Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polska chce, aby granica emisji dwutlenku węgla zaczęła się od stali, cementu i nawozów – EURACTIV.com

Zdaniem Polski, stal, cement i nawozy powinny być jednymi z pierwszych sektorów objętych przyszłym podatkiem granicznym węglowym, którego celem jest ochrona europejskich przedsiębiorstw przed tanim importem intensywnie emitującym CO2.

„Polska opowiada się za wdrożeniem fazy pilotażowej mechanizmu korekty granic węgla, która początkowo obejmie co najmniej trzy sektory: stalowy, cementowy i nawozowy” – powiedział Adam Kyborg-Chetverdyski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych RP. Klimat i środowisko.

Ogłaszając podatek graniczny jako część Europejskiego Zielonego Porozumienia w sprawie działań środowiskowych, Komisja Europejska stwierdziła, że ​​plan ma na celu uniknięcie ryzyka „ucieczki emisji” i umożliwienie firmom przeniesienia produkcji za granicę do krajów o niższych kosztach zanieczyszczenia. .

Chociaż do tej pory istnieje niewiele dowodów na ucieczkę emisji, ryzyko jest realne i wzrośnie tylko wtedy, gdy UE przyjmie trudniejsze cele klimatyczne na 2030 r., Powiedział urzędnik UE.

„Uważamy, że nasze podejście powinno być stopniowe i efektywne ekonomicznie, co pozwala na dokładną ocenę wpływu i wyważoną reakcję, aby zapobiec ucieczce emisji, co jest najbardziej prawdopodobne” – powiedział Kuiporke-Setverdiski. Podczas konferencji zorganizowanej przez Ministerstwo Handlu i Nauki, Stowarzyszenie pracodawców.

W czerwcu komisja ma ujawnić długo oczekiwany plan mechanizmu dostosowania granicy węglowej. Rozpocznie się od włączenia najbardziej emisyjnych gałęzi przemysłu.

„Wprowadzimy ruch w kilku sektorach, co pomoże nam lepiej ocenić ten krok i przeanalizować inne konsekwencje” – powiedział Vincent Hardo Rowe, zastępca dyrektora unijnego wydziału ds. Podatków wykonawczych.

Chodzi o ochronę europejskiego przemysłu, który boryka się z wyższymi cenami emisji dwutlenku węgla niż zagraniczni konkurenci w krajach takich jak Chiny.

Jak najszybciej po pierwszej fazie Hartado Rowe potwierdził, że podatek zostanie rozszerzony na inne sektory zagrożone ucieczką emisji – ponieważ firmy opuszczają Europę i emitują mniej gazów cieplarnianych. Komisja Europejska posiada obecnie listę około 64 departamentów.

READ  Polska ucieka z Girardem, 38-35, gol w końcówce i interwencja w defensywie | Wiadomości, sport, praca

W drugiej fazie Komisja zbada wprowadzenie opodatkowania podstawowych towarów i jaki będzie to miało wpływ.

Mechanizm dostosowania granicy węglowej będzie wdrażany równolegle poza fazą darmowych płatności w unijnym planie handlu uprawnieniami do emisji (ETS), na unijnym rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

Uważa się, że zapobiegają one ucieczce emisji, ale krytykowano je za zatrzymanie ETS.

„Ten system darmowych płatności długo nie będzie działał, więc musimy sobie z nim poradzić. To nie wystarczy na dłuższą metę” – powiedziała Beatrice Jordi, dyrektor Europejskiego i Międzynarodowego Rynku Węglowego Komisji Europejskiej.

Ale Guyborg-Setverdiski podkreślił, że „ważne jest, aby mieć darmowe płatności w systemie ETS”, który „jest narzędziem uzupełniającym z mechanizmem dostosowania granic węgla”, który ma „zupełnie inny cel”.

W ubiegłym miesiącu Parlament Europejski zdawał się popierać stanowisko Polski, odrzucając plany zniesienia bezpłatnych płatności w ramach ETS po wejściu w życie planowanego mechanizmu korekty granicy emisji dwutlenku węgla.

Parlament Europejski obiecuje zachować bezpłatne przydziały CO2 dla przemysłu

Parlament Europejski odrzucił plany usunięcia bezpłatnych emisji CO2 z zamkniętych przedsiębiorstw przez Organizację Handlu Emisjami Unii Europejskiej (EU ETS), a obóz planuje stopniowo zastępować ten plan podatkiem od emisji dwutlenku węgla na swoich granicach.

Zgodność z WTO

Komisja Europejska ostrzegła jednak, że posiadanie systemu bezpłatnych płatności oprócz podatku granicznego od emisji dwutlenku węgla podwaja rekompensatę dla przedsiębiorstw z UE, co jest sprzeczne z zasadami WTO.

Świadomy tego, organ wykonawczy UE powiedział, że celem podatku granicznego od emisji dwutlenku węgla jest pomoc Europie w osiągnięciu jej celów klimatycznych, a nie poprawa konkurencyjności unijnych przedsiębiorstw.

„Konkurencyjność nie jest celem, nie jest celem. To nie jest ruch biznesowy – muszę to powiedzieć. To czysto środowiskowy ruch” – powiedział Hardo Rowe.

READ  Polska jest gotowa dostarczyć myśliwce

Innym ważnym aspektem zgodności z zasadami WTO w odniesieniu do przyszłego opodatkowania jest sposób wykorzystania zebranych pieniędzy. W tym przypadku urzędnicy nalegają, aby dochody zostały poddane recyklingowi w celu sfinansowania zielonych zmian w Europie i na świecie, w celu złagodzenia obaw dotyczących zgodności Światowej Organizacji Handlu.

Hartado Rowe powiedział, że „wprowadzenie rozmiaru i projektu projektu przyniosło bardzo niewiele lub nic dla budżetu UE”.

Rosja jest bardziej wrażliwa niż Chiny

Podczas gdy Stany Zjednoczone rozważają nałożenie podatku na import wysokoemisyjny, inne kraje są sceptyczne. Chiny ostatnio oczerniły ten pomysł w rozmowie z kanclerz Niemiec Angelą Merkel i prezydentem Francji Emmanuelem Macronem.

„Radzenie sobie ze zmianami klimatycznymi to wspólna odpowiedzialność … i nie powinno to stać się geopolityczną kartą przetargową ani być wykorzystywane do atakowania (lub narzucania) innych krajów” – powiedział G.

Ale podczas gdy Chiny głośno sprzeciwiały się podatkowi, Nick Mabe, dyrektor generalny think tanku klimatycznego E3G, powiedział, że Rosja może być bardziej zagrożona.

„Handel jest bardzo niski w większości sektorów, o których mówimy w Chinach, ale Rosja ma duży handel, zwłaszcza w zakresie transgranicznej energii elektrycznej, ale także aluminium i nawozów” – powiedział Mabe.

„Dlatego Europa powinna porozmawiać z Rosją o konsekwencjach jej nowych przepisów na liniach granicznych” – powiedział.

Urzędnik UE uważa, że ​​podatek graniczny od emisji dwutlenku węgla mógłby zostać wykorzystany jako obca waluta, aby zmusić inne kraje do dekarbonizacji. Hardo Rowe powiedział, że na firmy zewnętrzne i rządy będą wywierana presja, aby zredukować emisje gazów cieplarnianych.

[Edited by Frédéric Simon]