Wystawy
Placówka w Nowym Jorku może być cenniejsza niż wydawanie tysięcy na krótki udział w targach sztuki – twierdzi Galeria Wschód w Warszawie.
Warszawska galeria Wschód wyrusza do Nowego Jorku z lokalizacją pilotażową, próbując zwiększyć widoczność swoich artystów w światowej stolicy sztuki, jednocześnie kontynuując poszukiwanie alternatywnego modelu biznesowego dla ciągłego napływu drogich targów sztuki.
Piotr Drukow, właściciel Wschodu, powiedział, że zależy mu na bardziej efektywnym wykorzystaniu zasobów, zamiast wydawać fortunę na kilkudniowe targi sztuki. „Stare sposoby nie są już skuteczne – w każdym razie nie w przypadku małych galerii” – powiedział Artnet News.
Plan Nowego Jorku, według Drucko, zaczyna się od rocznego najmu powierzchni zlokalizowanej na parterze 136 Orchard Street, sąsiadującej z powierzchnią Perrotin na Lower East Side. Nowa przestrzeń (w zabezpieczeniu umowy najmu pomógł pośrednik w obrocie nieruchomościami i kolekcjoner Kelsey Cox) zostanie otwarta pod koniec października indywidualną wystawą nowych prac amerykańskiego artysty Caudilisa Brazeltona IV, w tym kolekcji rzeźb i dzieł mieszanych. Reprezentowany przez galerię artysta prezentował już swoje prace w przestrzeni galeryjnej w Warszawie.
Caudilis Brazelton IV, Szyld (2023). Dzięki uprzejmości artysty i Wschodu.
Indywidualne pokazy artystów z nowojorskiej galerii to m.in. amerykański artysta Anders Dixon, polska artystka Joanna Wu, Cezary Poniatowski, kanadyjski artysta Adam Shiuyang Xu i holenderski artysta W. Roosen. Drcko zauważył, że jego wymieniony program będzie integralną częścią programu wystawienniczego galerii w Nowym Jorku i dodał, że ma nadzieję, że lokalni artyści będą brać udział w wystawach zbiorowych, aby nawiązać dialog z lokalną sceną nowojorską. Galeria będzie także zapraszać artystów do tworzenia interwencji site-specific na potrzeby swoich ekspozycji.
Od momentu powstania w 2017 roku Wschód nie jest obcy eksperymentowaniu z alternatywnymi i opartymi na współpracy modelami funkcjonowania galerii. Galeria odegrała kluczową rolę w inicjatywach związanych z udostępnianiem galerii, takich jak Friend of a Friend, która miała edycje w Berlinie i Warszawie, czy Echo, współdzielona czasowo przestrzeń wystawiennicza w Kolonii współdzielona przez pięciu dealerów, których uruchomienie nastąpi w styczniu 2022 r. Wystawa uczestniczyła również w Kondo.
„Galeria musi stale się rozwijać, stawiać wyzwania ze względu na systematycznie powiększające się dzieła, ale przede wszystkim, aby utrzymać skupienie i zainteresowanie artystów” – powiedział Drcko.
W. Rosin Ostenda (2023), Widok wystawy, Schod, Warszawa.
Choć otwarcie placówki w Nowym Jorku jest drogie, a miasto bardzo konkurencyjne, galeria oceniła, że będzie korzystne, zwłaszcza w porównaniu ze zwiedzaniem targów sztuki, w tym także nowojorskich. Wystawcy mogą wydać dziesiątki tysięcy dolarów na wynajem stoiska, plus koszty wysyłki i operacyjne, ale mają tylko kilka dni na wygenerowanie przychodów.
W ostatnich latach galeria brała udział w mniejszej liczbie wystaw, skupiając się głównie na Listach i Frieze London, gdzie Doyko jest członkiem komitetu. „Masz ograniczony impet, aby zrobić to wszystko – rozmawiać z klientami i kuratorami, sprzedawać, zabezpieczać potencjalnie ważne relacje korporacyjne – nie mówiąc już o docenianiu tego wszystkiego i dobrej zabawie” – powiedział. „Jeśli weźmiesz te pieniądze i otworzysz drugą lokalizację z wcześniej ustalonym planem i solidnymi pomysłami, będziesz mieć 365 dni na realizację tego wszystkiego. Dlaczego nie spróbować?” – powiedział Droko.
Na niższym poziomie przestrzeni znajdzie się kino eksperymentalne oraz wybrany program, obejmujący podcasty, wykłady i wywiady z myślicielami ze świata sztuki. Drucko podkreślił, że placówka eksperymentalna galerii we Wschodzie nie jest planem ściśle rocznym.
Więcej popularnych historii:
Władze francuskie prowadzą dochodzenie w sprawie sprzedaży witraży Notre Dame przez Sotheby’s po tym, jak grupa zajmująca się dziedzictwem stwierdziła, że zostały skradzione.
Spadkobiercy Johna Baldessariego utknęli w gąszczu procesów sądowych dotyczących opieki i własności dzieł zmarłego artysty konceptualnego
Muzeum pożyczyło artyście 72 000 dolarów na stworzenie rzeźby. Zamiast tego oddał dwie puste opony i odmówił zwrotu pieniędzy
Z nowych badań wynika, że Albrecht Dürer namalował siebie na XVI-wiecznym ołtarzu na złość patronowi, który mu niewiele płacił.
Dwa modele sztucznej inteligencji postanowiły zbadać malarstwo Raphaela i uzyskać różne wyniki, co poddaje w wątpliwość przyszłość technologii.
Freud, Hockney, gołębie i bary. Wejdź do nowej, kapryśnej galerii sztuki w Londynie, której kuratorem jest projektant Jonathan Anderson
On podąża Wiadomości z sieci Art na Facebooku:
Chcesz pozostać w czołówce świata sztuki? Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najświeższe informacje, ciekawe wywiady i krytyczne obserwacje, które popychają rozmowę do przodu.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Najważniejsze Wyzwania i Trendy Gospodarcze 2025: Co Czeka Polską Ekonomię?
DogeCoin – Historia, Popularność i Znaczenie w Świecie Kryptowalut
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex