Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Strajkujący hollywoodzcy pisarze osiągają wstępne porozumienie ze studiami

Strajkujący hollywoodzcy pisarze osiągają wstępne porozumienie ze studiami

  • Strajk dotyczył wynagrodzeń związanych ze streamingiem i wpływem sztucznej inteligencji
  • Trzyletni kontrakt musi zostać zatwierdzony przez kierownictwo i członków WGA
  • WGA twierdzi, że umowa jest „wyjątkowa” i zapewnia „znaczące zyski i ochronę”
  • Hollywood wciąż czeka na umowę castingową SAG-AFTRA

LOS ANGELES (Reuters) – Hollywood Writers Guild osiągnęła w niedzielę wstępne porozumienie pracownicze z głównymi studiami filmowymi, które ma zakończyć jeden z dwóch strajków, które wstrzymały większość produkcji filmowych i telewizyjnych oraz kosztowały gospodarkę Kalifornii miliardy.

Zanim zacznie obowiązywać trzyletni kontrakt, musi jeszcze zostać zatwierdzony przez kierownictwo Writers Guild of America (WGA) i członków gildii.

Stowarzyszenie Pisarzy Filmowych i Telewizyjnych, które reprezentuje 11 500 scenarzystów filmowych i telewizyjnych, nazwało tę umowę „wyjątkową” zapewniającą „znaczące korzyści i ochronę dla scenarzystów”.

„Było to możliwe dzięki trwałej solidarności członków WGA i niezwykłemu wsparciu naszych braci związkowych, którzy przyłączali się do nas na liniach pikiet przez ponad 146 dni” – stwierdził komitet negocjacyjny w niedzielnym oświadczeniu.

Porozumienie WGA, choć stanowi kamień milowy, nie przywróci Hollywood do normalnego funkcjonowania, nawet jeśli zostanie ratyfikowane. Choć pisanie może zostać wznowione, związek aktorów SAG-AFTRA nadal strajkuje.

Pisarze odeszli z pracy 2 maja po impasie w negocjacjach m.in. w sprawie wynagrodzeń, minimalnej liczby personelu w pokojach scenarzystów, wykorzystania sztucznej inteligencji i dodatków, które nagradzają scenarzystów w popularnych programach przesyłanych strumieniowo.

„Trzymaliśmy się tego” – powiedziała w niedzielę koordynatorka WGA Carolyn Reynard. „To jest przemysł związkowy, w którym pracują ludzie, którzy wytwarzają produkt, który przynosi tym firmom miliardy dolarów”.

Jeden z pisarzy zamieścił w mediach społecznościowych zdjęcie pikiety, na której widniał po prostu napis: „Koniec”.

Jedyna uwaga pochodzi od Alliance of Motion Picture and Television Producers, grupy branżowej reprezentującej Walta Disneya (DIS.N), Netflix (NFLX.O), Warner Bros. Discovery (WBD.O) i inne duże studia, w krótkie oświadczenie. Ze związkiem.

READ  We mgle tragedii

„WGA i AMPTP osiągnęły wstępne porozumienie” – czytamy w oświadczeniu.

Proponowana umowa ma jeszcze charakter wstępny. Komitet negocjacyjny WGA oświadczył, że nie udostępni szczegółów, dopóki nie otrzyma ostatecznej treści umowy. Następnie negocjatorzy będą głosować nad tym, czy zalecić porozumienie przywódcom, którzy następnie muszą zdecydować, czy przedstawić je członkom pod głosowanie.

Podwójny cios w Hollywood wstrzymał produkcję filmową i telewizyjną oraz przywrócił nocne talk show. Próby wznowienia dziennych talk show bez autorów, takich jak „The Drew Barrymore Show”, zakończyły się w tym miesiącu niepowodzeniem w obliczu krytyki ze strony strajkujących pisarzy i aktorów.

Na liniach pikiet protesty przybrały retorykę wojny klasowej. Autorzy zaatakowali wynagrodzenia dla dyrektorów mediów, twierdząc, że warunki pracy utrudniają im zarabianie na życie na poziomie klasy średniej.

Znaki strajkowe czekają na przedstawicieli SAG-AFTRA i Writers Guild of America (WGA) przed Disney Studios w Burbank w Kalifornii, USA, 25 lipca 2023 r. REUTERS/Mike Blake/File Photo Uzyskanie praw licencyjnych

Kierownictwo czasami podnosiło napięcie. Dyrektor generalny Disneya Bob Iger, który niedawno zainicjował przedłużenie kontraktu oferującego roczną premię pięciokrotną jego pensję podstawową, skrytykował strajkujących pisarzy i aktorów jako „nierealistyczne” w swoich żądaniach.

Następnie Iger wygłosił notatkę pojednawczą, odnotowując swój „głęboki szacunek” dla kreatywnych profesjonalistów.

