Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Rosyjski sabotaż stoi za 20 niedawnymi katastrofami kolejowymi w Polsce?

Rosyjski sabotaż stoi za 20 niedawnymi katastrofami kolejowymi w Polsce?

Po ponad 20 katastrofach kolejowych w Polsce, które miały miejsce w ostatnich tygodniach, władze próbują ustalić, kto zakłócił funkcjonowanie sieci kolejowych.

Polskie władze początkowo uważały, że doszło do rosyjskiego sabotażu po wykolejeniu się pociągu jadącego do Warszawy w ubiegły weekend, a dwa kolejne zderzyły się z ciężarówką dostawczą i frachtowcem kilka godzin później – więcej wypadków w ciągu następnych dwóch dni.

Reklama

Polska sieć kolejowa stanowi istotną część łańcucha dostaw wszystkiego, od pomocy humanitarnej po broń NATO przeznaczoną dla Ukrainy, i jest istotną trasą dla osób podróżujących do i z kraju, w tym światowych przywódców, takich jak prezydent USA Joe Biden.

Tymczasem rosyjscy sabotażyści skutecznie sprowokowali wszystko, od przerw w dostawie prądu na Ukrainie po zakłócanie łączności satelitarnej. Dlatego incydent został początkowo uznany za „atak hybrydowy lub cybernetyczny”.

Jednak po dochodzeniu przeprowadzonym przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego okazuje się, że lokalni entuzjaści radia używali sprzętu amatorskiego do kopiowania sygnału hamulca używanego do pomijania ręcznych operacji konduktora, powodując nagłe zatrzymanie pociągów i spowodowanie wypadków.

„Sprzęt sabotażowy z AliExpress”

Polskie sklepy podają, że używany sprzęt sabotażowy można kupić za mniej niż 30 euro i można go znaleźć na stronach takich jak AliExpress.

Fora kolejowe i konta YouTube dla entuzjastów kolei wspominają o tym wydarzeniu już od wielu lat.

Według nich pociągi korzystają z systemu radiowego, który nie jest chroniony szyfrowaniem ani innymi barierami dostępu. Każdy może wyemitować serię trzech częstotliwości na częstotliwości 150 MHz i zainicjować radiowy rozkaz zatrzymania.

Polskie władze ogłosiły zamiar wprowadzenia do 2025 roku radiotelefonów komórkowych GSM-R, które są szyfrowane i nie można ich łatwo zmanipulować.

Krajowy przewoźnik kolejowy nie wdrożył jeszcze systemów mających na celu włączenie polskiej sieci w europejskie bezpieczeństwo transportu.

READ  Warszawa ogranicza wsparcie dla Ukraińców mieszkających w Polsce

Jednym z takich systemów jest ETCS, który służy do sterowania ruchem pociągów. Drugi to GSM-R, który będzie służył także jako cyfrowy system komunikacji dla kolei. Żadne z nich nie zostało jeszcze w pełni wdrożone.

Obecny system, choć łatwy do sabotażu, ułatwia władzom wykrywanie przestępców, ponieważ wandale muszą fizycznie znajdować się blisko pociągów, aby zakłócić sygnalizację.

W niedzielę w Białymstoku aresztowano dwóch dwudziestokilkuletnich mężczyzn po nadaniu sygnału z ustalonego miejsca w północno-wschodniej części kraju. Jeden z dwóch aresztowanych jest funkcjonariuszem policji i władze wszczęły przeciwko niemu postępowanie w sprawie zwolnienia z pracy.

Reklama

Trwa dochodzenie w sprawie innych potencjalnych wandali, ponieważ możliwe jest, że sygnał pochodzi z przenośnych urządzeń radiowych, co oznacza, że ​​przestępcy mogą oddalić się od miejsca, w którym uruchomiono funkcję zatrzymania radiowego.

Według oficjalnych statystyk w 2021 r. miało miejsce ponad 500 przypadków nadużyć związanych z rozgłośniami radiowymi, a w 2019 r. – ponad 700.