Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polska przeznaczy 1,8 miliarda euro międzynarodowych inwestorów na projekt „megalotniska”.

Polska przeznaczy 1,8 miliarda euro międzynarodowych inwestorów na projekt „megalotniska”.

Konsorcjum francuskich Vinci Airports i australijskiego IFM Global Infrastructure Fund zostało wybrane na partnera inwestycyjnego w planowanym „megalotnisku” i węźle komunikacyjnym, który ma powstać w centralnej Polsce. W zamian za mniejszościowy pakiet wniosą do spółki aż 8 miliardów złotych (1,79 miliarda euro).

Solidarny Węzeł Transportowy (CPK) to sztandarowy projekt obecnego rządu Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Jednak nowa koalicja opozycyjna, która obejmie władzę po wyborach 15 października, wyraziła sceptycyzm wobec tego pomysłu i zapowiedział przeprowadzenie audytu swoich finansów.

Całkowity koszt projektu CPK ma wynieść 36,2 mld zł (8,1 mld euro), z czego 60% będzie pochodzić z finansowania dłużnego (obligacje i pożyczki), a pozostałe 40% od inwestorów. Polski rząd zachowa większościowy pakiet akcji.

Vinci Airports zarządza już ponad 70 lotniskami w 13 krajach. Fundusz IFM Global Infrastructure Fund zarządza aktywami o wartości około 143 miliardów dolarów, w tym około 64 miliardów dolarów to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę. W swoim portfelu posiada udziały w 17 lotniskach na całym świecie.

Oczekuje się, że ich konsorcjum wniesie do projektu CPK nie tylko kapitał, ale także wiedzę specjalistyczną.

„Wejście dużych i uznanych firm, takich jak Vinci czy IFM, to doskonały dowód na to, że CPK to projekt przemyślany i oparty na liczbach” – powiedział Marcin Horala, urzędnik państwowy nadzorujący CPK. „To nie tylko napędza polską gospodarkę, ale także gwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji”.

W lipcu tego roku agencja rządowa tworząca CPK opublikowała koncepcję projektową kompleksu, przygotowaną przez firmę światowej sławy brytyjskiego architekta Sir Normana Fostera. Pozyskuje także grunty pod inwestycje. Lotnisko i węzeł tranzytowy mają zostać otwarte do 2028 roku.

READ  Polski wiec szczepionkowy został wyśmiany za wykorzystanie obrazów Holokaustu

Jednak zbliżająca się zmiana w rządzie wzbudziła pewne wątpliwości co do przyszłości programu. Choć PiS wyłonił się w tegomiesięcznych wyborach największą partią, utracił większość parlamentarną, a wszystkie inne partie wykluczyły utworzenie z nim koalicji.

Jest zatem niemal pewne, że koalicja opozycyjna przejmie rząd do końca tego roku. Jedna z nich, dawniej koalicja centroprawicowa Trzecia Droga (Tracia Droga). Obiecano całkowitą rezygnację z CPK. Twierdzi, że lepiej byłoby wydać te pieniądze gdzie indziej.

Tymczasem główny opozycyjny Sojusz Obywatelski (KO) obiecał przed wyborami dokonanie przeglądu planu CPK po dojściu do władzy. Wczoraj jeden z jej czołowych działaczy, Marcin Kierwiński, wezwał do zawieszenia projektu „do czasu obliczenia ogromnej ilości zmarnowanych pieniędzy”.

Po dzisiejszym ogłoszeniu partnerów projektu Vinci i IFM kolejny działacz KO, Michał Szczerba, skrytykował „odchodzący rząd za otwarte próby związania projektu kontraktami i długoterminowymi zobowiązaniami”. Nie mają do tego prawa”.

„Wyborcy dali demokratycznej większości prawo do pilnej cenzury programu CPK” – dodał Szczerba.

Horala jednak dzisiaj poparł ten plan, wskazując na niedawny raport EY, że „przeniesienie usług cargo lotniczego z niemieckich lotnisk do CPK dodałoby do polskiego budżetu w ciągu 30 lat 200 miliardów złotych z tytułu ceł i podatku VAT”.

READ  Spotlight: Projekty Cartel Lenincy w Polsce

„CPK to dobry biznes – stąd zainteresowanie czołowych światowych firm infrastrukturalnych” – napisał Horala. „Ale przede wszystkim jest to realizacja strategicznych interesów Polski, a nie tylko jej interesów gospodarczych”.

Rząd przewiduje, że lotnisko stanie się głównym światowym węzłem komunikacyjnym, a następnie rozbuduje się i do 2060 r. obsłuży co najmniej 65 milionów pasażerów rocznie.

Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.

Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)