Od noworodków po seniorów dotyk odgrywa istotną rolę w naszym zdrowiu fizycznym i psychicznym.
Jego brak może prowadzić do tego, co psychologowie nazywają „głodem skóry”, terminem, który zainspirował tytuł produkcji zaprojektowanej przez profesora tańca z Uniwersytetu Stanowego w San Diego, Josepha Altera.
„Skin Hunger” to twórcza odpowiedź Altera na protokoły dystansu społecznego w czasie pandemii.
Spektakl miał swoją premierę w 2021 roku w Teatrze Polskim we Wrocławiu, a dzięki dotacji polskiego rządu „Głód skóry” będzie koncertował w Stanach Zjednoczonych, w tym w piątki i soboty w Teatrze Don Powell na Uniwersytecie Stanowym w San Diego. 15 kwietnia pokaz odbędzie się w Centro Cultural Tijuana (CECUT) w Meksyku.
„Wiele osób odczuwało depresję i niepokój” – powiedział Alter, który studiował i tworzył choreografie w kraju, w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w Meksyku. „Wszyscy byliśmy zdani na siebie, ponieważ nie mogliśmy połączyć się z naszymi społecznościami. Każdy rodzaj dotyku, nawet ręka na ramieniu, jest ważny, gdy czujesz się tak odizolowany i niepewny”.
Tworząc taniec, Alter rozważał wpływ mediów społecznościowych na relacje międzyludzkie.
„Wiemy, że dotyk odgrywa ogromną rolę w regulacji naszego układu nerwowego” – powiedział.
„Jeśli spojrzysz teraz na świat, rozpada się on na wielu frontach. Istoty ludzkie stają się coraz bardziej podzielone lub odizolowane. Straciliśmy wspólny punkt odniesienia.”
Alter otrzymał zlecenie stworzenia „Głodu skóry” jako wspólnej produkcji Teatru Polskiego we Wrocławiu i Fundacji ArtTrakcja.
Spektakl został uznany za „ważny spektakl dla polskiej sceny tanecznej ze względu na jego wysoką wartość artystyczną” i został współfinansowany i zorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, państwową fundację kulturalną działającą na rzecz rozwoju. Kultura muzyczna i taneczna w Polsce.
„Skin Hunger” wykonuje czterech tancerzy z Polski: Daniela Komdera-Mickiewicz, Mikołaj Karczewski, Piotr Stanek i Katarzyna Baran.
— Byli dawnymi studentami — powiedział ptak. „Wszyscy pracowali zawodowo przez jakiś czas i mamy skrót. Pracowali ze mną już w tym procesie.”
Alter zaczął choreografię w 1997 roku, a wcześniej w swojej karierze jego tańce były mieszanką baletu i nowoczesnej techniki.
Ostatnio jego słownictwo ruchowe zostało stworzone za pomocą serii podpowiedzi i technik improwizacji.
Zmiana czasami odnosi się do pionierskiego amerykańskiego choreografa Williama Forsythe’a, znanego ze swojego stylu choreograficznego wywodzącego się ze słownictwa baletu, ale pozwalającego tancerzom na wybór aranżacji i czasu.
Alter powiedział, że jego narzędzia do tańca zostały „stworzone podczas procesu twórczego” i że współpracują z „wewnętrzną geometrią ciała”.
Powiedział: „Pracuję obserwując ludzi”. „Uwielbiam ich gesty lub język ciała dwojga ludzi, którzy siedzą przy stole naprzeciwko siebie”.
„Głód skóry” nie opowiada historii. Zamiast tego Alter powiedział, że zaprojektował to tak, aby „wywoływać uczucie wyczuwania”.
– Wiem, że to brzmi niejasno – przyznał Alter. „Dla mnie taniec jest najbardziej skuteczny, gdy przywołuje to, co niewysłowione. Czujesz coś i wiesz, że to, co czujesz, jest głębokie. Ale nie możesz tego nazwać prawie.”
Spektakl „Głód skóry” trwa 70 minut i towarzyszyć mu będzie autorska kompozycja Michała Czetkowskiego, który podczas występu tancerzy zagra swoje sample w czasie rzeczywistym.
W jednej sekcji tancerze wypowiedzą biały głos, starożytny dźwięk otwartego gardła, pochodzący z Europy Wschodniej.
Jako profesor tańca, Alter uważa zestawienie tańca z innymi mediami za interesujące.
W 2018 roku, w ramach programów Arts Alive SDSU, Alter współpracował z profesor fizyki Arlette Balgon nad kursem, który zachęcał do wspólnego uczenia się studentów tańca i przedmiotów ścisłych.
Biorąc pod uwagę, że dotyk ma kluczowe znaczenie dla tańca i choreografii, Alter ma wgląd w siłę kontaktu fizycznego.
Jego intencją jest oświecenie innych o jego znaczeniu.
„Ci tancerze wykonują świetną robotę, sprawiając wrażenie fizycznie obecnych we własnych ciałach iw innych ciałach” – powiedział Alter.
„Mam nadzieję, że widzowie otrzymają i doświadczą okna na inną możliwość istnienia lub na to, jak mogą doświadczać świata”.
„głód skóry”
Kiedy: 20:00 w piątek i sobotę 7-8 kwietnia
Gdzie: Don Powell Theatre, Drama Building, San Diego State University, 5500 Campanile Drive, San Diego
bilety: Rezerwacja jest bezpłatna, wymagana
Połączony: ttf.sdsu.edu/events/event_tickets_teatrpolski-skin-głód
Po spektaklu odbędzie się dyskusja z pytaniami i odpowiedziami.
Luttrell jest niezależnym pisarzem.
„Miłośnik podróży. Miłośnik alkoholu. Przyjazny przedsiębiorca. Coffeeaholic. Wielokrotnie nagradzany pisarz.”
More Stories
Kto gra Sookie w serialu aktorskim „Avatar: Ostatni władca wiatru”?
Kinopolis – Festiwal Filmów Polskich w Dublinie (7-10 grudnia) – Polska w Irlandii
Wstyd: Więzy rodzinne rapu i Cyganów w dramacie Netfliksa – Romea.cz