Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

realny świat świadomości |  Bena Sixsmitha

realny świat świadomości | Bena Sixsmitha

Komunizm w Polsce został obalony przez tajną sieć nauki, dziennikarstwa i kultury, która kwitła wbrew państwowej kontroli

Ten artykuł pochodzi z magazynu The Critic z czerwca 2022 roku. Aby otrzymać pełny magazyn, dlaczego nie subskrybować? Teraz oferujemy pięć wydań za jedyne 10 funtów.


sProfesor Andriej Nowak właśnie zakończył konferencję na temat twórczości Sołżenicyna, w grudniu 1981 r., kiedy ogłoszono stan wojenny. Z dnia na dzień Polska się zmieniła. Zrobiłem zdjęcie czołgu stojącego przed kinem. Który film jest zapowiadany? Koniec świata teraz.

Komunizm narodził się w Polsce tuż po zakończeniu II wojny światowej z ogromną brutalnością. Bohaterowie wojenni, którzy mogli oprzeć się dyktatorskiemu państwu – tacy jak Witold Bellecki, który zgłosił się na ochotnika do Auschwitz w celu zebrania informacji – byli więzieni, torturowani i straceni. W jego łóżku dławiła się kwitnąca scena kulturalna. Prezydent Boleslo Bejrut lizał haniebny but Józefa Stalina.

Reżim został rozluźniony w połowie lat pięćdziesiątych za Władysława Gomockiej, dopóki stagnacja gospodarcza i zamieszanie polityczne nie zainspirowały antysemickiej czystki i rozstrzeliwania strajkujących robotników w Gdyni i Gdańsku. Edward Gerrick, który zastąpił Gomokę, dążył do postępu gospodarczego poprzez masowe pożyczki. Prowadziło to do problemów w przyszłości, gdy trzeba było spłacać długi, ale zachęcało Polaków do rozważenia możliwości lepszego świata.

Jako młody człowiek Bronisław Wildenstein zdawał sobie sprawę, że komunizm to „system kłamstw”. Jego wykształcenie było wyraźnie ograniczone. „Znałem krytykę demokracji”, powiedział mi, „ale nie znałem klasyków demokracji”. Drobna korupcja – ta, którą Polacy pieszczotliwie nazywają „kombinować” – była wszechobecna. „Jeśli nie kradniesz od państwa, kradniesz od swojej rodziny” – powiedział mi Wildstein, wyjaśniając panującą wówczas postawę.

Polska była na tyle skorumpowana i represyjna, by zachęcać do niepokojów, i na tyle liberalna, by pozwolić im się szerzyć. Protesty, takie jak masowe strajki i demonstracje, które nastąpiły po podwyżce cen w 1976 roku, stały się bardziej powszechne. Inspiracją był także wstąpienie do papiestwa Karola Wojtyły, Polaka.

W maju 1977 roku na schodach swojej kamienicy w Krakowie znaleziono martwego studenta Stanisława Bejas. Pyjas był członkiem Komitetu Obrony Pracy, który wspierał więźniów politycznych i organizował protesty z przyjaciółmi Wildsteinem i Leszkiem Maleszkami.

Wzrosły podejrzenia co do zabójstwa Bejów z rąk państwa. Ogromna demonstracja wypełniła ulice Krakowa. Wildstein, Maliszka i inni – jeszcze młodzi mężczyźni po dwudziestce – utworzyli Studencki Komitet Solidarności. „Pluły mi w twarz”, powiedział Wildstein, kiedy zapytałem go, co ich skłoniło, „więc musiałem zareagować”.

Studencki Komitet Solidarności próbował szerzyć wiedzę o możliwości przeciwstawienia się komunizmowi

Solidarność była ważną koncepcją. „Odseparowani mężczyźni są całkowicie bezsilni” – mówi Wildstein. W swoim eseju „Tezy o nadziei i rozpaczy” polski filozof Leszek Kołakowski napisał: „Władza monopolistyczna wymaga nieustannego wysiłku, aby zatomizować społeczeństwo i zniszczyć wszelkie formy życia społecznego, których nie określił aparat rządzący”. Jednak Kwakowski pisał, że sztywność systemu zależy po części od tego, w jakim stopniu ludzie żyjący w tym systemie dadzą się przekonać o jego twardości. Kwakowski stwierdził, że władza „pozostaje silna tak długo, jak długo ludzie wierzą w autorytet”.

