Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polska trzecim największym eksporterem ozdób choinkowych na świecie

Polska jest trzecim największym eksporterem ozdób choinkowych na świecie. Sprzedaż luksusowych baniek szklanych z ręcznie robionymi przedmiotami była szczególnie wysoka w luksusowych supermarketach na całym świecie oraz w Białym Domu i we francuskim Pałacu Prezydenckim.

Według analizy Polskiego Forum Ekonomicznego (PIE), polski eksport ozdób choinkowych w 2020 roku wyniósł 70 mln euro, więcej niż Chiny – 80% światowego rynku – i za Holandią.

Głównymi rynkami zbytu dla polskich dekoracji są Niemcy i Stany Zjednoczone, a następnie Francja, Słowacja, Austria i Holandia. Jednak polski eksport spadnie o 13% z 0,480,4 mln w latach 2020-2019, wynika z danych GUS.

Bąbelkowy pod Warszawą (Mariusz Cieszewski / MSZ, Pod CC BY-ND 2.0)

„W tym roku obserwujemy spadek eksportu tych artykułów… ze względu na mniejszy popyt na nieszklane ozdoby świąteczne” – powiedział dziennikarzom w Polsce analityk handlowy PIE Łukasz Ambroziak. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. Polska sprzedała o 36,3% mniej zagranicznych dekoracji w tym samym okresie ubiegłego roku.

Jednak podczas gdy Polska eksportuje ogólnie mniej dekoracji, sprzedaż szklanych baniek premium wzrosła o 18% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r., według PIE.

Interior podaje, że spośród szacowanych 320 producentów dekoracji w Polsce coraz więcej specjalizuje się w ręcznie malowanych bombkach. Sprzedaje w wysokiej jakości supermarketach na całym świecie, w tym Harrods w Londynie i Fortnum & Mason, Le Bon Marché w Paryżu i Bloomingdale w Nowym Jorku.

Wiele polskich produktów zdobi drzewa światowych przywódców, m.in. Biały Dom, Parlament Europejski czy francuski Pałac Prezydencki.

Bąbelkowy pod Warszawą (Mariusz Cieszewski / MSZ, Pod CC BY-ND 2.0)

„Kiedy zaczynaliśmy w 1995 r., polska branża popowa już kwitła” – powiedział Wojciech Slodikska, szef grupy Silverado w Josepho pod Warszawą. Jego firma eksportuje 90% swoich produktów do Stanów Zjednoczonych.

„Chociaż za dolara sprzedajemy bombki hurtownikom, skupiamy się przede wszystkim na produktach luksusowych” – powiedział Interii. Chociaż technika dmuchania szklanych baniek jest prosta, ręczne udekorowanie jednej może zająć kilka dni.

READ  Polska porozumiała się z rolnikami w sprawie zniesienia blokady przejścia granicznego z Ukrainą - POLITICO

Slodikska twierdzi, że jego produkty pojawiły się w Białym Domu i Kennedy Center w Stanach Zjednoczonych i znajdują się w osobistych kolekcjach Eltona Johna, Oprah Winfrey, Johna Trowoldy, Roberta De Niro, Elizabeth Taylor i Arnolda Schwarzeneggera.

Twórcy twierdzą również, że istnieją mody na konkretne projekty. „W latach 2000. pojawił się trend na jajka Faberge…[and] Nasi klienci lubią podobne ozdoby na choinkach” – powiedziała Slodikska.

„Wkrótce pojawiły się teksty antyczne i ogrodnicze – więc ozdoby w postaci owoców, warzyw, szklarni, kurczaków, kogutów i Świętego Mikołaja nosiło się jak ogrodnik” – powiedział Interii.

Od początku epidemii bombki również się dostosowały. Silverado wykonał ozdoby i wisiorki przedstawiające Świętego Mikołaja w masce.

Zmieniające się oblicze świątecznych potraw w Polsce

Kluczowe źródło obrazu: Mariusz Cieszewski / MSZ (Poniżej CC BY-ND 2.0)