Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Pięć klasycznych filmów science fiction z Europy Środkowo-Wschodniej

Technicznie rzecz biorąc, Europa Środkowo-Wschodnia ma wiele piór w kapeluszu, od znanych kompozytorów po wielkie dzieła literackie.

Film to kolejne medium, które rozkwitło w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i zawiera w sobie szereg znakomitych dzieł science fiction. Dla wielu w regionie w okresie komunizmu fantastyka naukowa była wyzwalającym sposobem komentowania społeczeństwa, ponieważ często była w stanie ominąć cenzurę. Z tego powodu filmy science fiction z tego regionu są bardziej po stronie mózgowej, pozostając w tyle za akcją i efektami specjalnymi.

Zamiast tego filmowcy wykorzystali dystans narzucony przez przyszłość i technologię, aby zająć się różnymi, prowokującymi do myślenia tematami. Oto pięć filmów z XX wieku, które są warte uwagi dla każdego, kto choćby przelotnie interesuje się tą dziedziną lub samą science fiction.


Na srebrnym globie, Andrei Sulawski (Polska, 1988)

Na srebrnym świecie Polski filmowiec Andrzej Chulaowski stał się wielkim hitem wśród koneserów science fiction i nie bez powodu.

Nakręcony w całym regionie, od wybrzeża Morza Bałtyckiego po Krym, a także na pustyni Gobi w latach 1975-1977, ukazał się dopiero 11 lat później.

Podobnie jak wielu twórców PRL, relacje Żuławskiego z rządem były napięte i w 1972 roku wyjechał z kraju, aby uniknąć cenzury. Ale po jego filmie z 1975 roku miłość jest ważna Tak się powiodło, że władze zaprosiły go do powrotu do realizacji wybranego przez siebie projektu.

Żuławski wybrał powieść swojego pradziadka Jerzego Ługawskiego ok. 1900 r. W ramach Potrójny księżyc.

W filmie grupa astronautów opuszcza Ziemię, aby skolonizować kosmos. Po tym, jak ich statek rozbił się na planecie podobnej do Ziemi, rozpoczynają proces budowania nowej społeczności. Z czasem misja z Ziemi tworzy mityczną podstawę nowej cywilizacji, która czci ostatniego żyjącego astronautę jako swego rodzaju półboga.

Kiedy badacz kosmosu imieniem Marek otrzymuje dziennik wideo wysłany z planety na Ziemię, podróżuje statkiem kosmicznym, aby otrzymać Mesjasza spełniającego proroctwo, aby uwolnić populację od rdzennych kosmitów, których nazywają Szerns.

Jest to miejsce, które ma na celu zbadanie, jak religia i ideologia funkcjonują w społeczeństwie, i dlatego obserwatorzy uważali, że saga مة uławski daleko od księżyca jest zbyt blisko domu. Film nie został ukończony i został odłożony na półkę w 1977 roku, ale na szczęście ekipa filmowa zatrzymała szpule pomimo rozkazu ich zniszczenia.

READ  Backstreet Boys szukają „Najlepszego pola golfowego w Cincinnati”

Wiele lat po premierze w Cannes, Na srebrnej kuli Szybko porwała wyobraźnię fanów science fiction swoim unikalnym stylem w porównaniu z Alejandro Jodorowskim Święta góra. Film jest wymagający i zagmatwany, ale wizualnie bogaty, jest zarówno potęgą symboliki, jak i inteligentnym komentarzem społecznym.

Z biegiem czasu pozycja filmu na Zachodzie wzrosła prawdopodobnie dlatego, że nie został ukończony i nie był dostępny w domowych mediach. Zamiast tego rozpowszechniano nielegalne kopie, często z brakującymi częściami lub nawet bez tłumaczenia.


Dead Mountaineer Hotel, Grigorij Krumanov (Estonia, 1977)

Twórczość Arkadego i Borysa Strugackich okazała się niezwykle podatnym gruntem dla ekranizacji filmowych. Andrei Tarkovsky Prześladowca Oparte na Spacer przydrożny Powieść jest uważana za jeden z największych filmów wszechczasów i filmy Aleksieja Germana Trudno być bogiem (Na podstawie powieści o tym samym tytule) okrzyknięta arcydziełem w 2013 roku.

Mniej znana adaptacja, ze scenariuszem napisanym już przez samych Strugackich, została wykonana w 1977 roku przez estońskiego reżysera Grigorija Kromanowa z Dead Mountain Hotel Historia.

Cechą charakterystyczną filmu Kromanova jest połączenie science fiction (są kosmici i roboty) z czarną filmową atmosferą kryminału.

Wspólnie tworzą wspaniałą historię, która nie pozwala spać publiczności, zadając jednocześnie interesujące pytania o to, jak radziecki komunizm i związany z nim nacjonalizm radził sobie z tymi, których uważa się za „innych”.

W eseju na temat filmu filmowcy Eva Narribia i Henriette Siderlov odnieśli się do erotycznego i seksistowskiego traktowania (co jest również jedną z cech charakterystycznych Noir). Ich zdaniem film odrzuca heterogeniczny nurt w wyraźnych paralelach z relacjami władzy, w jakich Sowieci walczyli ze sobą, zarówno o podłożu ideologicznym, jak i etnicznym.

Dead Mountain Hotel Mimo to interesujące wrażenia z oglądania filmów zadowolą tych, którzy kochają ich science fiction, dużą dawką potężnego komentarza społecznego.


Seksmisja, Julius Machulsky (Polska, 1984)

Przychodzi polski reżyser Julius Macchulsky Seksmisja, Komedia science fiction o świecie, w którym ludzie są pozbawieni i biologicznie wymarli.

