Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Niebieskie pochodzenie Bezosa tworzy historię dzięki bezzałogowym lotom cywilnym

SEATTLE (Reuters) – Jeff Bezos mógł zostać pobity w kosmos przez rywala Richarda Bransona, ale amerykański biznesmen miliarder ma zamiar przejść do historii w przyszłym tygodniu na pokładzie pierwszego na świecie całkowicie cywilnego lotu bezzałogowego.

Bezos, były dyrektor generalny Amazon.com Inc (AMZN.O), ma być częścią czteroosobowej załogi podczas zaplanowanego 11-minutowego lotu na skraj kosmosu we wtorek w swoim statku kosmicznym New Shepard Blue Origin, który jest punktem zwrotnym Kolejny w powstającym i potencjalnie lukratywnym sektorze turystyki kosmicznej.

Ma dołączyć do niego jego brat, dyrektor zarządzający private equity Mark Bezos, pionierski lotnik w latach 80. Wally Funk i niezidentyfikowana osoba po zapłaceniu 28 milionów dolarów za miejsce na statku kosmicznym, który ma wystartować z lokalizacji w Zachodnim Teksasie.

New Shepherd ma 18,3 metra długości i jest w pełni autonomicznym zestawem rakiet i kapsuł, których nie można pilotować z wnętrza statku kosmicznego. Trzy osoby zaznajomione z planami firmy powiedziały Reuterowi, że załoga ma składać się tylko z cywilów, a nie z pracowników Blue Origin ani astronautów.

Wśród weteranów promu kosmicznego NASA Blue Origin jest Nicholas Patrick.

„Widzenie Ziemi z kosmosu zmienia ciebie, zmienia twoje relacje z tą planetą, z ludzkością” – powiedział Bezos w filmie wideo w zeszłym miesiącu, omawiającym podróż.

Nigdy wcześniej nie było w pełni autonomicznego lotu suborbitalnego lub orbitalnego tylko z cywilną załogą, powiedział Marco Caceres, analityk przemysłu kosmicznego w Teal Group.

Branson, brytyjski biznesmen-miliarder, był w niedzielę na pokładzie swojego samolotu rakietowego Virgin Galactic podczas przełomowego lotu suborbitalnego z Nowego Meksyku. W lot Virgin Galactic wzięło udział dwóch pilotów, a także główny trener firmy astronautów i główny inżynier operacyjny.

Nowy Shepard startuje z pozycji stojącej na wyrzutni, podobnie jak konwencjonalny start rakiety. Dzięki Virgin Galactic samolot kosmiczny napędzany rakietami został zestrzelony z samolotu nośnego w powietrzu.

READ  Rakieta SLS Moon NASA jest prawie gotowa do pierwszego lotu na wyrzutnię

Nowy Shepard, podobnie jak lot Virgin Galactic, nie wejdzie na orbitę Ziemi, ale zabierze pasażerów około 100 km, zanim kapsuła powróci na spadochronie. Lot Virgin Galactic osiągnął 53 mile (86 km) nad Ziemią. Czytaj więcej

Firma zajmująca się transportem kosmicznym SpaceX, miliarder Elon Musk, planuje we wrześniu jeszcze bardziej ambitną misję, polegającą na wysłaniu w całości cywilnej załogi na wielodniowy lot orbitalny na pokładzie kapsuły Crew Dragon.

prosta matematyka

Podróż Blue Origin jest budowana od dwóch dekad. Bezos założył firmę w 2000 roku. Drone craft był strategią finansową, którą kierownictwo Blue Origin przyjęło wiele lat temu.

„To prosta matematyka” – powiedziała jedna osoba znająca sposób myślenia firmy. „Jeśli zaprojektujesz system tak, aby nie był potrzebny pilot ani drugi pilot, możesz mieć więcej płacących klientów”.

Nowy Shepard może pomieścić sześć osób. Znawcy Blue Origin i znawcy branży omawiali już wcześniej kwestię wstawania personelu firmy podczas pierwszego lotu.

Rzecznik Blue Origin potwierdził, że podjęto decyzję o czterech miejscach, aby zapewnić lepszą obsługę klienta podczas pierwszego lotu.

Decyzja o pominięciu astronautów i ekspertów technicznych z zespołu Blue Origin sfrustrowała niektórych pracowników firmy, którzy postrzegali pierwszy lot załogowy jako kluczową okazję do zebrania danych i opinii technicznych dla rozwijającego się programu, a także do oceny doświadczenia dla przyszłego napędu. Źródła podały, że klienci.

Doświadczony astronauta zapewni cichą obecność członkom załogi cywilnej, gdy New Shepard będzie krążył z prędkością ponad 2200 mil (3540 km) na godzinę, dodają źródła.

Członkowie załogi otrzymają dwudniowe szkolenie. Blue Origin zleciło dwóm członkom personelu na ziemi, aby pomagali pasażerom trzymać się i udzielać instrukcji punkt po punkcie na słuchawkach podczas misji. .

READ  Pod skorupą ziemską odkryto ogromne oceany, które zawierają więcej wody niż te na powierzchni

„To jak jazda w parku rozrywki” – powiedział Caceres. „Po prostu ufasz, że wszystko zostało sprawdzone, że działa dobrze… a ty po prostu odpoczywasz i cieszysz się jazdą”.

Niektóre źródła branżowe wyraziły obawy, że pasażerowie – przytłoczeni doświadczeniem lub w stanie euforii – mogą być wstrząśnięci przez rutynowe odgłosy, przegapić kluczowe instrukcje, stracić przytomność lub zranić się pływając po kabinie oraz potencjalnie niebezpieczne scenariusze, na które mogą zareagować Przeszkolony astronauta .

82-letnia Funk była jedną z 13 kobiet, które przeszły te same rygorystyczne testy, które astronauci płci męskiej Mercury Seven przeszli w programie kosmicznym NASA w latach 60., ale odmówiono im możliwości zostania astronautami ze względu na ich płeć.

Udowodnienie, że bezpieczeństwo podróży kosmicznych ma kluczowe znaczenie dla rozwoju tego, co według szacunków szwajcarskiego banku inwestycyjnego UBS będzie warte 3 miliardy dolarów rocznego rynku turystycznego za dziesięć lat.

„Jednym z głównych celów misji New Shepherd jest udowodnienie, że wejście w przestrzeń suborbitalną jest całkowicie bezpieczne dla przeciętnego człowieka” – powiedział Caceres. „Jest więc korzyść z posiadania jak największej liczby stałych ludzi na tych lotach”.

Dodatkowe raporty Erica M. Johnsona w Seattle; Montaż przez Willa Dunhama

Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.