Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polska – Pełny przegląd trendów i statystyk dotyczących płatności i eCommerce

Janus Timco, Z ponad 20-letnim doświadczeniem w płatnościach, przedstawia najważniejsze wydarzenia związane z płatnościami i eCommerce w Polsce oraz opisuje ich rolę na drodze kraju do stania się innowacyjnym rynkiem płatności.

Polska jest nowoczesnym rynkiem płatniczym pod względem infrastruktury, produktów i usług bankowych i akwizycyjnych. Płatności mobilne obsługiwane przez banki za pomocą Apple Pay i Google Pay oraz sprzedawcy dokonujący płatności w aplikacjach klientów detalicznych okazały się w 100% rozłączone. Płatności w czasie rzeczywistym pod przykrywką BLIKA napędzają rozwój płatności kartami innymi niż eCommerce i ułatwiają płatności we wszystkich kanałach. Konsolidacja banków i przejęcia były znaczące w ciągu ostatnich kilku lat, a 5 największych banków / agentów rozliczeniowych posiada 80% odpowiednich rynków.

Innowacyjność na polskim rynku płatności od kilku lat systematycznie rośnie, zarówno pod względem podaży, jak i akceptacji.

  • Nie tylko transakcje o niskiej wartości (100 zł – lub 22 euro – limit może zostać wkrótce podwojony), można powiedzieć, że Polska jest w 100% niezwiązana z dostawą i akceptacją większości transakcji. Transakcje bezgotówkowe stanowią ponad 50% całkowitego wolumenu do 2020 roku.

  • Polski program bezgotówkowy, finansowany przez rząd w celu dotowania sprzętu POS i opłat za usługi biznesowe dla nowych podmiotów, zwiększył liczbę terminali POS do ponad 1 miliona – przy prawie 385 000 dotacji.

  • Nowe wysiłki pilotażowe SoftBoss miały miejsce w ciągu ostatnich 18 miesięcy, ale nie zostały jeszcze podjęte na zasadach komercyjnych. Zniżki na PIN lub wielu dostawców w terminach szklanych powinny zmienić tę sytuację, ale poziom akceptacji przez konsumentów wprowadzania kodów PIN na ekranach sprzedawców na urządzeniach innych niż POS nie jest w pełni znany. Nowe warunki finansowe, które umożliwią oparte na oprogramowaniu, finansowe zapisy ECR, doprowadzą do wdrożenia kompleksowych narzędzi płatniczych (finansowa ECR, metoda sprzedaży, płatność ekranowa) – od wyspecjalizowanego sprzętu lub dostawców wyspecjalizowanego sprzętu lub oprogramowania. Tablety i telefony.

  • Wzrost płatności przez telefony komórkowe doprowadzi do konwersji sprzętu dedykowanego POS / ECR na urządzenia typu all-in-one – płatności kartą z PIN na szkle lub bezpośrednie (F2F) płatności elektroniczne bez potrzeba NFC. To ostatecznie zniekształci istniejące metody płatności dla sprzedawców z prostym interfejsem klienta dla płatności PISP.

READ  Polska zainwestuje 0,4 44,4 mld w infrastrukturę drogową i kolejową - First News

Prezentacja

Chociaż flagowymi programami w tym kraju są Visa i MasterCard (odpowiednio około 52% i 47% udziału w rynku), American Express i Diners, sprzedawcy akceptują CUP, WeChat i Alipay. Do 2020 roku w obiegu były 44 miliony kart [split above], W tym polskie banki [Bank Pekao S.A., Alior Bank S.A., and several small and cooperative banks] 45% konta. Istniejące główne banki zagraniczne to Santander, BNP Paribas, ING, PCB-Millennium, M Bank, Citibank, Credit Agrigol (Citibank ogłosił sprzedaż swoich operacji konsumenckich, a Commerce Bank wstrzymał planowaną sprzedaż mBanku w 2020 r.). NFC na urządzeniach mobilnych w dużej mierze przeszło z emulacji karty hosta (HCE) / portfela bankowego do funkcji Apple Pay i Google Pay (na rynku są również Garmin / Fitbit). Inne programy i portfele, takie jak MPay, SkyCash, YeiPay, Smoopay i Billon (e-pieniądze) są mniej widoczne na rynku. PayPal istnieje od dawna, ale służy głównie do dokonywania płatności od zagranicznych kupców lub klientów zagranicznych na polskich stronach.

Główni sprzedawcy detaliczni wdrażają metody płatności (głównie karty / Google Pay / Apple Pay) osadzone w swoich aplikacjach mobilnych, takich jak plik kart (Alegro, Little, Jabco, Roseman), a liczba użytkowników tych aplikacji jest w milionach.

Polski system rozliczeniowy poprawił się, a płatności bankowe w czasie rzeczywistym są dostępne od wielu lat. Spoglądając wstecz na ostatnie kilka lat, Flick to znaczący przełom technologiczny, oparty na kodach system płatności mobilnych (należący do sześciu czołowych banków, a obecnie MasterCard), podobny do Job / Swish. Jest używany przez 14 banków i 17 milionów klientów i jest dostępny w 65% bankomatów i terminali POS oraz w większości sklepów internetowych. Jeśli chodzi o transakcje kanałowe, bankomaty stanowią 7%, POS 9%, P2B9%, a rachunki eCommerce 75% – i jest to coraz większa preferowana metoda płatności. Według Narodowego Banku Polskiego w handlu elektronicznym Flick jest popularny ze względu na system pay-by-link (bezpośrednie płatności z konta bankowego, np. PPL-Ideal), ponieważ jest szybki, łatwy w użyciu i bezpieczny. (Żadne informacje poufne nie są przekazywane ani autoryzowane za pośrednictwem aplikacji bankowości konsumenckiej).

