- Ligi europejskie wynegocjowały umowę zbiorową na dziewięć lig
- Ekspozycja i dane są obecnie ważniejsze niż przychód bezpośredni
- Wszystkie mecze będą pokazywane za darmo, wspierane przez reklamy
Dziewięć europejskich lig piłkarskich podpisało „historyczną” trzyletnią umowę na globalną transmisję z Eleven Sports i OneFootball, która obiecuje większy zasięg i możliwości zarabiania na rynkach międzynarodowych.
Duńska Premier League, najlepsza islandzka piłka nożna Kazachstanu, zawodowa kazachska liga piłkarska, Łotwa Versliga, Premiership Northern Ireland, norweska Eletserin, polska Extraklassa, słowacka Premier League i Swiss Super League ogłosiły na początku tego roku, że połączą swoje prawa w jeden pakiet.
European Professional Leagues Association (European Leagues), które wcześniej pośredniczyło w masowych transakcjach dotyczących danych sportowych w imieniu swoich członków, współpracowało z Octagonem, aby sprzedać prawa i znaleźć chętnych partnerów w OneFootball i Eleven.
Obaj partnerzy pokażą mecze na żywo na żywo (FTA), wraz z dużym wyborem programów ramion i oryginalnych treści, a także wspierane reklamami.
Liczono na to, że duża liczba oferowanych gier z Mistrzostw Zimowych i Letnich przyciągnie partnera, który będzie chciał zaangażować się w bardziej innowacyjne podejście.
Wiele lig było niezadowolonych z poprzednich międzynarodowych umów dotyczących praw, które ograniczały widoczność przez płatne ściany i nie dawały zielonego pojęcia, kto oglądał mecze. Inni po prostu nie mogli znaleźć partnera.
„Historycznie, międzynarodowe prawa do mniejszych lig były umową agencyjną… i było bardzo mało dystrybucji, danych i widoczności wokół tego, kto obserwuje” – wyjaśnił Chris Gerstle, szef rozwoju biznesowego lig europejskich, który promuje wzrost zawodowej piłki nożnej w Europie. „To, co mamy, jest dobrym rozwiązaniem i mamy nadzieję, że jest początkiem długoterminowego projektu. Mamy nadzieję, że w przyszłości dołączy więcej turniejów ze względu na elastyczność, jaką zapewnia to partnerstwo.”
OneFootball pokazuje mecze z kilku lig na całym świecie w swojej aplikacji mobilnej, podczas gdy Eleven Sports obsługuje zarówno platformę OTT, jak i kanały liniowe na niektórych rynkach. Co najważniejsze, obie firmy zapewnią czasopismom cenne dane o oglądalności, aby dotrzeć do nowych fanów i umożliwić nowe opcje zarabiania w przyszłości.
„Będziemy testować, uczyć się, odkrywać i ulepszać” — powiedział Nicholas von Deutschen, szef działu OTT i praw medialnych w OneFootball. „Daliśmy czasopismom minimalną gwarancję, ale obiecaliśmy też, że ich zawartość tam będzie”.
Dodała Małgorzata Borkowska, doradca ds. praw mediów w Ekstraklasie.
Wstępne porozumienie jest na trzy lata i nic nie stoi na przeszkodzie, aby inni członkowie Konfederacji Europejskich podpisali umowę, gdy wygasną ich dotychczasowe umowy nadawcze. Chociaż przyszłe opcje monetyzacji mogą obejmować handel elektroniczny, subskrypcje lub monetyzację gier, początkowo projekt skupi się na rosnącej liczbie odbiorców.
„Nie powinniśmy robić drugiego kroku przed pierwszym”, powiedział von Doetinchem. „Mamy nadzieję, że ta współpraca będzie trwać dłużej niż trzy lata [deal] I wtedy mistrzostwa mogą pójść w ten sposób.
„FTA jest dla nas bardzo dobrym punktem wyjścia i być może po drugim roku pojawią się inne rozwiązania” – dodał Knut Kristvang, szef praw medialnych w norweskiej Eliteserien. „Ale [priority] Dla nas, aby wypuścić Eliteserien dla europejskiej publiczności. Nasze kluby to powiedziały [deal] Ważne dla nas nie tylko z punktu widzenia praw medialnych, ale także by mogli wywieźć swoich graczy z Norwegii.
– Wczoraj powiedzieliśmy klubom o tej umowie, a jeden z nich powiedział: „Już czas”.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex
Rozszerzanie współpracy poza obronność o gospodarkę i energetykę
GIP i KKR należą do firm chcących przejąć udziały w polskim oddziale Cellnex