Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Polityka Zero-Covid kosztuje Chiny ich rolę jako globalnego warsztatu |  Chiny

Polityka Zero-Covid kosztuje Chiny ich rolę jako globalnego warsztatu | Chiny

Zamiatanie zaburzeń przeciw blokadzie Chiny Władze w Pekinie zostały zmuszone do reagowania poprzez złagodzenie niektórych ograniczeń w głównych ośrodkach produkcyjnych, ponieważ wyznaczają „nową fazę i misję” w bardzo niepopularnej polityce tego kraju dotyczącej koronawirusa.

Istnieją obawy, że większa swoboda przemieszczania się może umożliwić rozprzestrzenianie się wirusa w populacjach, w których odporność jest niższa niż na Zachodzie. Te zagrożenia dla zdrowia oznaczają, że Global Workshop zmierza w kierunku trudnej zimy, rzucając cień na perspektywy handlu międzynarodowego.

Zachodnie firmy wyciągnęły wnioski z pierwszej fali blokad i niektóre mogą być lepiej przygotowane, ale w przypadku innych, w czasie gdy łańcuchy dostaw wciąż odbudowują się po prawie trzech latach okresowych nieszczęść związanych z pandemią, mają przed sobą problemy.

Apple już to ma Uwaga, brak Świąt. Teraz analitycy twierdzą, że niedawne zamknięcie ogromnej fabryki iPhone’ów Foxconna w Zhengzhou może kosztować Apple jedną trzecią zapasów bożonarodzeniowych.

„To katastrofa o epickich proporcjach jabłkomówi Dan Ives z amerykańskiej firmy badawczej Widbush. „W wielu sklepach Apple obserwujemy ogromne niedobory iPhone’a 14 Pro, sięgające nawet 35% lub 40% zwykłych zapasów w grudniu. Chiński łańcuch dostaw to Grinch, który ukradł Boże Narodzenie. Niedobory przyciągają wzrok.”

Apple nie jest jedyną dotkniętą firmą; Dane logistyczne i transportowe wskazują na ogólne spowolnienie produkcji. Według danych firmy FourKites, w zeszłym tygodniu chińskie przewozy drogowe i kolejowe spadły o 36%. Chińska wysyłka do USA nadal spadała i spadła o 34% w porównaniu z wcześniejszym okresem roku.

w wyniku, Producenci samochodów widzą niedostateczną podaż z Chin, co może utrudnić znalezienie nowego samochodu w Wielkiej Brytanii. Honda wstrzymała produkcję w swojej fabryce w Wuhan, podczas gdy Volkswagen powiedział w tym tygodniu, że musi zawiesić produkcję pojazdów w swoim zakładzie w Chengdu z powodu rosnącej liczby przypadków Covid-19. Niemiecki producent samochodów zawiesił również dwie z pięciu linii produkcyjnych w swojej fabryce w Changchun z powodu braku części.

READ  Papież Franciszek chwali pokorę papieża XIII, który zrezygnował | Papież Franciszek
Linia produkcyjna w fabryce pojazdów Dongfeng Honda w Wuhan w prowincji Hubei. Honda jest jednym z producentów, na których produkcję wpłynęła polityka antykoronawirusowa Pekinu. Zdjęcie: AFP/Getty

Chociaż niektóre fabryki mogą zostać ponownie otwarte teraz, gdy chiński rząd złagodził blokady w centrach produkcyjnych, takich jak GuangzhouIves mówi, że ostatni wybuch kłopotów może być „kropelką, która przepełnia czarę” dla relacji zachodnich firm z dostawcami w drugiej co do wielkości gospodarce świata.

Dla kadry kierowniczej w centrali Apple w Cupertino, która wydała miliardy dolarów na budowę najnowocześniejszego systemu montażowego w Chinach, uporczywe, niezrównoważone problemy i brak wglądu w politykę z Pekinu to „śmiertelny cios” – dodaje Ives.

Będzie to miało długoterminowy strategiczny wpływ na Apple, Teslę i inne firmy, które polegają na Chinach w zakresie łańcucha dostaw chipów. Myślę, że w Apple panuje szok. Cupertino było w stanie przejść przez sytuację zerową COVID-19 lepiej niż jakakolwiek inna firma. Ale to, co przydarzyło się Apple w tym sezonie świątecznym, jest dominą”.

