Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

„Skrzydła jak połamane skorupki jaj”: Richard Branson stoi w obliczu wstrząsu związanego z bezpieczeństwem lotów kosmicznych |  Galaktyka Panny

„Skrzydła jak połamane skorupki jaj”: Richard Branson stoi w obliczu wstrząsu związanego z bezpieczeństwem lotów kosmicznych | Galaktyka Panny

Iw pustynnym basenie w Nowym Meksyku, Richarda Bransona Ma nadzieję, że jeszcze w tym roku przejdzie do historii wraz z uruchomieniem pierwszych komercyjnych lotów Virgin Galactic na skraj kosmosu, z biletami kosztującymi około 450 000 USD (370 000 GBP).

Plan wystrzelenia „pierwszego na świecie komercyjnego statku kosmicznego” w Spaceport America jest ambitny, choć już jest Po ponad dekadzie.

Ale oderwanie się od ziemi byłoby jednym z największych wyzwań w karierze Bransona. Firma już spotkała się z krytyką za uczciwość i skuteczność swoich działań w wielu procesach sądowych w Stanach Zjednoczonych.

Branson początkowo miał nadzieję wysłać 50 000 astronautów w kosmos do 2019 roku, ale projekt był nękany wypadkami, opóźnieniami i katastrofami. Jeden pilot zginął, a drugi został ranny, gdy pierwszy statek kosmiczny Virgin Galactic, VSS Enterprise, Rozbił się na pustyni w Kalifornii w październiku 2014 r.

Aktywne pojazdy firmy — lotniskowiec VMS Eve i VSS Unity, drugi statek kosmiczny SpaceShipTwo — od tamtej pory nie latały. Podróż Bransona na skraj kosmosu W lipcu 2021 r., podczas gdy cena akcji spadła z ponad 55 USD w szczycie do około 5 USD.

Firma Virgin Galactic została założona w 2004 roku i początkowo spodziewano się, że płatni astronauci będą latać w misjach do 2007 roku. Od tego czasu data uruchomienia usług komercyjnych została przesunięta. Firma rozpoczęła handel na giełdzie nowojorskiej w październiku 2019 r. Poinformowała wówczas, że spodziewa się uruchomienia usługi handlowej w 2020 r., z okazji 70. urodzin Bransona.

Niektórzy inwestorzy wszczynają obecnie postępowanie prawne przeciwko Virgin Galactic po serii opóźnień, zarzucając brak odpowiedniego ujawnienia rzekomych wad statku. Twierdzą, że Eve i Unity były prototypami i nie zostały zaprojektowane do regularnych podróży kosmicznych, i twierdzą, że ich twierdzenia są poparte wewnętrznymi dokumentami firmy.

READ  Astronomowie po raz pierwszy dostrzegli światło za czarną dziurą, potwierdzając ogólną teorię względności Einsteina

W jednej sprawie złożonej w grudniu 2021 r. przez Marca Cosniera i innych inwestorów skarga brzmi: „Unity i Eve były tak zużyte, że każdy lot mógł być ostatnim. Po każdym locie pojawiały się pęknięcia na skrzydłach Eve, z których niektóre nie zostały naprawione – Tak bardzo, że jeden z pracowników Virgin Galactic powiedział, że skrzydła wyglądają jak pajęczyny lub pęknięte skorupki jaj.

Inwestorzy twierdzą również, że niektóre awarie techniczne lub problemy podczas lotów nie zostały odpowiednio ujawnione, co pozwoliło Bransonowi i innym sprzedawać akcje po „sztucznie zawyżonych” cenach. Virgin Galactic powiedział, że zawsze poprawnie ujawniał problemy związane z bezpieczeństwem i projektem.

Richard Branson poza nowojorską giełdą przed debiutem Virgin Galactic w październiku 2019 r. Zdjęcie: Brendan McDiarmid/Reuters

Podczas lotu Bransona na skraj kosmosu w lipcu 2021 r. W pozwie zarzuca się, że jeden z poziomych stabilizatorów wahadłowca Unity „wystrzelił jak worek chipsów ziemniaczanych” podczas lotu testowego w lutym 2019 r. Wypadł poza strefę schodzenia, narażając życie astronautów.

Virgin Galactic określiło podróż Bransona jako „idealną”. Jednak, a Nowojorczyk Artykuł We wrześniu 2021 roku ujawniono, że prom wykoleił się.

Sędzia Sądu Okręgowego USA Alene Ross w Nowym Jorku stwierdził w listopadzie, że niektóre oświadczenia Virgin Galactic były niepokojące. Wyjazdy w lutym 2019 i lipcu 2021 Było to „istotnie wprowadzające w błąd” na podstawie zarzutów postawionych przez prokuratorów.

Sędzia powiedział: „Uważam, że Branson miał motyw i okazję w odniesieniu do oświadczeń dotyczących sukcesu jego lotu testowego w dniu 11 lipca 2021 r.… Branson sprzedał ponad 10 milionów akcji za łączny dochód w wysokości około 300 milionów dolarów w sierpniu 2021 r. , zaledwie kilka tygodni przed tym, jak został publicznie ujawniony. Jednostka zboczyła ze stożka lądowania i zaryzykowała awaryjne lądowanie.

W okresie objętym pozwem Kuśniera, od lipca 2019 r. do października 2021 r., Branson sprzedał udziały w Virgin Galactic Według dokumentów sądowych jest wart około 892 milionów dolarów. Branson powiedział, że sprzedaż akcji dostarczyła niezbędnych pieniędzy założonej przez niego linii lotniczej Virgin Atlantic.

Virgin Galactic energicznie broni działań prawnych, a Branson powiedział, że koncentruje się na oferowaniu komercyjnych usług kosmicznych klientom, którzy zarezerwowali bilety. Zarejestrowało się już około 900 osób.

Zarówno Eve, jak i Unity przeszły program „optymalizacji”, aby poprawić osiągi pojazdu i „szybkość lotu”, mówi Virgin Galactic. Firma planuje loty testowe Eve w tym miesiącu, a co za tym idzie Unity.

W pierwszym komercyjnym wylocie pasażerskim weźmie udział ekipa poszukiwawcza włoskich sił powietrznych, a następnie do sześciu pasażerów płacących co miesiąc. Firma opracowuje również nową generację statków kosmicznych o nazwie Delta Class, które będą latać co tydzień.

Virgin Galactic powiedział w zeszłym tygodniu, że nie będzie komentował toczącego się procesu, ale potwierdził, że jego usługa komercyjna ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku.