja, na którą nie byłam przygotowana: to i atmosfera dobroci, którą emanuje. Fioletowa sukienka i drapowany kapelusz, które miała na sobie, były niewyobrażalne dla nikogo innego – bo tak dobrze na niej wyglądała.

Dior był równie entuzjastycznie nastawiony do innych napotkanych Angielek. „Uwielbiam Anglików, nie tylko w tweedach, które tak dobrze do nich pasują, ale także w zwiewnych, delikatnie kolorowych sukienkach, które nosili niezrównanie od czasów Gainsborough” – stwierdził. W rzeczywistości to, co nazwał swoją „angielską obsesją” rozszerzyło się jeszcze dalej: „Nie ma na świecie innego kraju, poza moim, który tak bardzo kocham za swój styl życia. Kocham angielskie tradycje, angielską literaturę, angielską architekturę, Uwielbiam nawet angielskie gotowanie!” Tęsknię za budyniem Yorkshire, mince pie, faszerowanym kurczakiem, a przede wszystkim uwielbiam angielskie śniadanie składające się z herbaty, owsianki, jajek i bekonu.

Jako najmłodsza córka królewska, Małgorzata potrafiła odróżnić się od przyszłej królowej urokiem, który zawierał również smugę buntu. Królowa lub następczyni tronu miała pojawić się na modłę francuską, ale Margaret pozwolono wybrać sukienkę Diora na swoje 21 urodziny i nosić ją na pamiętnym portrecie Cecila Beatona w Pałacu Buckingham w lipcu 1951 roku (zdjęcie na stronie 41). ). Wśród najbardziej romantycznych sukienek Diora była uszyta z białej jedwabnej organzy, a siedem warstw pełnej spódnicy zostało po mistrzowsku zebranych w talii o długości 21 i pół cala i wyhaftowanych motywami kwiatowymi, które oprawiły idealną ramę angielskiego Róża.

Kiedy Victoria and Albert Museum w Londynie zorganizowała słynną wystawę Diora w 2019 roku, udowodniono, że świąteczna sukienka nie straciła nic ze swojego pierwotnego uroku. Sukienka zajęła centralne miejsce, wyświetlając ją naprzeciwko zdjęcia Peyton. W swoim pamiętniku zanotował, że żartowała, że ​​podoba jej się ta złota ozdoba, „ponieważ były na niej kawałki skórki ziemniaczanej”. W rzeczywistości najbardziej niezwykłą cechą było włączenie rafii i słomy do misternego haftu, a także masy perłowej, cekinów i dżetów. Księżniczka założyła sukienkę na przyjęcie urodzinowe w Balmoral w sierpniu 1951 roku i ponownie 21 listopada tego roku na gali charytatywnej w Paryżu. Następnego ranka po imprezie w gazetach na całym świecie pojawiły się zdjęcia jej tańca do balu.

Pokaz mody Diora w pałacu Blenheim

Pokaz mody Diora w pałacu Blenheim

Kiedy Elżbieta wstąpiła na tron, różnice między dwiema siostrami nieuchronnie stały się bardziej widoczne. Zdjęcie księżniczki Małgorzaty w białej sukni od Diora w Ascot w czerwcu 1952 roku (na drugiej stronie) pokazuje, jak idzie kilka kroków za siostrą. Obie są bardzo piękne, ale to księżniczka Małgorzata wygląda elegancko, jej kapelusz z szerokim rondem obszyty czarną wstążką pasującą do jej czarnych rękawiczek i sandałów.

★ ★ ★ ★

READ  2021 Ohio Kiszona Kapusta Festiwal w Downtown Waynesville

W grudniu 1951 roku księżniczka Małgorzata zadebiutowała na liście najlepiej ubranych na świecie, corocznym rankingu zainicjowanym przez nowojorski Institute of Clothing w 1940 roku, w którym regularnie pojawiała się księżna Windsor (wcześniej pani Wallis Simpson). Księżniczka uplasowała się na 13. miejscu, a księżna na 1. miejscu. Jednak w 1953 roku Margaret wspięła się na ósme miejsce, dwa miejsca wyżej. Lista została szeroko opublikowana w prasie. Jak zauważył „Picture Post” związek Margaret z modą: „To, co nosi, to wiadomości. Oglądają je osobiście tysiące kobiet, setki tysięcy w gazetkach i miliony, które czytają gazety i czasopisma. Jej sukienki i kapelusze są kopiowane, zmieniona i sprzedana dziewczętom w całym kraju w ciągu kilku tygodni”. Całe jej życie to publiczne wystąpienie. Jest znana jako księżniczka, która kocha ubrania.

Christian Dior otoczony modelkami po pokazie w Savoy, 1950

Christian Dior otoczony modelkami po pokazie w Savoy, 1950

Stąd tak ważne jest jej pojawienie się jako gościa honorowego na pokazie Diora w Blenheim Palace 3 listopada 1954 roku. Imprezę zorganizowała księżna Marlborough, aby pomóc brytyjskiemu Czerwonemu Krzyżowi. Lojalność księżnej wobec organizacji charytatywnej była tak wielka, że ​​gdy wyruszyła na wyprawę na spotkanie z Christianem Diorem w jego paryskiej rezydencji, przybyła w stroju Czerwonego Krzyża, stroju podziwianym przez projektantkę mody jako jej „wysoka elegancja”. .

W swoich wspomnieniach Dior zwrócił uwagę na „splendor” otoczenia i serię 14 salonów, w której pokazywała modelki przed 2000 widzów. Zauważył również, że Blenheim został pierwotnie zbudowany dla pierwszego księcia Marlborough „w uznaniu jego wielkich zwycięstw nad Francuzami… kiedy zobaczyłem flagi Francji i Anglii łopoczące razem na wietrze wieku nad pałacem, cicho poprosił Marlborougha o wybaczenie ustawienia zwycięskich francuskich standardów w takim miejscu. Spodziewałbym się, że lada chwila jego zniechęcony duch dołączy do klasy supermodelek. Taki występ się nie pojawił. Publiczność i Dior zostali oklaskiwani przez prasę i księżniczkę Margaret otrzymała certyfikat członkostwa w Brytyjskim Czerwonym Krzyżu.

  • Jest to zredagowany fragment książki Justin Picardie Miss Dior: A Story of Courage and Couture, która zostanie opublikowana 9 września przez Faber & Faber, w cenie 25 funtów. Aby zamówić kopię w przedsprzedaży za 21,25 GBP do 5 września, przejdź do mailshop.co.uk/books Lub zadzwoń pod numer 020 3308 9193. Bezpłatna dostawa w Wielkiej Brytanii dla zamówień powyżej 20 GBP.