READ  Skrajna prawica wzywa Polskę do gotowości do opuszczenia Unii Europejskiej

Dostaję

Na rynku dominują duże paneuropejskie przejęcia, takie jak Nets (najbardziej przejęty w ostatnich dwóch latach – Preslevy 24, DotBay, Ecard, Polky Ipatnosi), First Data-Fisher, Evo (PKO Bank Polky e Service), Elavan , I. NG, SIPS -Padel, Worldline – Bank z krajowymi graczami reprezentowanymi tylko przez Beccao SA i ITCAD-Planet Bay. Banki są bardziej zainteresowane oferowaniem własnych, powiązanych przejęć, a większość przejęć jest dokonywana albo poprzez partnerstwo z e-PSP, albo poprzez przejęcia (mniejszość PSP znana jako NETS lub Bank Pekao SA TPay).

Liczba terminali POS wzrosła o 500% w ciągu ostatnich dziesięciu lat, ponieważ na rynku jest około 1,2–1,5 miliona systemów ECR, a wciąż jest miejsce na wzrost. Oczekuje się, że polski program bezgotówkowy będzie kontynuowany przez wiele lat, aby pobudzić ten wzrost w nowych segmentach (rząd, sprzedaż, handel elektroniczny), ponieważ pieniądze nadal wykazują tendencję spadkową w wydatkach i szacuje się, że stanowią mniej niż 50% całości wydatki detaliczne.

Dzięki Twisto, Babo i Revo Plus oferującym tę funkcję, rynek Kup teraz i Kup później (BNPL) nadal rośnie, głównie w handlu elektronicznym.

Wysiłki regulacyjne UE

SCA jest szczególnie trudna do wdrożenia w przestrzeni eCommerce, co powoduje podobne problemy z porzucaniem kart dla sprzedawców, jak w innych krajach. Standardy PSD2 zostały wdrożone dla usług AISP i PISP – jednak przypadki aplikacji dla tych usług są obecnie ograniczone do AISP w celu weryfikacji konta i ocen klientów. Polish API nie jest jeszcze w pełni funkcjonalne dla wszystkich banków i PISP w krajowym systemie rozliczeniowym KIR.

E-commerce i rynki

Do końca 2020 r. Było około 50 tys. Sprzedawców kart i łącznie 150 tys. Akceptantów, a rynek rośnie o ponad 30% pod względem sprzedaży, a szacuje się, że do 2020 r. Wyniesie 100 mld zł (22 22,2 mld zł). Karty nigdy nie były najpopularniejszą / znaczącą formą płatności w eCommerce, ale nadal stanowią około 18% – według liczby transakcji i modułów na koniec II kwartału 2020 roku.

READ  Sześć na 10 osób w Wielkiej Brytanii uważa, że ​​rząd „ignoruje przepisy” Polityka

Epidemia COVID-19 nie tylko doprowadziła do cyfryzacji we wszystkich sektorach, ale także znaczący wzrost sprzedaży internetowej do 2020 r. Wzrósł w wielu segmentach, w tym w dystrybucji żywności. Płatność za pobraniem to mniej niż 50% całości, a większość firm kurierskich płaci za pośrednictwem POS w momencie dostawy. Paczkomaty firmy Infosys wskazują preferowany przez polskich kupujących sposób dostawy, a także dają możliwość płatności kartą w skrytce.

Amazon wszedł do Polski w 2021 r., Ale stoi w obliczu poważnej konkurencji ze strony obecnego zasiedziałego Alegro (który wszedł na giełdę z udaną ofertą publiczną w 2020 r.), Który nie został jeszcze zastąpiony przez eBay.

W Polsce jest znacznie więcej rynków:

  • Online – na żywo: OLX.pl, Morele.net, Facebook Marketplace, pl.AliExpress, Zalando.pl, eBay;

  • Dostępny niedostępny: Embick, Carrefour;

  • Rynki zwracają się do sprzedawców: Allani.pl, Domodi.pl, Homebook.pl, Okazje.info, Google Shopping, Radar.wp.pl.

Wzrost płatności elektronicznych jest napędzany zmianami demograficznymi (predyktorami milenialsów dla płatności mobilnych i niemobilnych), niższymi cenami akceptantów z narzędziami BLIK i PSD2 oraz lepszym doświadczeniem konsumenta / użytkownika poprzez BLIK i płatności mobilne. Oczekuje się, że program bezgotówkowy będzie nadal zwiększał akceptację i znacząco zwiększał wzrost terminali (do 500000 nowych POS do 2022 r.) – uwzględniając 100% podaż / brak komunikacji we wszystkich segmentach w całej Polsce (szczególnie Smart City – transport, sprzedaż, parking ).

O Janus Timco

Janus Timco Jest prezesem kilku startupów Fintech i jest aktywnym inwestorem w spółkach Fintech w Polsce. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w dokonywaniu płatności na portalach Euronet, First Data i Polsky Ipatnosi. Służył w finansach, rozwoju biznesowym, sprzedaży i fuzjach i przejęciach na wyższych stanowiskach kierowniczych / CEO, a także na różnych stanowiskach w POS / eCommerce, wydawaniu kart i bankomatach w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach bałtyckich i WNP. Zajmuje stanowiska zarządcze w Ipopima, gdzie jest aniołem-inwestorem poprzez finansowanie start-upów i własne inwestycje.