RIJAD: Arabia Saudyjska z powodzeniem wychodzi z cienia pandemii COVID-19, a hotele i firmy w świętych miastach Mekce i Medynie przeżywają odrodzenie dzięki zwiększonemu napływowi pielgrzymów.
Według raportu saudyjskiej agencji prasowej sektor hotelarski, restauracyjny, transportowy, spożywczy i handlowy w Królestwie skorzystał na napływie pielgrzymów Umrah. Powiedziała, że wśród pielgrzymów najbardziej pożądane są gotowe ubrania, obok prezentów i wody Zamzam.
Korzyści ekonomiczne wynikają z działań podjętych w celu uczynienia świętych miast Mekki i Medyny bardziej dostępnymi dla pielgrzymów, w tym zniesienia COVID-19 i ograniczeń wiekowych, wydłużenia okresu obowiązywania wiz Umrah z 30 do 90 dni oraz odwrócenia potrzeby posiadania osoby towarzyszącej męski opiekun.
W zeszłym tygodniu Ministerstwo Hadżdż i Umrah poinformowało, że od początku tegorocznego sezonu Królestwo wydało 4 miliony wiz Umrah pielgrzymom z całego świata.
Ministerstwo uruchomiło również we wrześniu nową, ujednoliconą platformę rządową, za pośrednictwem której pielgrzymi mogą planować i rezerwować wizyty w Mekce i Medynie.
Platforma zapewnia pielgrzymom i odwiedzającym szeroki zakres usług i informacji, umożliwiając im łatwe wykonywanie rytuałów Umrah. W ramach Wizji Królestwa 2030 wpisuje się poprawa jakości świadczonych usług oraz wzbogacenie religijnego i kulturowego doświadczenia pielgrzymów.
Mówiąc o platformie podczas wydarzenia Umrah + Connect w Londynie w zeszłym miesiącu, minister hadżdż i Umrah Tawfiq Al-Rabiah powiedział: „Arabia Saudyjska chętnie służy Dwóm Świętym Meczetom i pielgrzymom z całego świata, i do tego pracowała również nad cyfryzacją procesu dla wszystkich rodzajów wiz”.
Spośród wszystkich branż dotkniętych pandemią sektor hotelarski został najbardziej dotknięty w Arabii Saudyjskiej i Zatoce Perskiej, podobnie jak we wszystkich innych regionach.
W 2020 roku obłożenie hoteli w Rijadzie spadło do 49 procent z 60 procent w 2019 roku. Podobnie Mekka odnotowała spadek z 61 procent do 25 procent, a Dżudda z 58 procent do 37 procent, według firmy doradczej Deloitte.
Jednak raporty globalnej firmy danych z branży hotelarskiej STR pokazały, że branża hotelarska w Arabii Saudyjskiej kontynuuje swoją trajektorię w kierunku pełnego ożywienia. Podczas gdy obłożenie i opłaty za pokoje w Rijadzie w październiku były najwyższe od marca 2022 r., to w listopadzie obłożenie hoteli w Dżuddzie przekroczyło poziomy sprzed pandemii.
Raport Colliers International, opublikowany w czerwcu, przewiduje, że do 2030 roku w Mekce i Medynie powstanie 110 000 pokoi dla pielgrzymów.
Colliers International powiedział, że do 2026 roku w całym regionie GCC będzie dostępnych ponad 100 000 pokoi, a szacunkowa całkowita podaż wyniesie ponad 1 milion pokoi.
Zdecydowana większość będzie w Arabii Saudyjskiej, a następnie w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Firma konsultingowa stwierdziła, że jeśli weźmie się pod uwagę planowane mega projekty w Mekce i Medynie, do 2030 r. projekty te będą wymagały prawie 50 000 wykwalifikowanych i przeszkolonych specjalistów w dziedzinie hotelarstwa.
Podczas prac nad planem odbudowy Arabia Saudyjska wzięła pod uwagę turystykę jako kluczowy sektor, na którym należy się skoncentrować.
Saudyjski minister turystyki Ahmed Al-Khatib ogłosił w swoim przemówieniu na światowym szczycie Światowej Rady ds. Podróży i Turystyki w Rijadzie w zeszłym miesiącu, że Królestwo oferuje możliwości inwestycyjne o wartości 6 bilionów dolarów w sektorze podróży i turystyki do 2030 r.
„Zbudowaliśmy naszą branżę turystyczną na tle globalnej katastrofy (pandemia COVID-19). Mamy teraz 6 bilionów dolarów możliwości inwestycyjnych do 2030 roku” – powiedział Khatib.
Dodał: „Cenimy współpracę. Udowodniliśmy, że to zadziała. Nasze wspólne zaangażowanie w partnerstwa posunie światowy przemysł do przodu. Arabia Saudyjska na nowo wyobraża sobie turystykę, wykorzystując siłę partnerstwa i upewniając się, że nikt nie zostanie pominięty”.
W październikowym raporcie Światowa Organizacja Turystyki umieściła Arabię Saudyjską na szczycie krajów G20 w rankingu napływu turystów międzynarodowych w pierwszych siedmiu miesiącach 2022 roku.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”
More Stories
Podgląd: Powrót do domu po Ultrace
Co jest na topie, a co nie w fintechu
Polska lokomotywa wodorowa jako pierwsza na świecie otrzymuje homologację