sport

Serbska branża gier znajduje się u progu światowego przełomu

W Polsce zabawki stały się marką krajową. Czy Serbia pójdzie w ich ślady?

Według niedawnego raportu branżowego opublikowanego przez Serbian Games Federation (SGA), był to dobry rok dla serbskiej branży gier wideo.

Nie tylko branża w tym zachodnio-bałkańskim kraju generuje rekordowe przychody w wysokości 120 mln euro, ale inne ważne czynniki, takie jak liczba zespołów programistycznych, ich finansowanie i udział kobiet, wyglądają dobrze. Gry wideo wyprodukowane w Serbii zostały pobrane i kupione ponad 350 milionów razy.



„Obserwowanie, jak scena branży gier ewoluuje w ciągu ostatnich kilku lat, jest po prostu niesamowita. Od trzech firm, które mogły tworzyć gry dekadę temu, szybko osiągają dziesiątki, do ponad 100 obecnie” – mówi Milosz Corikanen, strateg ds. Wpływu w Nordeus, jedna z największych firm zajmujących się grami w Serbii.

W ciągu ostatniego roku serbskie zespoły programistyczne opublikowały 41 gier i obecnie w branży pracuje ponad 2100 osób, z czego jedną trzecią stanowią kobiety. Według współczesnych trendów na rynku gier wideo większość (40 proc.) Gier pochodzących z Serbii znajduje się na platformach mobilnych.

Nino Rajačić, współwłaściciel Foxy Voxel, który jest właścicielem gry symulacyjnej budowy, Idź w średniowieczu Premiera zaplanowana na 1 lipca na Steamie, mówi, że ostatnie sukcesy serbskiej branży gier to świetna wiadomość.

„To logiczna konsekwencja ciągłego wzrostu i rozwoju w ciągu ostatnich kilkunastu lat. W poprzednim okresie było również kilka dużych przejęć, które moim zdaniem mogą przyczynić się do dalszego wzrostu i rozwoju wysokiej jakości i rentownych gry w Serbii ”. Pojawiające się w Europie.

Rozwój to właściwe określenie na to, co dzieje się w Serbii. Z kraju, w którym jest niewielu deweloperów, których gry stanowiły ciekawostkę na rynku międzynarodowym, branża ta ewoluowała i stała się prawdziwą obecnością. Gry z Serbii cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

„Serbia przeżywa bardzo ekscytujący okres wzrostu, a bycie jego częścią sprawia, że ​​jesteśmy bardzo dumni, ale jest to inspiracja, aby zobaczyć, co przyniesie przyszłość” – mówi Uričanin.

READ  Przeciekająca obrona piłki nożnej, indywidualne błędy skłaniają Polskę do mobilizacji

W 2015 roku ukazał się program stygijski Więź, Gra fabularna (RPG) inspirowana klasykami komputerów PC z lat 90-tych, takimi jak Krople I Baldur Gate. Gra jest hitem wśród niszowych fanów, którzy nadal lubią oldschoolowe gry RPG.

Niedawno firma Ebb Software z siedzibą w Belgradzie podpisała umowę z firmą Microsoft. Jest to strzelanka FPS inspirowana HR Gigerem, kpina Będzie dostępny wyłącznie na konsolach Xbox Series X i został pokazany w zeszłym roku podczas wydarzenia Microsoft Inside Xbox.

Następnie jest Nordus, który jest okrętem flagowym Jedenaście najlepszych Symulacja zarządzania piłką nożną, dostępna na urządzeniach mobilnych, Facebooku i Odnoklassnikach, odnotowała 220 milionów pobrań w 2020 roku, co potwierdza swoją popularność dziesięć lat po pierwotnym wydaniu.

Czy Serbia zmierza do poziomów sukcesu po polsku?

Chociaż rynek serbski jest jeszcze młody, nieco późno wystartował na najbardziej udanym rynku gier w wschodzącej Europie – w Polsce – istnieją wyraźne oznaki, że zmierza w tym samym kierunku.

Jednym z najlepszych wskaźników dojrzałej branży jest zróżnicowanie rynkowe wśród uczestników. W Serbii, według danych SGA, większość firm (62 procent) działa w oparciu o oryginalną własność intelektualną. Ale jest też rozwijający się sektor i usługi outsourcingowe. Firmy usługowe stanowią 10% rynku, a kolejne 10% trafia do firm outsourcingowych.

Na rynek zaczynają patrzeć także firmy zagraniczne. W 2016 roku francuski gigant Ubisoft otworzył studio w Belgradzie, a zespół pracował nad wartościowymi tytułami, takimi jak trzecioosobowa strzelanka. Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands-Gra jazdy Załoga 2Symulacja sportów zimowych upadekekspansja Droga na Igrzyska Olimpijskie.

W 2019 Epic Games amerykański deweloper i wydawca badał kult FPS Nieprawdziwy I ostatnie szaleństwo e-sportowe To jest gra elektroniczna, Przejęto trójstronne studio efektów cyfrowych i animacji w Nowym Sadzie – znane z pionierskiej technologii digitalizacji twarzy. Firma 3lateral przyczyniła się do powstania tak uznanych przez krytyków i najlepiej sprzedających się gier, jak Do śwituI Marvel’s Spider-ManI Helpblade, I Devil May Cry 5.

