Konsorcjum francuskich Vinci Airports i australijskiego IFM Global Infrastructure Fund zostało wybrane na partnera inwestycyjnego w planowanym „megalotnisku” i węźle komunikacyjnym, który ma powstać w centralnej Polsce. W zamian za mniejszościowy pakiet wniosą do spółki aż 8 miliardów złotych (1,79 miliarda euro).
Solidarny Węzeł Transportowy (CPK) to sztandarowy projekt obecnego rządu Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Jednak nowa koalicja opozycyjna, która obejmie władzę po wyborach 15 października, wyraziła sceptycyzm wobec tego pomysłu i zapowiedział przeprowadzenie audytu swoich finansów.
Vinci z Francji 🇫🇷 i IFM z Australii 🇦🇺
Spółka CPK ✈️ wybrała strategicznego inwestora połatoka!
Objęcie do 4⃣9⃣ % uśdajów będzie oznaczać przyciągnięcie do 🇵🇱 OK. 8⃣ miliardów zł direkznej Investmenty (co najmniej 51% zachoba Skarbu Państwa).
Więcej tutaj: https://t.co/qtuq1nx7eO pic.twitter.com/xY4szgEowb
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) 24 października 2023 r
Całkowity koszt projektu CPK ma wynieść 36,2 mld zł (8,1 mld euro), z czego 60% będzie pochodzić z finansowania dłużnego (obligacje i pożyczki), a pozostałe 40% od inwestorów. Polski rząd zachowa większościowy pakiet akcji.
Vinci Airports zarządza już ponad 70 lotniskami w 13 krajach. Fundusz IFM Global Infrastructure Fund zarządza aktywami o wartości około 143 miliardów dolarów, w tym około 64 miliardów dolarów to inwestycje kapitałowe w infrastrukturę. W swoim portfelu posiada udziały w 17 lotniskach na całym świecie.
Oczekuje się, że ich konsorcjum wniesie do projektu CPK nie tylko kapitał, ale także wiedzę specjalistyczną.
„Wejście dużych i uznanych firm, takich jak Vinci czy IFM, to doskonały dowód na to, że CPK to projekt przemyślany i oparty na liczbach” – powiedział Marcin Horala, urzędnik państwowy nadzorujący CPK. „To nie tylko napędza polską gospodarkę, ale także gwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji”.
Obiecana dobra majda 👍: mamy inwestora, korzy chce wyłożyj do 8 miliardów złotych na budówkę CPK w zamian za udziały wspólnotowych użydciowych udzia Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund do konsorcjum. (szczegóły w nitce).
— Marcin Horala (@mhorala) 24 października 2023 r
W lipcu tego roku agencja rządowa tworząca CPK opublikowała koncepcję projektową kompleksu, przygotowaną przez firmę światowej sławy brytyjskiego architekta Sir Normana Fostera. Pozyskuje także grunty pod inwestycje. Lotnisko i węzeł tranzytowy mają zostać otwarte do 2028 roku.
Jednak zbliżająca się zmiana w rządzie wzbudziła pewne wątpliwości co do przyszłości programu. Choć PiS wyłonił się w tegomiesięcznych wyborach największą partią, utracił większość parlamentarną, a wszystkie inne partie wykluczyły utworzenie z nim koalicji.
Jest zatem niemal pewne, że koalicja opozycyjna przejmie rząd do końca tego roku. Jedna z nich, dawniej koalicja centroprawicowa Trzecia Droga (Tracia Droga). Obiecano całkowitą rezygnację z CPK. Twierdzi, że lepiej byłoby wydać te pieniądze gdzie indziej.
Ujawniono koncepcje projektowe nowego polskiego megalotniska, opracowane przez pracownię znanego architekta Sir Normana Fostera.
Przewiduje się, że węzeł tranzytowy, zlokalizowany w połowie drogi między Warszawą a Łodzią, do 2060 roku będzie obsługiwał 65 milionów pasażerów rocznie.https://t.co/elj2fvhb6Q
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 6 lipca 2023 r
Tymczasem główny opozycyjny Sojusz Obywatelski (KO) obiecał przed wyborami dokonanie przeglądu planu CPK po dojściu do władzy. Wczoraj jeden z jej czołowych działaczy, Marcin Kierwiński, wezwał do zawieszenia projektu „do czasu obliczenia ogromnej ilości zmarnowanych pieniędzy”.
Po dzisiejszym ogłoszeniu partnerów projektu Vinci i IFM kolejny działacz KO, Michał Szczerba, skrytykował „odchodzący rząd za otwarte próby związania projektu kontraktami i długoterminowymi zobowiązaniami”. Nie mają do tego prawa”.
„Wyborcy dali demokratycznej większości prawo do pilnej cenzury programu CPK” – dodał Szczerba.
W środę o 9.00 z @Dariusz_Jonski wzmocniliśmy kontrolę poselską w CPK. Wybory dali prawo demokratycznej większość większości robi pilnego audytu projektu CPK, ochrona polkastoku Okęcie i wyloty 460 ha gruntów, koryo tuż przed wionyK. Żaden prezbiter… pic.twitter.com/Igcqz7F3xA
— Michał Szczerba (@MichalSzczerba) 24 października 2023 r
Horala jednak dzisiaj poparł ten plan, wskazując na niedawny raport EY, że „przeniesienie usług cargo lotniczego z niemieckich lotnisk do CPK dodałoby do polskiego budżetu w ciągu 30 lat 200 miliardów złotych z tytułu ceł i podatku VAT”.
„CPK to dobry biznes – stąd zainteresowanie czołowych światowych firm infrastrukturalnych” – napisał Horala. „Ale przede wszystkim jest to realizacja strategicznych interesów Polski, a nie tylko jej interesów gospodarczych”.
Rząd przewiduje, że lotnisko stanie się głównym światowym węzłem komunikacyjnym, a następnie rozbuduje się i do 2060 r. obsłuży co najmniej 65 milionów pasażerów rocznie.
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Źródło zdjęcia głównego: CPK (materiały prasowe)
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.
More Stories
Why InsFollowPro.com is the Best Place to Buy Instagram Likes
Jak obstawiać baseball u Rabona bukmacher
W ślad za Łotwą, Polska rozważa wprowadzenie zakazu importu rosyjskiego, białoruskiego zboża – Euractive