Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Oświadczenie dotyczące startu NASA Crew Dragon przez SpaceX podwaja się w ciągu trzech miesięcy

Oświadczenie dotyczące startu NASA Crew Dragon przez SpaceX podwaja się w ciągu trzech miesięcy

NASA twierdzi, że wkrótce przyzna pięć kolejnych kontraktów na transport astronautów Crew Dragon od SpaceX po zakupie trzech dodatkowych misji od firmy 28 lutego.

Ogłoszenie z 1 czerwca oznacza, że ​​NASA ponad dwukrotnie zwiększyła liczbę startów astronautów Crew Dragon zaplanowanych między 2020 r. a końcem 2030 r. w ciągu ostatnich trzech miesięcy – decyzja, która była poważnym zmartwieniem dla SpaceX z powodu Boeinga. W rzeczywistości NASA po prostu przeprowadziła chłodne, rozsądne obliczenia dotyczące swoich komercyjnych dostawców załóg i – bez złej woli – podjęła dalekosiężne decyzje, aby proaktywnie zabezpieczyć dostęp astronautów do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) przez resztę tego czasu . dekada. Celowo lub nieumyślnie jednak optyka tych decyzji mówi wiele.

Kiedy NASA przyznała Boeingowi i SpaceX swoje pierwotne kontrakty CCtCap (Commercial Crew Transportation Capability, CCtCap) o wartości 4,2 miliarda dolarów i 2,6 miliarda dolarów, celem (lub nadzieją) agencji było, aby obaj dostawcy ukończyli rozwój ich statków kosmicznych Starliner i Crew Dragon w surowo tyle samo czasu. Następnie Boeing i SpaceX naprzemiennie wykonywaliby jedną misję załogi przez sześć miesięcy każdego roku i zapewniali nadmiarowy dostęp do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przez resztę jej życia.

Bardziej realistycznie, ogólne założenie było takie, że Boeing – tradycyjna linia lotnicza z półwiecznym doświadczeniem w lotach kosmicznych – będzie bezproblemowo uzupełniać Starlinera, podczas gdy SpaceX – 12-letni start-up – stara się przepchnąć Crew Dragona do mety. Oczywiście udowodniono dokładnie coś przeciwnego. Dla tego, co ostatecznie stało się (dla NASA) 3,15 miliarda do 4,95 miliarda dolarów dla Boeinga, a koszty rozwoju i testowania od 1,2 miliarda do 2,2 miliarda dolarów dla Boeinga, SpaceX zakończyło swoje pierwsze udane loty testowe bez załogi i załogi w marcu 2019 i maju 2020 roku. , pierwsza próba bezzałogowego startu Starlinera Boeinga prawie zakończyła się katastrofą w grudniu 2019 r. Druga próba w tej misji w lipcu 2021 r. nie została wystrzelona z powodu niepowiązanych trudności technicznych. 25 maja 2022 r. Boeing w końcu zakończył odpowiednik lotu testowego Crew Dragon w marcu 2019 r.

READ  Naukowcy odkrywają, że jeden z największych krajów świata „dzieli się na dwie części”

Zakup przez NASA 28 lutego kolejnych trzech misji SpaceX Crew Dragon nie był niespodzianką. Przyszłość Starlinera była wciąż niejasna, a misje Dragon, które zamawiał już w 2023 roku, mogą być potrzebne, jeśli statek kosmiczny Boeing nie będzie gotowy na czas. Czas powiadomienia NASA o kolejnym zakupie pięć Misje The Crew Dragon tydzień po zakończeniu w większości udanego lotu testowego Boeinga, OFT-2, były nieco zaskakujące. Zamiast rzucać kośćmi w Boeinga po jego długo oczekiwanym sukcesie i nieco zrównoważyć dwóch komercyjnych dostawców załóg, NASA ostatecznie zdecydowała się na zakup ponad dwukrotnie większej liczby misji załogowych od SpaceX.

Po udanym wystrzeleniu Crew-4 z NASA i SpaceX w zeszłym miesiącu, agencja kosmiczna potrzebuje 16 kolejnych sześciomiesięcznych misji transferowych od SpaceX i Boeinga, aby zapewnić astronautom dotarcie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej od teraz do końca lat 30. NASA ogłosiła swój zamiar wykonać do 14 misji operacyjnych Crew Dragon i do 6 misji Starliner (w ramach oryginalnego kontraktu Boeinga). Odejmując cztery misje, które SpaceX zakończyło lub jest w trakcie realizacji, NASA wkrótce otrzyma wszystkie potrzebne kontrakty dla załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do końca 2030 roku bez kupowania ani jednej dodatkowej misji od Boeinga.

Załoga Starlinera i Smoka. (Europejska Agencja Kosmiczna/NASA)

W rezultacie, poza niespodziankami, SpaceX prawdopodobnie będzie odpowiedzialny za wystrzelenie 70% wszystkich astronautów NASA i ESA od końca 2020 roku do końca 2030 roku, podczas gdy Boeing będzie miał za zadanie unieść pozostałe 30%. Trudno było sobie wyobrazić mniej prawdopodobny wynik dla załogi komercyjnej w 2014 roku.

Oświadczenie dotyczące startu NASA Crew Dragon przez SpaceX podwaja się w ciągu trzech miesięcy