Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Projektanci z Europy Wschodniej Sachai na wybiegach haute couture

  • Media społecznościowe są kluczem do globalnego uznania
  • Młodzi projektanci wnoszą techniczną wiedzę do domu
  • Małe domy mody kierują się na Chiny

PRAGA / Gdańsk (Reuters) – Z takimi celebrytami jak Rihanna, Justin Bieber i Billie Eilish noszącymi swoje projekty, węgierski dom mody Nanushka ma gwiazdy, o których wielu projektantów może tylko pomarzyć.

Jednak firma jest tylko jednym z wielu wschodzących projektantów z Europy Środkowej, którzy wspinają się na szczyt międzynarodowej mody, prezentując swoje kolekcje na wybiegach w Londynie, Paryżu i Nowym Jorku, kierując się na lukratywne rynki, takie jak Chiny. i Stany Zjednoczone. .

Walcząca marka krajowa, Nanushka z siedzibą w Budapeszcie odnotowała 33-krotny wzrost rocznych przychodów do 33 mln euro (38,32 mln USD) od czasu wejścia do firmy private equity w 2016 roku.

Koncentrując się na zrównoważonych projektach, w tym wegańskiej odzieży skórzanej, Nanushka stała się najszybciej rozwijającą się firmą modową w Europie, zgodnie z coroczną listą FT 1000 europejskich szybko rozwijających się firm.

Inni projektanci ready-to-wear, którzy pojawili się na światowej scenie z Europy Środkowej, to słowacka Nehera, którą noszą hollywoodzkie gwiazdy Keira Knightley, Tilda Swinton i Marion Cotillard oraz polska Magda Butrim, którą noszą m.in. Megan Fox i Hailey Bieber. . .

Dla tych firm stworzenie niszy dla wysokiej mody zostało ułatwione przez Facebook Inc (FB.O) Instagram i inne platformy internetowe, które pomagają młodym i niezależnym projektantom spoza globalnych centrów mody być widzianymi przez globalną publiczność głodną czegoś innego.

„Bez mediów społecznościowych 15 do 20 lat temu mogłeś wiedzieć, że zbudowanie globalnego domu mody w Budapeszcie byłoby prawie niemożliwe” – powiedział Reuterowi dyrektor generalny Nanushka Peter Baldasti, który jest żonaty z założycielką i projektantką Sandrą Sandor.

Marka, która pomimo pandemii otworzyła sklep w Nowym Jorku w 2019 roku i kolejny w Londynie w 2020 roku, postrzega USA jako swój największy rynek, ale mówi, że Chiny to przyszłość. Firma macierzysta Vanguards Fashion Group, której Baldaszti jest również dyrektorem generalnym, kupiła włoską markę modową Sunnei za 7 milionów dolarów w 2020 roku w ramach strategii budowania portfolio modowego w całej Europie.

READ  Recenzja: LOT Polish Business Lounge Mazurek - Warszawa (WAW)

Europa Środkowa może poszczycić się długą tradycją rękodzieła tekstylnego, sięgającą czasów Pierwszej Republiki międzywojennej, kiedy region ten był ośrodkiem kultury i wzornictwa.

Po upadku komunizmu w 1989 r. zachodnie luksusowe marki i domy mody otworzyły w okolicy sklepy produkujące torby, szaliki i odzież, wykorzystując bliskość rynków Europy Zachodniej, niskie koszty i wykwalifikowaną siłę roboczą.

Teraz lokalne marki luksusowe na tych rynkach idą w innym kierunku, aby skorzystać z globalnego sektora dóbr luksusowych związanego ze wzrostem do około 383 miliardów dolarów w 2025 r. z 309 miliardów dolarów w tym roku, napędzanych popytem w Chinach i wśród milenialsów, według Hamburga -na podstawie. Baza danych firmy Statista.

„Zaczęliśmy pokazywać w Paryżu… ale Instagram to coś, co naprawdę otworzyło drzwi dla marek z krajów, które tak naprawdę nie są w ogóle na mapie mody” – powiedziała Reuterowi Zofia Celak, założycielka polskiego producenta torebek.

Torebka Chylak z włoskiej skóry kosztuje około 200-250 euro, a popularność marki wśród polskich influencerów mieszkających za granicą sprawiła, że ​​zyskała światową markę.

Pragnienie wiarygodności

Mieszkająca w Bratysławie Nehera — nazwana na cześć czeskiego biznesmena Jana Neiry, który w latach 30. XX wieku jako pierwszy na świecie stworzył odzież typu ready-to-wear — zaprezentowała swoją kolekcję na wiosnę 2022 w Paryżu i planuje powrót do Nowego Jorku po wycofaniu się podczas pandemii.

„Naszym celem jest ponowne wejście na rynki amerykański i europejski” – powiedział Ladislav Zdot, założyciel marki, która w zeszłym miesiącu otworzyła salon w Mediolanie i prowadzi wstępne rozmowy z lokalnymi inwestorami, aby wesprzeć plany ekspansji.

„Ale znacznie zwiększyliśmy zamówienia do Korei Południowej i Chin, a także zwiększyliśmy podczas pandemii”.

Achim Berg, światowy lider McKinsey’s Apparel and Fashion Group, powiedział, że młodsze pokolenie projektantów z mniejszych krajów – z których wielu pracowało lub studiowało za granicą – również połączyło swoje znajomości i wiedzę, aby obsługiwać globalny rynek luksusowej mody.

READ  Mieszkańcy Bristolu podróżują do Polski/Ukrainy na granicy ciężarówkami pełnymi darowizn

„Wielkie luksusowe marki dominują w trendach na rynku, ale istnieje zapotrzebowanie na nowe marki pod względem organizacji i autentyczności” – powiedział Reuterowi.

Według Berga skandynawskie marki, takie jak Acne Studios, Ganni i Toteme, pokazują, w jaki sposób firmy z małego regionu poza stolicami mody mogą się rozwijać.

Projektanci i firmy z Europy Środkowej twierdzą, że rosnące dochody stworzyły również stabilną lokalną bazę klientów, których stać na dobra luksusowe, które pomagają początkującym projektantom osiedlić się przed wyjazdem za granicę.

Dyrektor generalny Jakub Czarnotta powiedział agencji Reuters, że Magda Butrim po raz pierwszy przyjęła podejście lokalne, kiedy rozpoczęła działalność w 2014 roku, zanim zaczęła działać na skalę globalną.

Lady Gaga była widziana w mini sukience w groszki autorstwa Magdy Butrym w niedawnym poście na Instagramie, a marka, popularna również przez influencerów w mediach społecznościowych, jest teraz na 40 rynkach. Casanotta powiedział, że Azja i Bliski Wschód oferują duże możliwości rozwoju w przyszłości, ale firma będzie nadal szukać swoich regionalnych korzeni, aby stworzyć coś innego.

„Globalni konsumenci chętnie odkrywają nowości, a to daje markom szansę.

„Projektanci z Europy Wschodniej mogą znaleźć inspirację dla swojej regionalnej kultury i dziedzictwa oraz przełożyć je na odrębne produkty i kolekcje” – powiedział.

(1 dolar = 0,8611 euro)

(Raportowanie Michaela Kahna i Sylvii Riccimozi) Montaż przez Susan Fenton

Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.