Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Ostatnie słowo: czeska czy czeska produkcja?

Ostatnie słowo: czeska czy czeska produkcja?

Czechy to bez wątpienia potęga BPO, ale muszą inwestować w talenty, aby tak pozostało.

Kilka tygodni temu byłem w Pradze, uczestnicząc w jednym z tegorocznych paneli dyskusyjnych spisek Organizowany przez Stowarzyszenie Liderów Sektora Usług Biznesowych Republiki Czeskiej (ABSL), aby porozmawiać o roli czeskiego sektora nowoczesnych usług biznesowych w multilokalizacji przyszłości.


Republika Czeska nie może się doczekać ochronnego otoczenia regulacyjnego, aby pobudzić innowacje w FinTech

Kraje rozwinięte cyfrowo są bardziej innowacyjne, konkurencyjne i ekologiczne

„Odzyskiwanie, zrównoważony rozwój i niezależność”: „radykalnie inny” model pracy ze startupami w Wilnie


Gdzie jest teraz sektor? Cóż, zatrudnia już 160 000 osób i oczekuje się, że w 2025 roku przekroczy 200 000 osób, a dwie trzecie istniejących centrów planuje rozbudowę w ciągu najbliższych dwóch lat. Prognoza ta opiera się na wzroście w ciągu ostatnich dwóch lat, który nastąpił pomimo pandemii Covid-19, rosyjskiej inwazji na Ukrainę i niesłabnącej globalnej inflacji.

„To nie jest normalny obraz dla wszystkich w sektorze usług biznesowych poza Republiką Czeską”, mówi Joe Appleton, dyrektor zarządzający ABSL Czechy. „Wiele miejsc uległo spłaszczeniu, niektóre z nich zanurkowały. Kontynuujemy ten stały wzrost o 12 procent rok do roku. Co miesiąc dodajemy 1000 nowych miejsc pracy do czeskiej gospodarki.”

Pięć największych usług świadczonych przez centra w Czechach to finanse i księgowość (80 proc. centrów), usługi informatyczne i kadrowe (po 67 proc.), obsługa klienta (63 proc.) i analiza danych (61 proc.). Trzy czwarte wszystkich operacji jest realizowanych z Republiki Czeskiej na zaawansowanym lub partnerskim etapie, a ponad połowa wszystkich prowadzonych działań opiera się na wiedzy. Ponad 40 procent wspiera globalny zasięg.

„Cyfryzacja to jedna z przewag konkurencyjnych naszej branży” – mówi Jaromir Staroba, prezes ABSL Czechy. „Przyjechaliśmy w tym roku [a threshold] Ponad 15 000 pełnoetatowych pracowników automatyki (FTE) z ponad 5000 programistów pracujących w sektorze automatyzacji.”

Zrobotyzowana automatyzacja procesów to jedna z pięciu najlepszych technologii wdrażanych w czeskich ośrodkach. Pozostałe cztery to uczenie maszynowe, zarządzanie procesami biznesowymi, zaawansowana analityka i optyczne rozpoznawanie znaków (OCR).

READ  29 pomysłów na dodatkowy zarobek w 2023 r. - Doradca Forbesa

Języki obce są zawsze wymagane. 98 proc. czeskich centrów usług biznesowych używa języka angielskiego, 84 proc. niemieckiego, a 63 proc. francuskiego. Hiszpański i włoski są używane odpowiednio w 56 proc. i 49 proc. ośrodków, a niderlandzki w 28 proc.

Bitwa o talenty

Ale co czwarte stanowisko już cierpi na brak umiejętności. To, co wymaga poprawy, to edukacja i szkolenia. Tylko mniej niż 10 procent pracowników przechodzi szkolenia z zakresu technologii i przywództwa, a mniej niż 1 procent przechodzi jakiekolwiek szkolenia związane z globalnymi usługami biznesowymi.

Jak powiedział Elias van Heerwarden, Head of Site Strategy EMEA w Colliers, otwierając dyskusję panelową, dane ABSL pokazują, że 53 procent wszystkich czeskich centrów jest na etapie partnerstwa lub na zaawansowanym etapie, a „połowa z 19 000 osób z dołączą do sektora w 2023 r., będą potrzebować doświadczonych ludzi. Nie dostaniesz ich na uczelniach. Możesz ich dostać od sąsiadów.”

Według ABSL71 procent z 70 000 obcokrajowców pracujących w tym sektorze w Czechach pochodzi z innych krajów UE.

Niektóre ośrodki wybierają tereny trzeciorzędne – miasta liczące około 100 tys. mieszkańców. Na początku tego roku Emerging Europe otrzymało zapytanie o Ołomuniec jako potencjalną lokalizację dla nowego centrum od indyjskiej firmy prowadzącej działalność na całym świecie.

David Bohm, Head of Business Services w Knorr-Bremse Services Europe i inny panelista, podzielił się swoim przykładem z Liberca, położonego w północnej części kraju, blisko granicy z Polską i Niemcami.

„Dla nas wskaźnik odpływu w Libercu wynosi około 12 procent, wliczając w to osoby odchodzące naturalnie, takie jak przerwy macierzyńskie. Nie tracimy wielu talentów do innych lokalizacji. Zdarza się to raz na jakiś czas. Jednocześnie przyciągamy talenty z Pragi, Brna, a także z zagranicy i mamy ludzi z Nowej Zelandii, Włoch, Ukrainy i innych miejsc.

koszt

Według ABSL wskaźnik utraty pracy w sektorze wzrósł i wynosi obecnie 18,6 proc. Co ciekawe, obcokrajowcy zwykle pozostają dłużej w pracy niż Czesi, a rezygnacja w ośrodkach zatrudniających ponad 50 proc. obcokrajowców wynosi 16 proc., w porównaniu do 27 proc. czeskich pracowników.