READ  zobacz | Czego nauczyłem się na Ukrainie

Oprócz produkcji tajnej literatury, organizowania protestów i rozpowszechniania informacji o zbrodniach państwowych, Studencki Komitet Solidarności próbował upowszechniać wiedzę o możliwości przeciwstawienia się komunizmowi. Wildstein powiedział mi, że większość ludzi zakłada, że ​​„jeśli coś się stanie, władze się z tym zgadzają”. Przełamanie tego sarkazmu było niezbędne.

Młodzi aktywiści opierali się ciągłym groźbom uwięzienia i infiltracji. Wildstein włóczył się po Polsce, bo gdyby wsiadł do pociągu, zostałby złapany.

Utworzono więcej rozdziałów. Następnie, w 1980 r., wydalenie Anny Valentinovich ze Stoczni Gdańskiej za współpracę z nielegalnym związkiem zawodowym spowodowało powstanie ruchu Solidarność. Kierowana przez Licha Wasę gildia w ciągu roku przyciągnęła oszałamiające dziesięć milionów członków. Wojciech Jaroszylski, I sekretarz PZPR, wprowadził stan wojenny rzekomo, by zapobiec sowieckiej interwencji, ale też by zmiażdżyć Solidarność. Wprowadzono godzinę policyjną. Wojska patrolowały ulice. Przeciwnicy zostali aresztowani. Wildstein wyjechał z kraju, aby pracować z diasporą antykomunistyczną.

Jako młody naukowiec Andre Nowak cieszył się względną wolnością. Ale nowe posunięcia zawodowe musiały zostać zaaprobowane przez partyjnych urzędników, a on nie mógł wygłaszać wykładów na tematy przedstawiające stosunki rosyjsko-polskie w negatywnym świetle. Wykładał jednak pisarzy sprzeciwiających się, a nawet pozwolono mu odwiedzić Anglię, gdzie był podekscytowany oglądaniem Łowca jeleni (Zakazany w Polsce za przedstawienie wojny w Wietnamie.) Teraz obudź się w nowej, autorytarnej rzeczywistości. Kilkudziesięciu jego kolegów zostało uwięzionych. Można wybrać posłuszeństwo lub opór. Między innymi Nowak wybrał opór.

Edukacja podziemna była odpowiedzią na wyzwania tamtych czasów

Przez pewien czas dzielni antykomunistyczni studenci i naukowcy organizowali tajne wykłady w prywatnych mieszkaniach. Zainspirowani „latającymi uniwersytetami”, które utrzymywały przy życiu polską kulturę pod zaborami w XIX wieku, dyskutowali na tematy nieistotne, takie jak ekonomiczne niepowodzenia komunizmu i zbrodnie państwowe w Związku Radzieckim. Oficjalnie np. hitlerowcy dokonali zbrodni katyńskiej w 1940 r., ale na takich seminariach można było usłyszeć prawdę: dokonało jej NKWD.

READ  Ostrożny ton konferencji prasowej prezesa KPP | Stabilizuje

– Nie mamy możliwości zastąpienia pełnego wykształcenia uniwersyteckiego – powiedział Tadeusz Mazowiecki, późniejszy premier. New York Times. „Ale to, co zrobimy, to wypełnienie luk, poprawne interpretacje i ukierunkowanie energii intelektualnych”. Władze niechętnie zezwalały na takie seminaria, chociaż niektóre zostały rozproszone za pomocą gazu łzawiącego, pobić i aresztowań.

Teraz niebezpieczeństwo wzrosło, ale także potrzeba. Profesor Novak wraz z kolegami zorganizował Wolny Uniwersytet Jagielloński, gdzie takie tematy mogły być dalej dyskutowane. Na przykład Nowak jest obecny w Gułagu.

„Przeżyłem wiele takich prywatnych spotkań, ze studentami i niestudentami-pracownikami” – powiedział mi prof. Nowak. Wykładał także w Katolickim Związku Robotniczym, zorganizowanym przez ks. Kazimierza Jankowskiego w Nowej Hucie w Krakowie. To ironia losu, że komunizm przyniósł taki poziom równości swoim przeciwnikom. Czy wyobrażacie sobie dzisiaj wykładowców akademickich o robotnikach fizycznych?