READ  Dlaczego Marczyk, wspierany przez ORLEN talent planuje sezon „mieszany” w ERC - FIA ERC

Jednak, podobnie jak w przypadku każdego rozwijającego się rynku, serbska branża gier nie jest pozbawiona przeszkód i wyzwań.

„Głównym problemem jest brak systemowych rozwiązań i wsparcia ze strony rządu” – mówi Rajai. „Chociaż niektóre problemy, takie jak konto Google Merchant i serbski sklep z iOS, zostały rozwiązane, nadal istnieją problemy związane z podwójnym opodatkowaniem, które drastycznie zmniejsza dochody i utrudnia pracę zarówno dużym, jak i małym studiom”.

Raporty SGA podkreślają również problem podatkowy, a także fakt, że trzej główni producenci konsol – Sony, Microsoft i Nintendo – nie weszli jeszcze oficjalnie na rynek serbski.

Jednak uričanin pozostaje optymistą, jeśli chodzi o rozwój sytuacji.

„Nasza branża jest teraz na radarze decydentów zarówno lokalnych, jak i ogółu społeczeństwa” – wyjaśnia. „Szybko poprawiające się środowisko dla twórców gier i rozwój ekosystemu przyciągają zagranicznych inwestorów, którzy wnoszą wsparcie finansowe i możliwości lokalnego rozwoju. Uniwersytety tworzą teraz nowe programy nauczania, które będą generować nowe pokolenia profesjonalistów zajmujących się grami w nadchodzących latach ”.

Dodaje, że głównym zadaniem stojącym teraz przed branżą jest pozostanie skupionym na rozwoju ekosystemu i wzmocnieniu społeczności graczy.

„Założyciele SGA stoją na czele tej zmiany i im większą odpowiedzialność ponoszą nie tylko za swoje firmy, ale także za przyszłość przemysłu i rozwoju talentów, tym szybciej możemy umieścić Serbię w świecie jako mapa gier” – mówi mapuričanin.

Pieniądze przyjdą i już tam są. Naszym głównym celem na najbliższe pięć lat jest usprawnienie inkubacji i przyspieszenie, wraz z edukacją i rozwojem talentów. Budujemy system, który sprzyja powstawaniu nowych założycieli i daje im orientacyjne wsparcie w rozwoju produktów i biznesu ”.

W tym celu SGA rozpoczęła już kilka projektów. Jednym z nich jest Shift 2 Games, którego celem jest przyciągnięcie do branży talentów z sektorów, które niekoniecznie muszą być postrzegane jako powiązane z branżą gier. Biorąc pod uwagę silny multidyscyplinarny charakter tworzenia gier – który wymaga programistów i artystów, ale także ekspertów w dziedzinie matematyki i fizyki – jest to projekt logiczny.

READ  Roberta "Bobby" Drake | Wiadomości, sport, praca

Ponadto SGA prowadzi program mentoringu, którego celem jest horyzontalny transfer wiedzy między jej członkami. SGA uruchomiła również platformę poszukiwania pracy – SGA Careers – aby pomóc firmom w zdobywaniu talentów.

Wymagane wsparcie rządowe

Pan Rajači mówi, że nadal istnieje potrzeba większego wsparcia ze strony rządu.

„Konieczne jest znalezienie sposobów na kształcenie i zatrzymywanie talentów w Serbii, a także przyciąganie nowych talentów. SGA ciężko pracowała nad tym w ciągu ostatnich kilku lat, ale aby uzyskać lepsze wyniki, konieczne jest zapewnienie bardziej konkretnego wsparcia ze strony rządu. ,” on mówi.

„Polska jest znacznie większa od Serbii, ale przez lata zbudowała branżę gier jako markę krajową. Wiele możemy się od nich nauczyć”.

O ile jest za wcześnie, aby powiedzieć, jak serbska branża gier będzie się rozwijać w przyszłości i kiedy osiągnie taki sam poziom, jak w Polsce, to z pewnością wygląda to na właściwą ścieżkę.

„Nasza edukacja praktyczna i techniczna dla programistów w Serbii jest niesamowita i jest to główny powód, dla którego scena tworzenia gier jest tak skuteczna” – mówi Uričanin.

Inwestycja zagraniczna w kraju to również dobry znak.

„Oczekujemy, że zwiększy to i wzmocni naszą pozycję” – dodaje uričanin.

„To znak potencjału i sukcesu naszego rodzimego rynku, który naprawdę zaczyna umieszczać Serbię na globalnej mapie gier”.


W przeciwieństwie do wielu platform z wiadomościami i informacjami, Pojawiające się w Europie Wolny do czytania i zawsze będzie. Nie ma tu zapory. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy stowarzyszeni ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji handlowej. Chcemy tego, co najlepsze dla wschodzącej Europy, nic więcej, nic mniej. Wasze wsparcie pomoże nam dalej rozpowszechniać informacje o tym wspaniałym regionie.

Możesz wnieść swój wkład Tutaj. Dziękuję Ci.

Wschodząca Europa wspiera niezależne dziennikarstwo

About the author

Valerie Rogers

„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.

Add Comment

Click here to post a comment