Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polskie dotacje czynią samochody elektryczne tańszą alternatywą |  biznes |  Wiadomości gospodarcze i finansowe z niemieckiej perspektywy |  DW

Polskie dotacje czynią samochody elektryczne tańszą alternatywą | biznes | Wiadomości gospodarcze i finansowe z niemieckiej perspektywy | DW

Od początku roku w Polsce zarejestrowano ponad 40 000 pojazdów elektrycznych (EV), o 70% więcej niż w tym samym okresie w 2021 roku. Z tej liczby sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła o 140%, a hybryd o 100%, według do Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Smar.

Wynika to w dużej mierze z wprowadzenia pod koniec 2021 r. rządowego programu dotacji o nazwie Mój e-samochód dla kierowców, którzy decydują się na wynajem samochodów elektrycznych, z miesięcznymi ratami często niższymi niż w przypadku pojazdów z silnikiem spalinowym.

W listopadzie ubiegłego roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOSiGW) przeznaczył 500 mln zł (125 mln USD, 115 mln euro) na wsparcie klientów kupujących pojazdy elektryczne. Program ma na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zmniejszenie zużycia paliw kopalnych w transporcie, przede wszystkim poprzez dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów bezemisyjnych.

Jest to część szerszej kampanii na rzecz mobilności elektrycznej, której celem jest posiadanie ponad 600 000 samochodów elektrycznych na drogach krajów członkowskich UE do 2030 roku. Obecnie tylko jeden na 500 samochodów elektrycznych zarejestrowanych w kraju jest elektryczny. Dla porównania w Niemczech są to wszystkie 50 nowych samochodów.

ElectroMobility Poland – inicjatywa czterech polskich firm energetycznych – chce wprowadzić kraj w erę elektromobilności i planuje budowę pierwszego krajowego samochodu elektrycznego w 2023 roku. Polska ma już prężnie rozwijający się przemysł produkcji akumulatorów do samochodów elektronicznych. Istnieją również wyspecjalizowani producenci pojazdów elektronicznych, tacy jak światowej sławy producent autobusów elektronicznych.

Polski producent samochodów FSO prezentuje elektryczną wersję Vosco EV2

Schemat „Mój samochód elektroniczny”

Wprowadzony w 2021 roku program dopłat „Mój e-Samochód” znacznie obniża opłaty za wynajem długoterminowy w ramach leasingu operacyjnego – stałej miesięcznej raty, w której kierowcy otrzymują samochód gotowy do jazdy i płacą tylko za paliwo.

READ  Protesty polskich rolników zwiększają presję na szefa unijnego rolnictwa

Dotacje udzielane są w formie dotacji na zakup pojazdów zeroemisyjnych oraz dopłat do opłat określonych w umowach leasingowych. Wsparcie dostępne jest tylko dla klientów indywidualnych, ale firmy, organizacje i samorządy będą mogły się rozwijać w przyszłości.

„Program Mój e-samochód to jeden z kluczowych punktów” – powiedział Wojciech Drzevic, szef Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Smar. „Samochody elektryczne mają też bardzo wysokie wartości rezydualne, co umożliwia firmom przygotowywanie dobrych ofert w atrakcyjniejszych miesięcznych ratach” – powiedział DW.

„Program stał się bardziej wszechstronny i atrakcyjny, co zmienia opinie ludzi” – dodał Drzevic.

Spowodowane wojną na Ukrainie podwyżki cen paliw na stacjach benzynowych oznaczają również, że kierowcy lepiej patrzą na pojazdy elektryczne.

Od początku programu wypożyczalnia Arvala otrzymała ponad 2500 zapytań o dotowane pojazdy oraz złożyła 450 wniosków o dotacje do Banku Ochrony Środowiska (BOS), który wspiera program i do tej pory przyznał 40 mln zł w ramach leasingu metoda.

Według niedawnego badania przeprowadzonego przez firmę wynajmującą samochody Webfleet Solutions, ponad 60% operatorów flotowych polskich firm jest zainteresowanych zakupem pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych 2-3 lat.

Elektrobus Urbino 12 Electric Solaris na targach transportowych w Niemczech

Polska ma tradycję w produkcji pojazdów elektrycznych takich jak Solaris Urbino 12 e-bus

Nakrętki i śruby

Program dotyczy samochodów elektrycznych w cenie do 225 000 zł, czyli 211 000 zł dla osób korzystających z pojazdu w tzw. metodzie mieszanej w celach komercyjnych i prywatnych. Zasiłek wynosi 18 750 zł – lub 27 000 zł, gdy samochód jest używany przez ponad 15 000 kilometrów (9300 mil) rocznie.

„Doświadczenie pokazuje, że jeśli nie będzie dotacji, to sprzedaż aut na baterie pozostanie na znacznie niższym poziomie” – powiedział DW Jacob Varese z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Dodał, że skoro Polska jest jeszcze na „pierwszym etapie promocji pojazdów elektrycznych”, dotacje są konieczne, ale mogą doprowadzić do sytuacji, w której ich popularność stanie się tak duża, że ​​nie będą już potrzebne.

READ  Zwolnienie polskich firm z CIT przyciąga zagranicznych inwestorów

W 2021 r. średnia cena przed opodatkowaniem nowego e-samochodu w Polsce zbliżyła się do 200 tys. zł. Przeciętny samochód spalinowy kosztuje kierowców około 135 000 zł.

„Największe oszczędności dotyczą zarówno kosztów paliwa, jak i ubezpieczenia” – powiedział DW Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

limity rynkowe

Jeśli chodzi o wynajem auta elektrycznego w Polsce, wypożyczalnia Carsmile obliczyła, że ​​miesięczne opłaty za np. Dacię Spring na baterie są o ponad 100 zł tańsze niż Dacia Sandero na benzynę. Całkowicie elektryczny Peugeot e208 jest o 228 zł tańszy od swojego spalinowego odpowiednika. W segmencie samochodów luksusowych różnice w miesięcznych stawkach najmu są również znaczące.

Eksperci motoryzacyjni przyznają, że sukces programu finansowanego przez rząd przerósł oczekiwania, dodając jednak, że ma problemy z wydajnością. Jednym z głównych problemów są czasy rozpatrywania wniosków o świadczenia, które są długie i przeciągające się.

Dostęp do stacji ładowania to kolejny aspekt ograniczający ekspansję rynku pojazdów elektrycznych. Korzystanie z szybkich publicznych ładowarek nadal sprawia, że ​​samochody elektryczne są droższe od samochodów spalinowych czy hybrydowych.

Niezależnie od tego, powszechne problemy, takie jak lęk o zasięg i czasy ładowania, uniemożliwiają powszechne wprowadzenie pojazdów elektrycznych w Polsce, podobnie jak na całym świecie.

Redakcja: Uwe Hessler