READ  realny świat świadomości | Bena Sixsmitha

W 2022 r. wskaźnik retencji również wzrósł i wynosi obecnie 3,5 roku, czyli o pięć miesięcy dłużej niż w 2021 r. Wzrosły również wynagrodzenia, które są obecnie o 6,6 proc. wyższe niż w 2021 r.

Podczas dyskusji Van Heerwarden odniósł się do prognoz Economist Intelligence Unit, że do 2025 r. czeskie koszty wynagrodzeń dla koszyka typowych centrów usług wspólnych i ról w globalnych usługach biznesowych wzrosną o 24 proc. w porównaniu z 2021 r., podczas gdy w Bułgarii o 34 proc. proc., a Polska – 27 proc.

Liczby dla Czech były bardzo pozytywne, powiedziała Teresa DeBardi, która kieruje w Deloitte portfelem globalnych usług biznesowych w Europie Środkowo-Wschodniej.

„Wzrost będzie wszędzie. Nasi klienci przyglądają się różnym modelom, w jaki sposób mogą złagodzić ryzyko związane z przebywaniem w jednej dużej lokalizacji, a następnie akceptacją wszystkich tych wzrostów kosztów. [We have to] Przemyśl paradygmat, bądź bardziej zwinny, bardziej zwinny, pomyśl o różnych modelach operacyjnych, które można zastosować, pomyśl o tym, jak możemy zwiększyć wartość tego, co robimy, nie tylko ze względu na koszty, ale także na zaangażowanie ludzi.

Van Heerwarden zwrócił uwagę, że wzrost płac to dobry znak dla gospodarki, bo dowodzi, że nie powinniśmy już mówić o niskich kosztach, ale o tworzeniu wartości. Lub przejść od imitacji do innowacji, jak wielokrotnie powtarzaliśmy na Emerging Europe.

Czeska konkurencyjność

Nasz najnowszy Przyszłość raportu technologii informatycznych Wynika z niego, że najwyższe średnie wynagrodzenie w sektorze IT w regionie jest w Estonii – 2574 euro, a czwarte w Czechach – 2421 euro. Jednak sektory IT obu krajów, obok Polski, są najbardziej konkurencyjne w całym regionie, na podstawie Indeksu Konkurencyjności IT.

A zaledwie kilka dni temu kolejny raport potwierdził atrakcyjność Czech jako miejsca dla usług biznesowych. konsekwencje Indeks zaufania BPO za granicą Opracowane przez Ryan Strategic Consultants i Cognitive Copy, stabilność jawi się jako krytyczny czynnik wyróżniający firmy biznesowe prowadzące działalność w danej lokalizacji, a Republika Czeska prowadzi w grupie 17 miejsc docelowych dostaw pod względem bezpieczeństwa publicznego i zajmuje drugie miejsce pod względem stabilności politycznej. Kraj prowadzi również w grupie pod względem infrastruktury.

READ  Wyniki w turystyce są lepsze niż dotychczas oczekiwano

„Większość respondentów w Czechach ma duże lub całkowite zaufanie do dostępności przełożonych, menedżerów i dyrektorów w operacjach BPO, ale mają nieco mniejszy entuzjazm dla posiadania agentów na pierwszej linii” — czytamy w raporcie.

Jeden z uczestników wskazał, że dyrektorzy biznesowi powinni być skłonni płacić pensje, jakich żądają ich preferowani kandydaci, lub być skłonni zatrudniać talenty o niskiej jakości. Istnieje również chłodna wiara w zdolność systemu edukacji do nauczania języków lub umiejętności na potrzeby outsourcingu. Jednak dzięki lokalizacji w UE operatorzy w Czechach mogą z łatwością zatrudniać pracowników z UE, nawet jeśli uzyskanie wiz pracowniczych dla talentów spoza UE jest trudniejsze”.

Co dalej?

„Nie ma wątpliwości, że Czesi stanowią jedną z najbardziej ekscytujących okazji inwestycyjnych na świecie, szczególnie w usługach biznesowych” — mówi mi Peter Ryan, dyrektor Ryan Strategy Consulting, kiedy omawiamy indeks.

„Środowisko operacyjne dla krajowych i zagranicznych outsourcingów w Czechach jest bardzo dobrze przygotowane do awansu w przyszłorocznym rankingu, biorąc pod uwagę jego dobre miejsce w 2022 roku”.

Czechy uplasowały się na czwartym miejscu, wyprzedzając Polskę, największą gospodarkę regionu. To imponujący wynik siły BPO w Europie Środkowej i świadczy o zaufaniu inwestorów do tego kraju.

Co państwo powinno zrobić, aby utrzymać ten stan? Nikt w zarządzie nie miał kryształowej kuli. Ale kraj może i powinien inwestować w swoje talenty, czyli w edukację – mówiłem to podczas panelu i teraz to powtarzam.

Wtedy możesz powiedzieć „Czech!”


W przeciwieństwie do wielu platform informacyjnych i informacyjnych, pojawiające się w Europie Wolne do czytania i zawsze będzie. Nie ma tutaj firewalla. Jesteśmy niezależni, nie jesteśmy powiązani ani nie reprezentujemy żadnej partii politycznej ani organizacji komercyjnej. Chcemy jak najlepiej dla wschodzącej Europy, nic więcej, nic mniej. Twoje wsparcie pomoże nam w dalszym rozpowszechnianiu informacji o tym niesamowitym regionie.

Możesz przyczynić się tutaj. Dziękuję Ci.

Emerging Europe wspiera niezależne dziennikarstwo