Od początku pandemii dramaturg i pianista Hershey Felder poświęca swój czas na przekształcenie wielu swoich odwiecznych sztuk solowych o słynnych kompozytorach w ambitne, wielojęzyczne, wielojęzyczne filmy, wyprodukowane w jego domu we Florencji we Włoszech.
Najnowszym kompozytorem, który przeszedł ze sceny do filmu jest Frédéric Chopin w niedawno wydanym Chopinie i Leste Feldera. Interaktywne przedstawienie Feldera „Monsieur Chopin” pobiło rekord kasowy w San Diego Repertory Theatre w 2019 roku. Ale Felder ostrzega, że „Chopin i Liszt” nie jest adaptacją tego spektaklu. To zupełnie nowa kreacja.
Spektakl Feldera Chopina, który teraz wystawia na żywo do 11 września w TheaterWorks w Bay Area, opowiada o Chopinie opowiadającym historie o swoim życiu i graniu fragmentów swoich utworów grupie młodych studentów muzyki (publiczności). W nowym filmie „Chopin i Leste” życie i muzyka kompozytora są w pełni interpretowane z perspektywy kolegi kompozytora Franciszka Liszta. Niektóre fragmenty muzyczne, które Felder gra w filmie, są takie same jak w sztuce, ale poza tym jest to nowa historia pełna intryg i niespodzianek.
Pierwotnie przeznaczony do zbierania funduszy dla San Diego Rep przed zamknięciem w czerwcu, „Chopin i Liszt” jest teraz oferowany do wyświetlania na żądanie tylko za pośrednictwem strony internetowej Feldera, herheyfelderpresent.com.
„Chopin i Liszt” otwiera się w Paryżu w 1849 r., krótko po śmierci polskiego kompozytora w wieku 39 lat, a ci, którzy go dobrze znali, radzą sobie z skutkami opadu.
Siostra Chopina Ludwika (Eleanor Ressa) sprzedaje jego rękopisy, by spłacić długi, jego dziewczyna George Sand (Debbie Mazar) zbiera wszystkie jego osobiste papiery, by chronić swoją prywatność, a długoletnia kochanka Liszta, księżniczka Caroline Wittgenstein (Sally George) zbiera anegdoty dla Chopina biografię, którą napisze pod nazwiskiem Liszta. Ich wspólne działania ostatecznie ukształtują to, ile lub jak mało wiemy dzisiaj o Chopinie.
W filmie Chopina gra izraelski pianista Boris Giltberg, a Leste Felder. Obaj mężczyźni są znakomitymi pianistami, a cała mistrzowsko zagrana i nagrana muzyka w filmie została zagrana i nagrana na żywo, w większości na fortepianie Chopina. Dwugodzinny film zawiera dużo muzyki, a Felder jest szczególnie trafnym tłumaczeniem tego, co Liszt nazywa syntetyczną „chmurą dźwięku” Chopina. W rzeczywistości cały film, wyreżyserowany przez Feldera i Stefano Decarli, ma nastrój, który otula mrok, który przeplata się z większością ponurej muzyki Chopina.
Przez większą część filmu Liszt i Caroline dyskutują o karierze Chopina w dziedzinie książki – która stanie się ostateczną biografią Chopina – i kiedy rozmawiają, sceny z przeszłości odzwierciedlają historie stojące za utworami.
Jest mini bolognese inspirowany szczęśliwym dzieciństwem Chopina w Polsce i smutna druga część koncertu f-moll, odzwierciedlająca wygnanie Chopina i ruinę jego rodziny po rosyjskiej inwazji na jego ojczyznę; Fortepianowa Sonata nr 2 („Marsz żałobny”) oddaje jego „smutek duchowy” po śmierci jego siostry Emilii w wieku piętnastu lat.
Liszt Chopin był czczony jako geniusz, ale jego miłość nie wróciła. Chopin za jego plecami naśmiewał się z węgierskiego kompozytora za kilka kompozycji, być może z zazdrości, pogodnego, pogodnego stylu Liszta. Ciekawe więc, że Liszt miał ostatnie słowo na temat „poety fortepianu” w autobiografii, którą Caroline podkreślała jego znaczenie dla Chopina.
Chociaż jest to w pełni zrealizowany film i w przeciwieństwie do solowego show Feldera o Chopinie, zawiera niespodziankę: pełną improwizacji scenę śpiewania, której fani Feldera będą świadkami podczas jego licznych występów na żywo.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Jak Entity Academy niweluje różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w branży technologicznej
Premier Polski ostrzega przed „rewolucjami”, jeśli UE zignoruje państwa narodowe | tata
Trwa śledztwo w sprawie kieszonkowca Strymera oskarżonego o przejechanie samochodem psa