Czas e-biznesu

Wszystkie najświeższe informacje o Polsce z Czasu e Biznesu.

Młoda Polska w Galerii William Morris

Maurice Denis, francuski artysta, przemawiał na temat „Nowych kierunków w sztuce chrześcijańskiej”. Krytyka młodzieży W lutym 1919 r. jeden przykład „Luksusowe szklane okna mehofara polarnego we Freeborgu” daje nadzieję na powojenny renesans sztuki chrześcijańskiej.

Józef Mehoffer współpracował ze Stanisławem Wyspiańskim w Młodej Polsce (Młodzie Polskiej), ruchu artystycznym i rzemieślniczym silnie związanym stylistycznie i filozoficznie z twórczością Williama Morrisa, Johna Ruskina i ich naśladowców w Wielkiej Brytanii. Te relacje były silne w Europie na początku XX wieku. Oprócz eksploracji wystawy „Młoda Polska” w Galerii Williama Morrisa, linki te znajdują się teraz w Węgierskim Muzeum Narodowym Piękno Utopii. Denise zauważyła również wpływ belgijskiego krytyka sztuki Bruno Destri.

Od końca XVIII wieku Polska podlegała szeregowi podziałów dzielących jej terytorium między Rosję, Austrię i Prusy, w wyniku których na 123 lata zniknęła z mapy Europy. Młoda Polska w latach 1890-1918 stała się środkiem do zachowania zagrożonego dziedzictwa kulturowego, tworząc jednocześnie nową tożsamość zewnętrzną w odpowiedzi na brak obecności narodowej. Ruch obejmuje sztuki sceniczne, literaturę, muzykę i dramat. Galeria William Morris wyświetla haftowane i haftowane tkaniny, meble, witraże, okazy architektoniczne i rysunki, rzeźby w drewnie, ceramikę, wycinanki z papieru, a także obrazy i ilustracje.

Odbiór osobisty na cześć rodowodu artysty.Carol Klozowski, Koronkarstwo klockowe (Legenda), Bez tytułu, Limonka na papierze

Jako główna postać w ruchu, Wysbianski Polska była na równi z Morrisem. Obaj artyści łączyła silna wiara w równość sztuk pięknych i zdobniczych. Zarówno bowiem historia, jak i przyroda były głównymi tematami, co widać w załączonych pracach WysbianskiS Bratki, Nasturcje i Róże (1897): Wzory malowideł ściennych z powtarzającymi się kwiatowymi wzorami na geometrycznej poprzeczce, inspirowane projektami tapet Morrisa. Projekty te dotyczyły malowideł ściennych namalowanych na kanclerzu i transceptach kościoła franciszkanów w Krakowie.

Wysbianski Wykonane witraże, w tym wspaniałe szkło do kościoła franciszkanów Bóg Stworzenia, Używając stylu, który zaatakował Burn-Jones. Tutaj widzimy przykład tego stylu w witrażu Apollo: Układ Słoneczny Kopernika (1905), pierwszy opracowany WysbianskiNajcenniejsze zamówienia to wystrój wnętrz Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie, zniszczony w czasie II wojny światowej, ale eksponowany przez współczesną rozrywkę wielkiego rzemieślnika Piotra Ostrowskiego.

READ  Polski sojusz może złamać unijny plan - ostrzega Kaczyński

Podobnie symboliczna była twórczość Mehofera, o czym świadczą jego fototapety przedstawiające teatralne i nie tylko metafory świata, Natura i sztuka (1901) Ponad czterdziestoletnia praca Mehofera dla św. Michała we Fryburgu jest jednym z największych cykli witrażowych, jednym z najciekawszych przykładów europejskiej secesji w sztuce współczesnej i zaowocowała innymi podobnymi zamówieniami w Polsce.

Jak zauważają Andrzei Szczerski i Julia Griffin w książce obserwatorów wystawy (Lund Humphries, 2020), Mehofer skutecznie zintegrował polski folklor z międzynarodowym językiem wizualnym, Art Nouveau. WysbianskiOdrodzenie Polski widziałem jako duchową drogę ku niepodległości narodowej.

