Według danych opublikowanych w piątek brytyjska sprzedaż detaliczna podskoczyła w lutym, odbijając się drugi miesiąc z rzędu, podczas gdy zaufanie konsumentów wzrosło w marcu.
Liczby pojawiają się pomimo rosnącej inflacji w Wielkiej Brytanii i serii podwyżek stóp procentowych przez Bank of England.
Wielkość sprzedaży detalicznej, czyli ilość towarów sprzedawanych w sklepach, wzrosła o 1,2 procent między styczniem a lutym, po wzroście o 0,9 procent w poprzednim miesiącu, wynika z danych Urzędu Statystyk Narodowych. Liczba ta była znacznie powyżej oczekiwań analityków na wzrost o 0,5 procent.
Osobno grupa badawcza GfK stwierdziła, że jej indeks zaufania konsumentów w Wielkiej Brytanii, bacznie obserwowana miara tego, jak ludzie postrzegają swoje finanse osobiste i szersze perspektywy gospodarcze, wzrósł w tym miesiącu o dwa punkty do -36.
Odczyt był najwyższy od marca 2022 r. i zgodny z oczekiwaniami analityków, ale pozostał znacznie poniżej zera, co wskazuje na ogólny spadek zaufania.
Respondenci ankiety, która trwała od 1 do 14 marca, byli bardziej optymistyczni co do nadchodzącego roku, ponieważ subindeks mierzący ich ogólne oczekiwania co do przyszłej sytuacji gospodarczej wzrósł o 3 punkty, do -40.
Ale Joe Staton, dyrektor ds. strategii klienta w GfK, powiedział, że ogólna poprawa maskuje „utrzymujące się obawy konsumentów dotyczące ich osobistej sytuacji finansowej”.
Oczekiwania respondentów co do ich finansów osobistych w nadchodzącym roku spadły o trzy punkty do -21, powiedział Staton, powołując się na fakt, że „płace nie nadążają za tempem, a kryzys kosztów utrzymania pozostaje dla większości z nich surową rzeczywistością”.
Ogólnie rzecz biorąc, zaufanie konsumentów w marcu było o pięć punktów niższe niż w tym samym miesiącu w 2022 r., ponieważ wyższe rachunki za energię, wyższe stopy procentowe i ceny żywności obciążyły budżety gospodarstw domowych w ciągu ostatniego roku.
Dane GfK pojawiły się po potwierdzeniu w środę przez Office for National Statistics, że inflacja cen konsumpcyjnych wzrosła w lutym do 10,4 procent, w porównaniu z 10,1 procent w styczniu.
Nieoczekiwany wzrost inflacji wzmocnił obawy, że wyższe ceny są w coraz większym stopniu spowodowane presją wewnętrzną w sektorze usług, która jest zwykle bardziej trwała niż zewnętrzny szok związany z wyższymi cenami energii.
„Tylko posiadanie wystarczającej ilości pieniędzy, aby godnie żyć i płacić rachunki, pozostaje głównym zmartwieniem konsumentów w całej Wielkiej Brytanii” – powiedział Staton.
Jednak GfK zauważył, że w marcu konsumenci zgłosili wzrost chęci dokonywania drogich zakupów, a także prawdopodobieństwa wpłacania pieniędzy na konta oszczędnościowe.
„Chociaż realne dochody gospodarstw domowych zostały obniżone przez rosnącą inflację, wydaje się, że gospodarstwa domowe zwiększyły swoje realne wydatki, korzystając z oszczędności związanych z pandemią” – powiedział Ashley Webb, brytyjski ekonomista z firmy badawczej Capital Economics. Dodała, że odporność na rynku pracy poprawiła również nastroje konsumentów.
Sondaż pojawia się dzień po tym, jak Bank Anglii podniósł stopy procentowe o 0,25 punktu procentowego do 4,25 procent, co oznacza 11. podwyżkę banku centralnego od grudnia 2021 r. w odpowiedzi na rosnącą inflację.
Webb powiedział, że chociaż dalsze podwyżki podstawowej stopy procentowej prawdopodobnie wpłyną na zaufanie konsumentów, nie spodziewamy się dalszego wzrostu stóp procentowych.
Zamiast tego spodziewamy się, że spadek inflacji i wynikający z tego wzrost realnych dochodów gospodarstw domowych wzmocnią zaufanie konsumentów w tym roku.
„Zapalony komunikator. Specjalista od internetu. Czytelnik przez całe życie. Ekstremalny fanatyk telewizyjny. Muzykolik.”
More Stories
Aleksiej Nawalny: „Nie ma ciała dla ciała” podczas przygotowań rodziny do pogrzebu
Kto zastąpi Mitcha McConnella na stanowisku przywódcy Partii Republikańskiej w Senacie?
Ukraina zestrzeliła dwa kolejne rosyjskie bombowce