Ives powiedział, że jest mało prawdopodobne, aby Apple „zaakceptował to i ruszył dalej” i spodziewał się, że firma przyspieszy działania w celu przeniesienia części swojej działalności do innych krajów, takich jak Wietnam i Indie.

Szersze odejście od zależności od Chin już się rozpoczęło, do czego przyczyniły się wojny handlowe Donalda Trumpa z Chinami i zakłócenia związane z pandemią w ciągu ostatnich trzech lat.

Mark Swift z Make UK, grupy lobbingowej brytyjskiego producenta, powiedział, że te zacięcia w łańcuchu dostaw już się wydarzyły. Sieje spustoszenie w brytyjskich firmach, przez co trudno jest ocenić wpływ, jaki mogą mieć ostatnie trudności.

Ostrzegł jednak, że sześć na dziesięć firm ankietowanych przez Make UK uważa, że ​​problemy z łańcuchem dostaw są największym zagrożeniem dla ich działalności. W rezultacie coraz więcej firm zaczyna odchodzić od mitycznego systemu zarządzania dostawami „dokładnie na czas” do systemu, który najlepiej można opisać jako „na wszelki wypadek”.

READ  Syreny w Kijowie, gdy siły ukraińskie zestrzeliwują rosyjskie drony | Wiadomości o wojnie między Rosją a Ukrainą

„To ważna zmiana w modelach biznesowych” – powiedział. „Nie stać ich na to, aby ich łańcuchy dostaw znajdowały się tylko w Chinach. Woleliby, aby komponenty pochodziły z Manchesteru lub Monachium.”

Ostateczny wynik będzie zależał od tego, jak dobrze Chiny poradzą sobie w ciągu najbliższych kilku miesięcy wybuchu epidemii Covid-19, powiedział Flavio Romero Macau, profesor nadzwyczajny biznesu na Uniwersytecie Edith Cowan w Australii Zachodniej i ekspert ds. Łańcucha dostaw.

Wskazuje na wyjątkowo niski wskaźnik zachorowań w Chinach – obecnie 218 na milion (0,02% populacji) – który prawdopodobnie wzrośnie, jeśli złagodzona zostanie zerowa polityka Covid. Na przykład Hongkong ma wskaźnik 228 415 przypadków na milion (22,8% populacji).

„Chiny w końcu dogonią Hongkong”, mówi, ponieważ Zero Covid jest „nie do utrzymania” — pogląd ten podziela wielu zachodnich ekspertów. „To potencjalne 322 miliony przypadków, z których większość byłaby łagodna – 99,8%, gdyby odzwierciedlały globalne statystyki”.

Protestujący na Uniwersytecie w Hongkongu
Demonstranci niosą sztandar i białe księgi na kampusie Uniwersytetu w Hongkongu w solidarności z demonstracjami w Chinach kontynentalnych przeciwko surowym ograniczeniom związanym z COVID. Zdjęcie: Yan Zhao/AFP/Getty

Wiele będzie zależeć od zdolności Pekinu do kontrolowania wszelkich epidemii lub od tego, czy Covid rozprzestrzeni się w Chinach szybciej niż do tej pory.

Pierwszy scenariusz może oznaczać niewielkie zakłócenia w łańcuchu dostaw, mówi Romero Macao, ale drugi scenariusz może oznaczać „gwałtowny wzrost absencji, który na jakiś czas wstrzymuje zdolność produkcyjną”. „Ryzyko poważnych zakłóceń jest wysokie, a łańcuchy dostaw są sparaliżowane na kilka tygodni”.

Szerszy wpływ na chińską gospodarkę, która już została dotknięta załamaniem w ogromnym sektorze nieruchomości i który rozwija się wolniej niż kiedykolwiek od 35 lat, również może być znaczący.

Dla firm staje się jasne, że „Chiny są generalnie bardziej podatne na zagrożenia, niż przewidywała większość zachodnich obserwatorów” – powiedział Dennis Unkovich, amerykański prawnik korporacyjny, ekspert ds. Handlu i autor Transforming the Global Supply Chain.

„Blokada, którą Xi nałożył na miasta w całych Chinach, poważnie wpłynęła na chińską gospodarkę” – powiedział. Wpłynęło to nie tylko na potencjał wzrostu chińskiej gospodarki. Blokady zaostrzyły istniejące podziały w globalnym łańcuchu dostaw”.