Muzeum Narodowe w Krakowie © Dział Fotografii MNKJoseph Mஹhofer, Natura i sztuka (1901), Design for Wallfries, akwarela na papierze płóciennym

Wysbianski Zmarł przedwcześnie w wieku 38 lat, ale ruch doprowadził również do architektury w stylu jakobińskim i dekoracji wnętrz, opartych na lokalnych tradycjach budowlanych, rzeźbiarskich i hafciarskich Tatr. Założycielem i głównym zwolennikiem stylu jakobińskiego był Stanisław Witkiewicz. Przykłady jego prac obejmują model architektoniczny bardzo znanego budynku zbudowanego w stylu. Dom pod jodłami (1899), stworzony na Wystawę Powszechną w Paryżu w 1900 roku, aby promować styl jakobiński za granicą. Styl zakopiański rozwinął się na długo zanim Witkiewicz dowiedział się o Johnie Ruskinie i Williamie Morrisie, ale później twierdził, że jego dzieło zostało wykonane bez znajomości zasad tych brytyjskich reformatorów.

Wystawa bada również twórczość innego wybitnego młodego Polaka, pochodzącego z Jakobinów, Karola Kloszowskiego. Klozowski był płodnym rzeźbiarzem i stolarzem, malarzem, projektantem tekstyliów i mebli, papiernikiem i twórcą Jakobinowej Cichej Willi (Villa Chicha). Każdy element tej willi jest tu wyeksponowany z ręcznie robionymi ozdobnymi koronkami i papierowymi ręcznikami Klozowskiego.

Można też zobaczyć odważne i intymne akwarele Marii Pavlikowskiej-Jasnorsowskiej. John Pavlikovsky w kosmicznym układzie (C.1918) – Portret jej drugiego męża, część serii przedstawiającej go kosmicznie wśród planet.

READ  Mieszane sygnały z Polski w sprawie dostaw samolotów bojowych na Ukrainę

Pracownia i Muzeum WitrażyApollo: Układ Słoneczny Kopernika (1905) według Witrażu Stanisława Weisbinskiego, współczesnego hobby artysty i mistrza-rzemieślnika Piotra Astrowskiego, wyprodukowanego w Krakowskim Instytucie Szkła (2017) w Krakowie, Młoda Polska.

Ostatnia część wystawy poświęcona jest dziełu Warsztatów Krakowskich (1913-26), stowarzyszenia gospodarczego architektów, rzemieślników i rzemieślników. Należą do nich niespotykane dotąd ozdoby choinkowe wykonane z prostych i naturalnych materiałów, takich jak papier, fasola i skorupki jajek, a także polskie postacie bożonarodzeniowe, takie jak zwierzęta żłóbkowe, św. Mikołaj, ryba i diabeł (naczynie szopka) w Polsce).

Młoda Polska była częścią międzynarodowego ruchu artystycznego i rzemieślniczego, zidentyfikowanego przez Lindę Barry i Karen Livingstone, który powstał w Wielkiej Brytanii od lat 80. XIX wieku do I wojny światowej, zanim rozkwitł w Europie i Stanach Zjednoczonych. Podobnie jak ruch w Wielkiej Brytanii, młoda Polska rozpoczęła rozkwit sztuki religijnej i kościelnej. Oprócz gamy projektów kościołów autorstwa Wysbianski I Mehofer, wystawa z projektem ich autora Jana Medzko dla Bazyliki Mariackiej Hoffmana we Wlastim. Wyznanie, portrety artefaktów i rzemieślników sakralnych Glossovsky’ego, m.in Wyjście z Edenu Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i więź Roman Michel Specjalnie wykonany na Wystawę Sztuki Kościelnej w 1912 roku w Wiedniu.

Ruch jest „oparty na ideologii, która obraca się wokół wartości moralnych i społecznych, dążąc do zmiany świata”; i Wysbianski Mehofer był równie wybitny jak artyści prezentowani na wystawie Węgierskiego Muzeum Sztuki. Duchowość ruchu nie ograniczała się do liczby budowanych i dekorowanych kościołów (np. 5000 kościołów artystycznych i rzemieślniczych w Anglii w latach 1884-1918), Denise przyczyniła się do odrodzenia sztuki chrześcijańskiej. Przeglądając tematy ofiary i odkupienia. Tak więc w młodej Polsce cierpienie Polaków było postrzegane jako mające głębokie, duchowe znaczenie, aby pomóc w odbudowie Europy.

„Młoda Polska” znajduje się w William Morris Gallery, Lloyd Park, Forest Road.
Walthamstow, Londyn E17, do 30 stycznia 2022 r. Telefon
020 8496 4390. www.wmgallery.org.uk