Inwestycje oparte o przyszłe fundusze unijne okażą się niezbędne do określenia długoterminowego potencjału wzrostu Polski (rating A+/Stabilny). Rząd będzie miał ograniczone pole manewru fiskalnego, jeśli finansowanie UE będzie nadal wstrzymywane, biorąc pod uwagę alokację dla dużych krajów w ramach unijnego instrumentu naprawy i odporności w wysokości 58,7 mld euro. Finansowanie składa się z 23,9 mld euro w dotacjach i 34,8 mld euro w pożyczkach – łącznie ponad 10% PKB na 2021 r. – choć Polska nie planuje w pełni wykorzystać dostępnych pożyczek.
Awanturę między Warszawą a Brukselą depcze niedawno wprowadzone „warunkowe rozporządzenie w sprawie praworządności”, które pozwala UE na zawieszenie płatności na rzecz państw członkowskich, w których „naruszenia praworządności wpływają lub poważnie wpływają na” zarządzanie funduszami UE . Komisja Europejska opóźniła zatwierdzenie krajowych planów naprawy i odporności Węgier i Polski z powodu obaw o praworządność i niezależność sądownictwa.
Napięcia między Polską a Unią Europejską raczej szybko nie opadną
Napięcia między Polską a Unią Europejską dotyczące praworządności prawdopodobnie wkrótce opadną, a niedawne orzeczenie polskiego Trybunału Konstytucyjnego tylko pogłębiło podziały.
7 października 2021 r. polski Trybunał Konstytucyjny uznał niektóre obszary traktatów UE za niezgodne z polską konstytucją, kwestionując prymat prawa unijnego. Grupa 26 byłych sędziów, w tym kilku byłych prezydentów, skrytykowała orzeczenie we wspólnym oświadczeniu.
Orzeczenie pozostawia Unię Europejską między młotem a kowadłem. Strategiczne znaczenie Polski w Europie Środkowo-Wschodniej oraz presja na Unię Europejską, by przyspieszyć finansowanie zrównoważonego rozwoju w sektorach transportu i energetyki, podkreślają determinację do karania Polski za nadużycia, ale bez przesady. Trudno jednak dostrzec w tym momencie miejsce na kompromis, biorąc pod uwagę wyrok sądu i kolejny nierozwiązany spór o niezależność polskiego Sądu Najwyższego.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekł w zeszłym tygodniu, że Polska będzie zobowiązana do zajęcia 1 mln euro dziennie, dopóki rząd nie zawiesi izby dyscyplinarnej Sądu Najwyższego. Polska odpowiedziała, że nie zapłaci tej kary.
Istnieje ryzyko, że nieporozumienia mogą doprowadzić do przedłużonego zawieszenia unijnych środków finansowych dla Polski”
Dążenie rządu do aktualizacji kluczowych przepisów prawa unijnego – na podstawie dokonanej przez sąd oceny niezgodności z polską konstytucją – jest nierealne. Tymczasem wyjście z UE – „Polexit” – pozostaje wysoce nieprawdopodobne. Według niedawnego sondażu 9 na 10 Polaków popiera członkostwo Polski w Unii Europejskiej.
Poza dodatkowymi sankcjami finansowymi i eskalacją awantury z UE, która może negatywnie wpłynąć na bezpośrednie inwestycje zagraniczne, dla Polski istnieje ryzyko, że obecne spory doprowadzą do bardziej znaczącego i przedłużonego wstrzymania finansowania UE. Może to negatywnie wpłynąć na perspektywy wzrostu i finansów publicznych, zwłaszcza jeśli rząd wykorzysta własne środki do zrekompensowania zawieszonego finansowania UE.
Na razie polska gospodarka pozostaje prężna, stosunkowo ciężko przetrwała kryzys Covid-19. Reakcja budżetowa i monetarna rządu stanowiła uzupełnienie bezprecedensowego wsparcia ze strony Unii Europejskiej w odpowiedzi na kryzys. Produkcja w Polsce wzrośnie o około 5,6% w 2021 r., powracając do poziomu sprzed kryzysu w drugim kwartale i 4,6% w przyszłym roku.
Aby zobaczyć wszystkie dzisiejsze wydarzenia gospodarcze, zajrzyj do naszego kalendarza ekonomicznego.
Dennis Shen jest dyrektorem w Sovereign and Public Sector Ratings w Zakres Oceny GmbH. Levon Camerian, starszy analityk w Scope Ratings, przyczynił się do powstania tego komentarza.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex