Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Podczas rozmów kosmicznych w Sewilli Europa wypuści wyrzutnię „Challenge”.

Podczas rozmów kosmicznych w Sewilli Europa wypuści wyrzutnię „Challenge”.

6 listopada (Reuters) – Europa przygotowuje się do rzucenia wyzwania sektorowi prywatnemu w zakresie opracowania rakiet i stworzenia nowej generacji przedsiębiorców zajmujących się przestrzenią kosmiczną, powiedział w poniedziałek najwyższy europejski urzędnik ds. przestrzeni kosmicznej, co stanowi pierwszy krok w kierunku dorównania niekontrolowanemu wzrostowi SpaceX, rywala Elona Muska.

Szef Europejskiej Agencji Kosmicznej wypowiadał się na początku dwudniowych rozmów ministerialnych w Sewilli w Hiszpanii na temat wysiłków mających na celu wsparcie chwiejnych europejskich programów wynoszenia na orbitę oraz stymulowanie działań badawczych prowadzonych przez ludzi i roboty.

„Wyzwanie związane z wystrzeleniem… pobudzi nowe europejskie komercyjne usługi transportu kosmicznego” – powiedział dyrektor generalny Joseph Aschbacher ministrom 22 państw członkowskich agencji.

„Obniży to koszty finansowania publicznego i pobudzi nowy rynek dla europejskich przedsiębiorców zajmujących się przestrzenią kosmiczną”.

Komentarze odzwierciedlają tygodnie zaawansowanych negocjacji równoważących interesy wiodących europejskich krajów zajmujących się przestrzenią kosmiczną, w tym Niemiec, które chcą zwiększyć konkurencję, aby zachęcić swój dobrze prosperujący sektor wystrzeliwania małych rakiet.

Projekty takie rozpoczęłyby się od nowej generacji małych wyrzutni, ale mogłyby mieć wpływ na ramy przyszłych zamienników europejskich ciężkich wyrzutni Ariane 6 i Vega-C, przy czym ESA pełniłaby rolę klienta, a nie lidera.

Dwudniowy „szczyt kosmiczny” ma miejsce w chwili, gdy Europa stoi w obliczu bardziej naglącego kryzysu w dostępie do przestrzeni kosmicznej w następstwie opóźnień w wystrzeleniu nowej rakiety Ariane 6, w połączeniu z wstrzymaniem wystrzelenia mniejszej rakiety Vega-C i odcięciem dostępu do rosyjskiego statku kosmicznego Sojuz w związku z wojną w 2016 r. Ukraina.

„Pierwszym priorytetem jest jak najszybsze wysłanie Ariane 6 na jej inauguracyjny lot i powrót Vega-C na platformę startową” – powiedział Aschbacher ministrom. Vega-C została wycofana po nieudanym starcie pod koniec ubiegłego roku.

READ  Mieszkańcom Madrytu nakazano pozostać w domach, ponieważ nad Hiszpanią przetaczają się ulewne deszcze

W dłuższej perspektywie ministrowie stoją w obliczu napięć związanych z polityką wystrzeliwania, w tym finansowaniem francuskiej rakiety Ariane 6, której pierwszy start ma nastąpić w 2024 r., z czteroletnim opóźnieniem.

Francja nalegała na większe wsparcie, aby złagodzić presję finansową związaną z przyszłą partią startów Ariane 6, podczas gdy Włochy chcą większej autonomii w sprawie projektu Vega-C, stwierdzili delegaci.

Program uruchamiający „Oferta”.

We Francji działa spółka joint venture Airbus-Safran (AIR.PA) (SAF.PA) ArianeGroup, która buduje Ariane 6 i której agencja kosmiczna obsługuje również Europejskie Centrum Startowe w Kourou w Gujanie Francuskiej.

Włochy poinformowały wcześniej w poniedziałek, że uzgodniły zarys porozumienia z Francją i Niemcami, na mocy którego Vega-C może być obsługiwana niezależnie przez włoskiego producenta Avio (AVI.MI), jako uzupełnienie istniejących ustaleń wdrożonych przez Arianespace.

Osoby zaznajomione z dyskusjami stwierdziły, że plany, które nie zostały jeszcze sfinalizowane, mogą obejmować okres przejściowy, podczas którego obowiązki będą dzielone z Arianespace.

W przemówieniu przed spotkaniem Aschbacher nalegał, aby Europa nie pozostawała w tyle w przestrzeni kosmicznej, jak to miało miejsce w sektorach technologii.

Europa odgrywała wiodącą rolę w monitorowaniu klimatu i nauki, ale rzadko skupiała się na odgrywaniu większej roli w badaniach załogowych, zamiast tego do niedawna opowiadała się za niewielką rolą w projektach kierowanych przez NASA lub Rosję.

Oczekuje się, że ministrowie omówią propozycję Europejskiej Agencji Kosmicznej dotyczącą zaproszenia do finansowania prywatnego potencjalnego samolotu kosmicznego przeznaczonego do transportu ładunków do i z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Aschbacher powiedział, że projekt można ostatecznie zmodyfikować tak, aby obejmował loty ludzi. Jednak dotychczasowy pomysł opiera się na ograniczonych środkach dodanych do wkładów prywatnych.

Propozycja ta przypomina samolot kosmiczny Hermes, który nigdy nie zszedł z deski kreślarskiej. Europejska odpowiedź na amerykański prom kosmiczny miała pomieścić trzech astronautów, ale została odwołana w 1992 roku.

READ  Partia Bharatiya Janata Modiego poddaje się w kluczowych wyborach stanowych, co jest rzadkim niepowodzeniem w sondażach.

– relacjonuje Tim Heffer. Pod redakcją Roberta Bircella i Barbary Lewis

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę