Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Sprzedaż polskiego biznesu przez SPAR Group „zmniejsza jego wagę”: analityk

Sprzedaż polskiego biznesu przez SPAR Group „zmniejsza jego wagę”: analityk

Decyzja SPAR Group o sprzedaży swojego polskiego biznesu „będzie przeszkodą w głowie centrali”, umożliwiając południowoafrykańskiemu sprzedawcy detalicznemu skupienie się na działalności na innych rynkach, stwierdził analityk handlu detalicznego.

Joe Dawson, analityk handlu detalicznego w GlobalData, skomentował tę informację po ogłoszeniu Wyniki całoroczne Grupy SPARSpółka odnotowała wzrost wolumenu sprzedaży o 10,1%, do czego przyczyniła się wyższa inflacja cen żywności.

Jednakże zyski operacyjne spadły o 47,0% rok do roku do 1,8 miliarda R (88,5 miliona EUR).

„Wyniki SPAR za rok 2023 nie były zaskakująco rozczarowujące, przy niższych zyskach operacyjnych ze względu na istotne problemy w kilku regionach równoważące wzrost sprzedaży, co doprowadziło do decyzji o niezadeklarowaniu ostatecznej dywidendy za rok” – skomentował Dawson.

Efekt zysku

Wśród kwestii przytoczonych przez grupę znalazły się wyzwania związane z wdrażaniem programów w jej centrum dystrybucyjnym w KwaZulu-Natal (KZN), zauważyła również, że utrata wartości firmy i wartości niematerialnych i prawnych związanych ze SPAR Polska „znacząco wpłynęły na ogólną rentowność”.

Komentując decyzję o sprzedaży polskiej firmy, ogłoszoną na początku tego roku, Dawson dodał: „Wycofanie się SPAR z Polski zostało dobrze udokumentowane i sygnalizuje koniec chwiejnego przedsięwzięcia, które przynosi ciągłe straty w związku z niespełnianiem potrzeb przez detalistę konsumentów, którzy „stoją w obliczu znacznej presji finansowej”.

W różnych działach

W dywizji SPAR w Republice Południowej Afryki grupa odnotowała wzrost obrotów o 5,1%, natomiast w Irlandii i południowo-zachodniej Anglii biznes BWG odnotował wzrost obrotów o 8,1%. W Szwajcarii wartość obrotów spadła o 3,3%.

Dawson dodał: „Grupa będzie musiała skoncentrować się na utrzymaniu niskich cen, jeśli ma w nadchodzących latach zdobyć udział w rynku w Wielkiej Brytanii i Irlandii, ponieważ sektor ogólnospożywczych towarów staje się bardziej konkurencyjny cenowo, na przykład poprzez rozbudowę sieci Asda Express .” .

„Szwajcaria stwarzała trudne środowisko inflacyjne, ponieważ świadomi cen konsumenci szukali najniższych cen w sklepach i za granicą”.