Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Pepco otwiera swój sklep w Europie

Sieć dyskontów Pepco pojawi się w Warszawie zamiast w Londynie, ponieważ przedstawiła plany otwarcia tysięcy nowych sklepów w całej Europie, a City Grand wyznaczyło Richarda Burrowsa na stanowisko prezesa.

Andy Bond, były dyrektor generalny Asdy, który obecnie kieruje Pepco, powiedział, że decyzja „zdecydowanie nie była brakiem szacunku dla Londynu” po rozczarowanym przyjęciu przez inwestorów niedawnej akcji Deliveroo.

„Polska jest naszym rodzimym rynkiem i największym rynkiem, z którego powstała firma” – powiedział. „Nie sądzę, żebyśmy byli pod radarem inwestorów. Warszawa w ciągu ostatnich dwóch lat osiągnęła pełnoletność”.

Giełda była miejscem pierwszej oferty publicznej w październiku grupy e-commerce Allegro, której akcje w pierwszym dniu notowań wzrosły o 60 proc. Chociaż od tego czasu spadł, nadal znajduje się powyżej ceny akcji, a grupa pozostaje największą na rynku.

Żadne nowe pieniądze nie zostaną pozyskane z IPO Pepco, które będzie miało wolny obrót na giełdzie w wysokości co najmniej 15 procent i potencjalną wartość rynkową około 4,5 miliarda euro.

Właściciel firmy, południowoafrykański konglomerat Steinhoff, sprzedaje część swoich udziałów, aby zmniejszyć lewarowanie w następstwie skandalu finansowego. Sprzedał już Bensons for Beds, innego brytyjskiego detalistę, grupie private equity Alteri.

Steinhoff prowadzi 2229 sklepów marki Pepco w Europie Środkowej i Wschodniej, sprzedając odzież ze zniżkami rodzinom o napiętych budżetach, a wzrost przychodów spowodowany szybkim rozwojem sklepów to sprzedaż grupy dla inwestorów.

Pepco prowadzi również 818 sklepów w Poundland w Wielkiej Brytanii i 199 siostrzanych marek Dealz w Hiszpanii i Irlandii. Są to mniej stronnicze ubrania niż Pepco, a bardziej nastawione na popęd jedzenia i ogólne towary.

Ma zamiar stać się wiodącym sprzedawcą detalicznym w Europie, oferując różnorodne rabaty i generując roczną EBITDA przekraczającą 1 miliard euro w ciągu pięciu do siedmiu lat.

W ciągu sześciu miesięcy zakończonych 31 marca całkowita sprzedaż wzrosła o 4,4% dzięki otwarciu 225 nowych sklepów i przejęciu Fultons Foods w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż w tym samym sklepie spadła o 2,1 procent, co firma przypisała zakłóceniom spowodowanym przez Covid-19.

READ  Włochy będą pierwszym krajem w historii, który wprowadzi zakaz sztucznej żywności – EURACTIV.com

„Pokazaliśmy naszą zdolność wzrostu dzięki Covid, a rynek jest w dużej mierze na naszą korzyść, ponieważ rozprzestrzenia swoje skutki w gospodarce, co skłania ludzi do poszukiwania większej wartości” – powiedział Bond.

„W ciągu ostatnich sześciu miesięcy otworzyliśmy nasze drzwi we Włoszech i początkowa reakcja była bardzo uspokajająca. W ciągu najbliższych dwóch tygodni otworzymy nasze pierwsze sklepy w Hiszpanii”.

Grupa uważa, że ​​mogłaby otworzyć kolejne 8 000 sklepów w całej Europie, ale Bond powiedział, że biorąc pod uwagę niewielką liczbę sklepów w każdym sklepie, nie miał on zbyt wielu obaw co do nasycenia.

„Uważamy, że mieliśmy 20 lub 30 lat otwarć w obecnym tempie, zanim musieliśmy się martwić, że nasza sprzedaż się rozpadnie”. Zauważył, że na rynku amerykańskim o podobnej wielkości jeden dolar ma ponad 17 000 sklepów.

Podobnie jak wiele innych rabatów, Pepco nie prowadzi sprzedaży online, powołując się na słabą ekonomikę handlu elektronicznego w niskich cenach i małych średnich rozmiarach koszyków.

Burrows, który przewodniczył British American Tobacco od 2009 roku i był prezesem Bank of Ireland w czasie światowego kryzysu finansowego, zostanie prezesem, gdy firma wejdzie na giełdę.

Pełen prospekt zostanie opublikowany w maju, a około 5 proc. Akcji trafi do polskich inwestorów indywidualnych. Goldman Sachs i JPMorgan działają jako Joint Global Coordinators.