Profesor Andrzej Nowak, 2010

Nowak preferuje określenie solidarność. Powiedział mi: „Byliśmy solidarni ze wszystkimi, którzy nie należeli do opresyjnego reżimu”. Nie bojąc się ubrudzić sobie rąk, Nowak i jego koledzy zjednoczyli się z członkami milicji państwowej, którzy próbowali rozbić protesty. „Było fajnie” – uśmiecha się. W rzeczywistości poczucie celu i przynależności oznaczało, że pod wieloma względami był to „bardzo szczęśliwy czas”.

Do przemawiania na tych seminariach zaproszono zachodnich myślicieli liberalnych i konserwatywnych. Nieżyjący już Roger Scruton był częstym gościem. Wspominając swoje podziemne wykłady w Warszawie, Lublinie i gdzie indziej, Scruton zauważył: „W ponurych wieżowcach na obrzeżach rozpadających się miast, na ulicach strzeżonych przez niewiadomych [militia]Odnalazł „ludzi, którzy później żyli, nazywani przez Vaclava Pendę „równoległą policją”, wyimaginowany świat narodu.

Scruton został skłoniony do stworzenia Powiernictwa Jagiellońskiego, które nie tylko dostarczało materiałów i funduszy polskiej prasie samizdatowej, ale także ułatwiało kontakty i konferencje między polskimi i zachodnimi naukowcami i intelektualistami, aby walka o wolność intelektualną stała się wspólnym wysiłkiem.

READ  Białoruska biegaczka Kristina Tsimanoskaya otrzymuje wizę do Polski z mężem wjeżdżającym na Ukrainę | wiadomości ze świata

Kolejnym gościem był Timothy Garton Ash. Napisz do Nowojorski Przegląd Książek, brytyjski historyk zauważył, że Polska była krajem, w którym „najlepszych pisarzy publikują podziemne wydawnictwa, najlepsi dziennikarze piszą w podziemnych gazetach, a najlepsi nauczyciele pracują poza szkołą”. W skrócie, „istnieje cała sfera nauki i kultury całkowicie niezależna od państwa, które rzekomo kontroluje”, wykrzykuje, „prawdziwy świat świadomości unoszący się wysoko i swobodnie”.

Komunizm upadał do 1989 r., ponieważ coraz mniej ludzi wierzyło w jego moc. W wyborach parlamentarnych w tym roku Solidarność i Lech Wasa zdobyli wszystkie oprócz jednego mandaty w Senacie i wszystkie swobodnie rywalizujące miejsca w Sejmie (izba niższa polskiego parlamentu). Nigdy wcześniej wyborcy nie okazywali tak donośnego środkowego palca.

Niektórzy uważają, że komunizm nie był wystarczająco odpowiedzialny. Dopiero w latach 2000. Bronisław Wildstein dowiedział się, że jego przyjaciel i kolega działacz Leszyk Maleszka był aktywnym informatorem bezpieki. Dla Wildsteina odpowiedzialność jest osobista. – Nie chcesz wiedzieć, kto cię zdradził, a kto był lojalny?

Tymczasem profesor Novak ubolewa nad tym, że większość solidarności, której był świadkiem wśród ludzi, którzy sprzeciwiali się komunistom, została utracona. „Kiedy w Polsce wprowadzono rodzaj thatcherowskiej polityki, był to nagły i fatalny cios dla ruchu Solidarność, ponieważ ci robotnicy, którzy byli rdzeniem ruchu Solidarności, zostali odrzuceni” – mówi. Nie jest antykapitalistyczny. Ale napięcie pozostaje.

Oczywiście tajna edukacja w Polsce była odpowiedzią na wyjątkowe wyzwania tamtych czasów. Jednak nadal może być inspiracją. W Europie i Ameryce niemodne badania i opinie mogą spotkać się z ostracyzmem zawodowym i fizycznym niebezpieczeństwem. Ponadto biurokracja i profesjonalizm środowiska akademickiego mogą wykluczać idee trudne do skategoryzowania. Filozof Zina Heitz pisze w swojej książce Zamyślony: ukryte przyjemności intelektualnego życia Że „ostra konkurencja i nieustająca wulgarność” szkolnictwa wyższego może pozostawić niewiele czasu i energii na myślenie.

Wykluczeni i zmarginalizowani nie muszą czekać, aż instytucje głównego nurtu je przystosują, ale muszą mieć odwagę i energię, by budować własne. Czasami aktywność intelektualna musi zejść na ziemię. Ziemia, jak każdy ogrodnik może powiedzieć, tętni życiem.


Program stypendialny Bobkowskiego, administrowany przez Instytut Zamoyskiego, wsparł badania do tego artykułu