Czy w społeczeństwie, w którym kobiety w jakiś sposób umożliwiły rozmnażanie się poprzez partenogenezę, jest miejsce dla dwóch naukowców płci męskiej podróżujących w czasie? Odpowiedzią jest ta kultowa komedia.

READ  Gorillaz nie rozwija się już w serwisie Netflix

Max i Albert to dwaj naukowcy, którzy zgłosili się do udziału w eksperymencie z animacją komentarza. To ma być przełomowe doświadczenie, w którym duet budzi się po trzech latach. Zamiast tego budzą się w 2044 roku, po katastrofie nuklearnej na świecie.

Poniżej znajduje się klasyczny, brudny film komediowy z lat 80., który koncentruje się na wiecznie zielonym temacie relacji damsko-męskich.

Nie znaczy to, że w prawdziwie polskim stylu artystycznym nie ma badań nad socjalizmem i sprytnie ukrytych odniesień do problemów współczesności, u schyłku komunizmu w latach osiemdziesiątych.

Dla dzisiejszej publiczności niektóre dowcipy i sceny mogą być nieco przestarzałe, a na pewno pochodzą one z „swoich czasów”. Ale nie można oczekiwać, że film wydany w 1984 roku w Polsce będzie zgodny ze współczesną polityką płci.

Podczas gdy to Seksmisja Przyjemny, obozowy science fiction z lat 80., z jednym z najlepszych tytułów, jakie kiedykolwiek wyobrażono.


Ikarie XB 1, Jindřich Polák (Czechosłowacja, 1963)

Wczesny przykład tego rodzaju fantastyki naukowej, jaki mógłby stworzyć Star Trek Znane imię, Ikarie XB-1 to grupa kolonistów na pokładzie statku kosmicznego. Podczas swojej podróży mają do czynienia z wieloma problemami, od konfrontacji z porzuconym statkiem kosmicznym po awarie i napięcia na pokładzie.

Wygląda podobnie? Ikarie XB 1 to wczesny przykład wielu metafor, które stały się powszechne w filmach science fiction i programach telewizyjnych. W pewnym stopniu zainspirowało to również Kubricka 2001: Lot kosmiczny I Tarkowski Solaris.

Podobno Kubrick oglądał ten czechosłowacki film w kółko, przygotowując się do kręcenia 2001.

Ale, ICARI XP1 Ma więcej do zaoferowania niż tylko gra o uderzeniu punktowym. To złożony film na podstawie Stanislava Lima Obłok Magellana Spędza to dużo czasu na próbach zepchnięcia tłumu w przestrzeń nad głową ludzi, którzy opuszczą Ziemię, aby podróżować ze względną prędkością do Alpha Centauri. Dylatacja chronologiczna jest ważnym aspektem filmu, ponieważ 28-tygodniowy rejs załogi statku miałby zająć 15 lat na Ziemi.

READ  Oglądacie „1899” na Netflix? Musisz zmienić to ustawienie

Dodaj niewiarygodne, nie tylko czas, ustaw projekt i kręć ze świetną ścieżką dźwiękową i Ikari Ma wszystkie znamiona wielkiego science fiction.


Wynalazek zniszczenia, Karel Zeman (Czechosłowacja, 1958)

Wróć IkariTen czechosłowacki film z 1958 roku jest adaptacją opowieści o dziadku science fiction Julesa Verne’a.

Wyreżyserowany przez Karela Zemana jest często uważany za najbardziej udany film w historii Czech.

Jest to wyjątkowy styl wizualny, który wiernie odtwarza wiktoriańskie ryciny kaligraficzne, które towarzyszyły pracy Verne’a na prasie drukarskiej.

Magia powieści Verne’a tkwi w tym, co nazywamy światem ducha wspaniałej romantycznej przygody; Świat bezpośrednio związany z tym, co tak specyficzne i który pierwotni malarze potrafili przywołać czytelnikowi … Doszedłem do wniosku, że mój film Verne musi pochodzić nie tylko z ducha dzieła literackiego, ale także z charakterystycznego stylu oryginalnych ilustracji i powinien zachować przynajmniej wrażenie rycin ”- powiedział Zeman, wyjaśniając artystyczny kierunek filmu.

Osiągnięcie efektu wymagało dużo pracy, ponieważ lata pięćdziesiąte XX wieku były przed komputerowymi efektami specjalnymi. Zamiast tego osiągnięto to w aparacie, używając gumowych wałków malarskich, które dodawały do ​​sceny i kostiumów otwory przypominające wzór. Ponadto film został napisany przy użyciu różnych technik animacji, takich jak wycinanki i poklatkowe.

Efekt końcowy jest tak imponujący, że cały film wygląda jak realistyczne czarno-białe ilustracje.

Kiedy film przybył do Stanów Zjednoczonych, został doceniony przez krytyków i do dziś uważany jest za jedną z najlepszych adaptacji twórczości Verne’a.

Jako opowieść o cudach i przygodzie, film – podobnie jak powieści Julesa Verne’a – pozostaje ponadczasowym klasykiem.


W przeciwieństwie do wielu platform z wiadomościami i informacjami, Pojawiające się w Europie Wolny do czytania i zawsze będzie. Nie ma tu zapory. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy stowarzyszeni ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji handlowej. Chcemy tego, co najlepsze dla wschodzącej Europy, nic więcej, nic mniej. Wasze wsparcie pomoże nam dalej rozpowszechniać informacje o tym wspaniałym regionie.

Możesz wnieść swój wkład Tutaj. Dziękuję Ci.