Brandon K. powiedział: „To była długa droga i jestem gotowa zrobić kolejny krok naprzód, co jest jak uzdrowienie naszego związku i powrót do pracy nad sobą” – powiedziała w niedzielę Hines, pisarka z Harlemu.

Stracone miliardy

Przerwy w pracy dotknęły operatorów kamer, stolarzy, asystentów produkcji i innych członków ekipy, a także firmy cateringowe, kwiaciarnie, dostawców kostiumów i inne małe firmy wspierające produkcję filmową i telewizyjną.

Według szacunków ekonomisty z Milken Institute, Kevina Claudine’a, całkowite koszty ekonomiczne w Kalifornii i innych amerykańskich ośrodkach produkcyjnych w Nowym Meksyku, Gruzji i Nowym Jorku wyniosą co najmniej 5 miliardów dolarów.

READ  Czas premiery 1899 roku został potwierdzony przez Netflix dla niemieckiego serialu tajemniczego horroru

Czterech czołowych dyrektorów branży — Iger, dyrektor generalny Warner Bros. Discovery David Zaslav, współdyrektor generalny Netflix Ted Sarandos i prezes NBCUniversal (CMCSA.O) Studio Group Donna Langley — dołączyło w tym tygodniu do negocjacji, pomagając przełamać impas. .

Podobnie jak w przypadku poprzednich strajków scenarzystów, ta akcja związana z karierą jest odpowiedzią na wykorzystanie przez Hollywood nowej formy dystrybucji, a scenarzyści starają się dzielić z nowo uzyskanymi dochodami. 100-dniowy strajk w latach 2007–2008 skupiał się częściowo na rozszerzeniu ochrony związkowej na „nowe media”, w tym pobieranie filmów i programów telewizyjnych, a także treści dostarczane za pośrednictwem usług internetowych wspieranych reklamami.

Tym razem główną kwestią są pozostałe płatności na rzecz usług przesyłania strumieniowego, które według autorów stanowią niewielką część wynagrodzenia, jakie otrzymaliby za program telewizyjny. Książka miała także na celu narzucenie ograniczeń roli sztucznej inteligencji w procesie twórczym. Niektórzy obawiają się, że dyrektorzy studia przekażą pisarzowi scenariusz wygenerowany przez sztuczną inteligencję do recenzji i zapłacą autorowi niższą stawkę za jego przepisanie lub dopracowanie. Inni wyrazili obawy związane z kradzieżą własności intelektualnej w przypadku wykorzystania istniejących skryptów do szkolenia sztucznej inteligencji.

Reuters poinformował, że Disney utworzył grupę zadaniową do badania sztucznej inteligencji i możliwości jej zastosowania w całej grupie rozrywkowej, co wskazuje na jej znaczenie.

Nawet gdy dyrektorzy studiów świętują zakończenie najdłuższego strajku pisarzy od 1988 roku, to dopiero połowa batalii pracowniczej. Studia nie znalazły jeszcze sposobu na przywrócenie aktorów do pracy.

SAG-AFTRA, która reprezentuje 160 000 aktorów filmowych i telewizyjnych, kaskaderów, lektorów i innych pracowników mediów, złożyła rezygnację w lipcu, co oznacza, że ​​po raz pierwszy od 63 lat w Hollywood doszło do jednoczesnego strajku dwóch związków zawodowych.

W oświadczeniu wydanym późną niedzielą SAG-AFTRA nalegała, aby dyrektorzy generalni studiów i ich negocjatorzy „wrócili do stołu i uzyskali uczciwą umowę, na którą zasługują i której żądają nasi członkowie”.

READ  Powstanie Netflixa The House: Tryb Stop-Motion Foundation

Istnieją kwestie związane z płacą minimalną wykonawców, ochroną przed wykorzystaniem sztucznej inteligencji zastępującej występy ludzkie oraz wynagrodzeniem odzwierciedlającym wartość, jaką aktorzy wnoszą do usług przesyłania strumieniowego.

(Raport: Dawn Chmielewski, Lisa Richwine i Danielle Broadway w Los Angeles; Reportaż Mohammeda dla Biuletynu Arabskiego) Redakcja: Christopher Cushing

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę

W Thomson Reuters Danielle Broadway porusza różne tematy, od premier filmowych, wiadomości o gwiazdach, postępowań sądowych w Hollywood, teatru, wydarzeń prasowych, historii projektów i nie tylko. Uzyskała tytuł licencjata i magistra literatury angielskiej w Cal State Long Beach, a wcześniej pracowała w Los Angeles Times i pracowała jako freelancer dla Teen Vogue, USA Today, Black Girl Nerds i innych magazynów. Danielle zdobyła nagrodę LA Press Club za swój artykuł z okładki Los Angeles Times o reprezentacji południowego Los Angeles w programie „Insecure” i jest nominowana do nagrody GLAAD Media Award za pracę nad odcinkiem „Subcultured” serialu PBS o gejowskich rodeo . Jest członkiem Critics’ Choice Association, Hollywood Critics Association i Galica.