W rozmowie z Express.co.uk Chuxin Mao, analityk ds. Azji i Pacyfiku w AKE International, globalnej grupie doradczej ds. ryzyka i bezpieczeństwa oraz ekspert ds. chińskiej polityki zagranicznej na SOAS University w Londynie, powiedział, w jaki sposób napięcia z Zachodem przyniosły Chiny i Rosję bliżej siebie. . Wyjaśnił, że jednym z głównych czynników jest „słabość” Chin poprzez dostęp do zasobów, których potrzebują, aby pozostać silnymi. Wyjaśnił, jak różne projekty handlu energią na całym świecie służyły jako ważna siatka bezpieczeństwa i czynnik połączeń z innymi krajami w obliczu obaw, że ich łańcuchy dostaw mogą zostać przerwane przez napięcia z Zachodem.
„Napięcia Chin z Zachodem zepchnęły do siebie Pekin i Moskwę bardziej niż kiedykolwiek”, powiedział chiński ekspert.
Wyjaśnił, że głównym czynnikiem jest „słabość” Chin pod względem zasobów.
Mao zauważył, że Chiny „rozumieją” brak zasobów jako słabość, a zatem w dużej mierze polegają na Rosji i na Bliskim Wschodzie w budowaniu bliższych relacji w celu stymulowania większego zapotrzebowania na surowce.
Powiedział, że władza w Azji Wschodniej „w dużym stopniu polegała na Rosji i Azji Środkowej” w zakresie importu ropy i gazu przez wiele lat, ale to zbliżyło oba kraje do siebie, ponieważ Rosja postrzega Chiny jako główny rynek eksportu ropy i gazu.
Mao podkreślił, że doprowadziło to częściowo do „obustronnie korzystnego partnerstwa” między Moskwą a Pekinem „wśród napięć z Zachodem”.
Ekspert powiedział, że stosunki te nie są niezawodne i pomimo bliskich więzów oba kraje są „przyjaznymi przyjaciółmi”, z napięciami związanymi z wpływami w Azji Środkowej.
Następnie podkreślił, że rozwiązanie problemu słabości zasobów Chin jest ważne dla ich przetrwania.
„Innym przykładem uznania przez Chiny tej słabości, w szczególności nadmiernego uzależnienia od importu gazu i ropy z Bliskiego Wschodu, jest przewężenie w Cieśninie Malakka” – dodał.
Cieśnina Malakka to wąski odcinek wody między kontynentalną Malezją a indonezyjską wyspą Sumatra i oznacza, że chińskie statki nie muszą opływać długiej drogi wokół Morza Południowochińskiego.
W rezultacie Mao wyjaśnił: „Chiny, od początku XXI wieku… postrzegają Cieśninę Malakka jako potencjalny wąwóz w czasie wojny ze Stanami Zjednoczonymi”.
Dodał, że w ten sposób Chiny starają się „zróżnicować Cieśninę Malakka”, starając się zapobiec odcięciu głównych szlaków handlowych i dostaw energii w przypadku eskalacji napięć z Zachodem.
Mao wskazał na szereg dużych chińskich projektów infrastruktury naftowej w Azji, które mają na celu złagodzenie podatności Chin w tym zakresie.
Powiedział: „[China] Zbudował rurociąg Chiny-Myanmar łączący port Kyaukphyu na Oceanie Indyjskim, gdzie statki z Bliskiego Wschodu mogą dokować i wysyłać drogą lądową z rurociągów Chiny-Myanmar do prowincji śródlądowych.
Ekspert AKE wyjaśnił, że Chiny rozpoczęły również budowę „sznurów pereł” na Oceanie Indyjskim.
Wyjaśnił, w jaki sposób ma to na celu dywersyfikację szlaków handlowych przez Azję, a tym samym wzmocnienie pozycji Chin na świecie i relacje z krajami, z którymi współpracują.
Powiedział: „Pakistan jest postrzegany jako kolejny tego przykład, a Chiny budują tak zwane pasma pereł na Oceanie Indyjskim w celu dywersyfikacji handlu przez Cieśninę Malakka, która jest postrzegana jako ogromne obciążenie dla Chińczyków”.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce