Top News

Masowe protesty w Polsce wśród obaw przed wyjściem z UE

Import 25 lat taniej siły roboczej z Wielkiej Brytanii zakończył się wraz z Brexitem i Govt-19, zasiewając nasiona na zimę w stylu lat 70., kończąc na niedoborach siły roboczej, żądaniach płacowych i rosnących cenach. Pisze Guy Falconbridge.

Opuszczenie Unii Europejskiej, chaos największego kryzysu zdrowia publicznego od stulecia, pogrążył piątą co do wielkości gospodarkę świata w nagłej próbie zniewolenia tanich importowanych pracowników.

Test Brexitu premiera Borisa Johnsona – unikalny w kluczowych gospodarkach – już dodatkowo osłabił globalne łańcuchy dostaw, od wieprzowiny i drobiu po farmaceutyki i mleko.

Reklama

Płace, powodując tym samym wzrost cen. Czytaj więcej.

Długoterminowy wpływ na rozwój, polityczne losy Johnsona i relacje Wielkiej Brytanii z UE są niejasne.

„To naprawdę duży punkt zwrotny dla Wielkiej Brytanii i szansa dla nas, by pójść w innym kierunku”, powiedział 57-letni Johnson, zapytany o niedobór siły roboczej.

Reklama

„To, czego nie zrobię, to powrót do starego, nieudanego modelu niskich płac, niskich umiejętności, wspieranego przez niekontrolowaną imigrację”.

Powiedział, że Wielka Brytania głosowała za zmianą w referendum w sprawie Brexitu w 2016 roku i uczyniła Johnsona najpotężniejszym premierem konserwatywnym w 2019 roku po Margaret Thatcher.

Stagnacja płac musi wzrosnąć – dla niektórych logika ekonomiczna stojąca za referendum w sprawie Brexitu. Johnson powiedział liderom biznesu na zamkniętych spotkaniach, że pracownikom należy płacić więcej.

Głównym przesłaniem kampanii Brexit było „wycofanie kontroli” nad imigracją, co było krótkotrwałym sukcesem kampanii „Leave” kierowanej przez Johnsona. Następnie obiecał chronić kraj przed „niszczycielem pracy” UE.

Przeciwnicy twierdzą, że Johnson zachwala swój brexitowy hazard jako „poprawkę”, ale ozdabia niedobór siły roboczej jako złotą okazję dla pracowników do podniesienia płac.

Ale kontrolowanie imigracji jest równoznaczne ze zmianą pokoleniową w polityce gospodarczej Wielkiej Brytanii, która pogarsza się ponad 300 lat po tym, jak epidemia wywołała 10% spadek w 2020 roku.

READ  Czeskie Niemcy, Polska i Szwajcaria proszą o pomoc dla pacjentów z COVID-19

Gdy Unia Europejska rozszerzyła się na wschód po upadku muru berlińskiego w 1989 r., Wielka Brytania i inne główne gospodarki europejskie przyjęły miliony imigrantów z krajów takich jak Polska.

Nikt tak naprawdę nie wie, ilu przybyło: do połowy 2021 r. rząd brytyjski twierdził, że otrzymał ponad 6 milionów wniosków od obywateli UE, ponad dwukrotnie więcej niż w 2016 r.

Po Brexicie rząd przestał dawać pierwszeństwo obywatelom UE z innych krajów.

Brexit skłonił wielu pracowników z Europy Wschodniej – w tym około 25 000 ciężarówek – do opuszczenia kraju, podobnie jak około 40 000 licencji na ciężarówki zostało zawieszonych z powodu epidemii.

Obecnie w Wielkiej Brytanii brakuje około 100 000 ciężarówek, co prowadzi do kolejek na stacjach benzynowych i obaw o jedzenie w supermarketach, a także rzeźników i pracowników magazynów.

„Płace muszą wzrosnąć, więc ceny muszą wzrosnąć za wszystko, co oferujemy i wszystko, co kupujesz na półce”, powiedział Craig Holnes, 27-letni brytyjski kierowca ciężarówki.

Płace już wzrosły: Praca kierowcy ciężarówek klasy 1 jest ogłaszana za 75 000 funtów (102 500 USD) rocznie, co jest najwyższą wartością, o jakiej kiedykolwiek słyszał rekruter.

Bank Anglii powiedział w zeszłym miesiącu, że inflacja CBI wzrośnie do 4% jeszcze w tym roku, „głównie ze względu na wzrost cen energii i surowców”, oraz że wydaje się, że argumenty za podniesieniem stóp procentowych z historycznego spadku uległy wzmocnieniu.

Przytoczył dowody na to, że „trudności z rekrutacją stały się bardziej powszechne i poważne” z powodu kombinacji czynników, w tym agentów banku „odzyskiwanie popytu szybciej niż oczekiwano oraz zmniejszenie dostępności siły roboczej w UE”.

Ministrowie Johnsona wielokrotnie odrzucali pogląd, że Wielka Brytania zmierza ku „zimie niezadowolenia”, która pomogła reżimowi Thatcher w 1979 r., wraz z żądaniami płacowymi, inflacją i niedoborami mocy – lub czynnikiem Brexitu.

READ  Transmisja na żywo w Polsce: Krakow Kings @ Warsaw Mets, 20 czerwca, 14:00 CET (14:00, 08:00 i ET)

„Nasz kraj od dawna działa na stosunkowo niskim wzroście płac – w zasadzie stagnacja płac i całkowicie stagnacja wydajności – a ponieważ od dawna nie inwestujemy w ludzi, nie zainwestowaliśmy w sprzęt, a wy widziałem, jak płace pozostają na stałym poziomie” – powiedział Johnson w niedzielę.

Nie wyjaśnił jednak, w jaki sposób stagnację płac i słabą produktywność można rozwiązać przez połączenie niższej imigracji z wyższymi zarobkami.

Nie jest również jasne, w jaki sposób wyższe ceny wpłyną na motywację konsumentów i gospodarkę, która w dużej mierze opiera się na obracających się namiotami łańcuchach dostaw w Europie i poza nią.

Dla niektórych obserwatorów Wielka Brytania zatoczyła koło: dołączyła do europejskiego klubu jako najbardziej chory człowiek w Europie w latach 70., a wraz z odejściem wielu europejskich polityków wyraźnie wierzy, że doprowadzi to do ostrzegawczego impasu.

Dziedzictwo Johnsona zależy od tego, co się myli.

About the author

Hanley Bennett

„Totalny maniak jedzenia. Nerd zombie. Idol z przyszłości. Wichrzyciel. Badacz mediów społecznościowych”.

Add Comment

Click here to post a comment