Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Po wycofaniu się Ukrainy/Rosji, akcje polskiej grupy modowej LPP ważą na kursie akcji

Po wycofaniu się Ukrainy/Rosji, akcje polskiej grupy modowej LPP ważą na kursie akcji

Rosyjska inwazja na Ukrainę zaczyna przynosić wyraźne efekty w sąsiednich gospodarkach. Największy polski detalista modowy, LPP, który wycofał się z obu rynków krótko po wybuchu wojny 24 lutego, powiedział dziś w rozmowie z inwestorami, że ma teraz zapasy, które należy zmienić.

Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie firma rodzinna zanotowała dziś w wiadomościach spadek o 7,5%, a od początku roku o prawie 40%. Największy spadek nastąpił w dniu najazdu rosyjskiego.

Wielu zachodnich detalistów opuściło Rosję i Ukrainę, ale niewielu jest narażonych na nadpodaż towarów, jak w krajach Europy Wschodniej. Największe marki LPP w kolejności liczby sklepów to: Sinsay (743), Reserved (447), Cropp (398) House, (368), Mohito (286) oraz Outlet (2). Jednak flagową marką firmy jest Reserved, która w roku obrotowym 21/22 odnotowała największe wolumeny sprzedaży przed Sinsay.

Problem z gdańską firmą polega na tym, że z ponad 2200 sklepów 553 znajduje się w Rosji, a 159 na Ukrainie, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich udziałów firmy. Decyzja o zawieszeniu działalności na Ukrainie – i wstrzymaniu wszelkiej sprzedaży, zarówno internetowej, jak i detalicznej na rynku rosyjskim – oznaczała dla LPP utratę prawie 25% przychodów, pozostawiając po sobie ból zapasów.

Z łańcuchami dostaw wciąż w ruinie, magazynami i Wysokie koszty logistyczneWedług wiceprezesa Przemysława Lutkiewicza LPP przygotowuje się do wywierania presji na zyski i marże.

Powinny również wystąpić efekty uboczne zmniejszone zamówienia dla kluczowych partnerów dostaw w Bangladeszu (dostarczających 40% produktu), Chinach (33%), Birmie (10%) i Turcji (6%) oraz innych, wszystkich w Azji Południowej .

W roku kończącym się w styczniu 2022 r. przychody LPP wyniosły 3,3 mld USD (14 mld zł), zysk netto 223 mln USD. Ale obecny i kolejne kwartały są wyzwaniem.

Dywersyfikacja w Europie Zachodniej

W zeszłym tygodniu LPP wydało oświadczenie, aby uspokoić inwestorów, stwierdzając, że sytuacja finansowa firmy „pozostaje stabilna”. Szacuje się, że przychody na rok 2022/23 – z wyłączeniem rynków ukraińskiego i rosyjskiego – „mogą przekroczyć” 3,7 mld USD (czyli 16 mld zł), co implikuje roczny wzrost sprzedaży o 13%.

Pomoc w zrównoważeniu utraconych przychodów to planowana koncentracja na większym e-commerce, ze sprzedażą przekraczającą 1,17 miliarda USD do końca bieżącego roku podatkowego, która osiągnęła 30% całkowitej sprzedaży w Q4 FY21/22; i otwierać nowe rynki. Jednak wiele z tych sklepów pojawi się dopiero w 2023 roku, kiedy Sinsay zadebiutuje we Włoszech i Grecji, a zarezerwowane sklepy franczyzowe otworzą się na Cyprze.

Firma zapowiedziała, że ​​będzie również nadal zwiększać zasięg rezerwacji w Niemczech i Wielkiej Brytanii, jednocześnie eksplorując rynki Unii Europejskiej. „Ze względu na nieprzewidywalność przyszłej sytuacji na ogarniętej wojną Ukrainie postanowiliśmy skoncentrować nasz rozwój na krajach UE, w których już jesteśmy. Jednocześnie chcemy zaistnieć na nowych rynkach, szczególnie w Europie południowej, gdzie widzimy potencjał dla naszych marek” – powiedział Lutkiewicz.

LPP pokłada duże zaufanie w swojej najmłodszej marce Sinsay, której celem jest otwarcie nawet 440 sklepów. „W ten sposób chcemy zbudować dwa solidne filary dla firmy – Reserved, nasz okręt flagowy, oraz Sinsay i realizować dalsze ekspansje z tej stabilnej witryny” – zaznaczył Lutkiewicz.

READ  Nowy rok to czas na zrewidowanie tej historii i sprawdzenie marketingu